Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی در برنامه زنده تلویزیونی مطرح کرد:

اختصاص 10 میلیارد دلار به موضوع آب و خاک در یک برنامه چهار ساله

معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت جهادکشاورزی، درباره دستاوردهای بخش کشاورزی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توضیح داد.

اختصاص 10 میلیارد دلار به موضوع آب و خاک در یک برنامه چهار ساله

معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت جهادکشاورزی، درباره دستاوردهای بخش کشاورزی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، شامگاه دیروز، معاون اقتصادی و امور برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی، در برنامه زنده تلویزیونی اقتصاد ایران در شبکه پنج سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: از آنجا که مساله آب و خاک، از اهمیت بالایی برخوردار است، مجلس در یک برنامه چهار ساله، 10 میلیارد دلار برای پروژه‌های مربوط به حفاظت از این منابع اختصاص داده است.

عبدالمهدی بخشنده، با اشاره به اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در کشور، افزود: 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای این امر اختصاص داده شده که قرار است در سال جاری، 250 هزار هکتار از اراضی در سال جاری به این سیستم‌ها تجهیز شوند که می‌توانند یک دوم تا یک سوم، مصرف آب را کاهش دهند.

به گفته بخشنده، توسعه زیرساخت‌ها و آماده سازی اراضی برای تولید، آبیاری نوین، تسطیح و یکپارچه‌سازی اراضی و توسعه گلخانه‌ها از مهم‌ترین مواردی بود که وزارت جهاد کشاورزی در راستای کاهش مصرف آب، دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه باید برای هدایت و مصرف صحیح آب در کشاورزی، 180 تشکل ایجاد شود، عنوان کرد: قرار است مدیریت شبکه‌ها در دست بخش خصوصی باشد که در این زمینه تاکنون 23 تعاونی تولید در خوزستان به ثبت رسیده و 8 تعاونی دیگر به زودی به آنها ملحق خواهد شد. ضمن اینکه از طرح 550 هزار هکتاری خوزستان، 220 هزار هکتار، مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شده است.

ترویج کشت نشایی، کم خاک ورزی، معرفی ارقام متحمل به شوری و خشکی، معرفی ارقام زودرس و میان‌رس، ورود تکنولوژی‌های جدید در زمینه آبیاری و افزایش بهره‌وری در واحد سطح، از دیگر مواردی بود که بخشنده از آنها به عنوان برنامه‌های در دست اجرای وزارت متبوع خود در راستای کاهش مصرف آب، نام برد.

وی گفت: البته توسعه کشت گلخانه‌ها نیز یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است که در سال گذشته بیش از یک هزار هکتار از اراضی به این طرح اختصاص داده شد و قرار است در سال جاری 2 هزار و 200 هکتار نیز به این عدد افزوده شود.

معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال جاری، 117 تا 120 میلیون تن محصولات مختلف کشاورزی در کشور تولید شود، گفت: تولید بیش از چهار میلیون تنی جو و 14 میلیون تنی گندم، تنها نمونه‌هایی از پیشرفت کشاورزی و ارتقای سطح امنیت غذایی است. در این راستا از خرداد تا شهریور امسال، 15 هزار میلیارد تومان یعنی معادل 50 درصد بودجه عمرانی کشور، صرف خرید گندم از کشاورزان شد که بزرگ‌ترین پروژه مالی کشاورزی در 30 سال گذشته تلقی می‌شود که خوشبختانه هم اکنون حتی یک ریال به کشاورزان بدهکاری نداریم.

بخشنده عنوان کرد: سال گذشته یک میلیون و 100 هزار تن شکر استحصال شد که پیش‌بینی می‌شود امسال این مقدار به یک میلیون و 600 هزار تن برسد. به عبارتی، 500 هزار تن افزایش تولید در این محصول اتفاق می‌افتد.

این مقام مسوول، 15 پروژه از 120 پروژه‌ای را که از طرف ستاد اقتصاد مقاومتی تعریف شده، مربوط به بخش کشاورزی دانست و اظهار کرد: افزایش ضریب خوداتکایی برای 8 محصول اساسی، در برنامه‌های وزارتخانه فهرست‌بندی شده که در گندم، برنج، روغن، شکر، گوشت قرمز و سفید، تخم‌مرغ و پنبه خلاصه می‌شود.

بخشنده اعلام کرد: سال گذشته با 230 میلی‌متر بارندگی، 8 میلیون تن گندم در کشور تولید شد، اما امسال با 231 میلی‌متر بارندگی، تولید این محصول از مرز 14 میلیون تن گذشت؛ آن هم در شرایطی که 230 هزار هکتار از اراضی گندم کاسته شد. به عبارتی، افزایش بهره‌وری و بالا رفتن عملکرد در واحد سطح اتفاق افتاد.

بخشنده در پاسخ به پرسش مجری، مبنی بر ادامه راه خودکفایی در گندم، گفت: این دیگر به مدیریت مدیران بعدی مربوط می‌شود، اما به هر حال، مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داده تا تولید را به این سطح برساند.

وی در مورد این عوامل توضیح داد: معرفی 30 رقم جدید توسط سازمان تحقیقات، توزیع 400 هزار تن بذر مرغوب بین کشاورزان، ارائه 62 هزار دستگاه ماشین‌آلات و 85 هزار دنباله‌بند مورد نیاز و همچنین توزیع 1200 دستگاه کمباین جدید از مهم‌ترین اقداماتی است که به افزایش بهره‌وری کمک کرد. البته پخش سموم باکیفیت، مبارزه به موقع با آفات و تامین نهاده‌ها نیز در این امر دخیل بوده‌اند.

بخشنده تاکید کرد: بنابراین تمام این اقدامات، به نقطه‌ای رسید که خودکفایی را رقم زد. هرچند متوسط برداشت در کشور چهار تن برآورد می‌شود، اما کشاورزان نمونه برداشت تا 10 تن را نیز به ثبت رسانده‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، با بیان اینکه برای هر پروژه تعریف شده در اقتصاد مقاومتی، یک مجری ملی تعیین شده است، افزود: کاهش کسری تراز تجاری کشور، رشد اقتصاد کشاورزی، افزایش ضریب امنیت غذایی با اتکا به تولید داخلی و افزایش بهره‌وری، از برنامه‌های کلانی است که وزارتخانه آن را در راستای اقتصاد مقاومتی پیگیری می‌کند. ضمن اینکه تراز تجاری غذا از منفی 8.1 میلیارد دلار در سال 92 به منفی 3.4 میلیارد دلار در سال گذشته رسید که تلاش می‌شود این رقم تا هفت سال آینده به صفر برسد.

شایان ذکر است که دستاوردهای بخش کشاورزی در اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

- افزایش ضریب خوداتکایی در محصولات راهبردی

- توسعه سامانه‌های نوین آبیاری

- توسعه زیرساخت‌ها وشبکه‌های زهکشی

- انتقال فناوری پرورش ماهی در قفس

- ساماندهی تولید و توزیع نهاده‌های اساسی

- مدیریت بازرگانی خارجی

- تثبیت ذخایر راهبردی

- حمایت از توسعه صنایع فراوری

- حمایت از توسعه صادرات

V-950825-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید