Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنایع ماکارونی ایران ضمن استقبال از تصمیم معاون اجرایی رئیس جمهوری:

بلاتکلیفی صنایع ماکارونی بین دو وزارتخانه/ گندم دروم به درد نانوایی‌ها نمی‌خورد

تولیدکنندگان ماکارونی، نبود یک متولی واحد برای این صنعت را بزرگ‌ترین مشکل خود می‌دانند.

بلاتکلیفی صنایع ماکارونی بین دو وزارتخانه/ گندم دروم به درد نانوایی‌ها نمی‌خورد


تولیدکنندگان ماکارونی، نبود یک متولی واحد برای این صنعت را بزرگ‌ترین مشکل خود می‌دانند.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنایع ماکارونی ایران، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، با اعلام این مطلب گفت: هنوز برای تولیدکنندگان ماکارونی معلوم نیست که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی هستند، یا وزارت صنعت، معدن و تجارت.

سید مهدی آثاریان، با اشاره به بلاتکلیفی این صنعت میان دو وزارتخانه، افزود: اگرچه طرح انتزاع پس از بررسی‌های گوناگون، به مرحله اجرا رسید و قرار بر این شد که صنایع غذایی تحت نظر وزارت جهادکشاورزی باشند، اما این امر هنوز برای تولیدکنندگان ماکارونی مشتبه نشده و فعالان این بخش، بین دو وزارتخانه سرگردانند. بنابراین نمی‌توان در حال حاضر متولی واحدی را برای صنعت ماکارونی کشور معرفی کرد.

آثاریان، ادامه داد: البته مشکلاتی که برای تامین آرد وجود داشت که در سال جاری تا حدودی حل شد و وزارت جهادکشاورزی برای تامین گندم دروم، از هیچ تلاشی کوتاهی نکرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع تجارت ماکارونی اشاره و عنوان کرد: یکی از موانع صادرات ماکارونی، ناتوانی در رقابت‌های قیمتی در بازار بین‌المللی است. این در حالی است که ماکارونی تولید شده در ایران از نظر کیفیت، دست کمی از محصولات خارجی نداشته و حتی در برخی موارد از آنها باکیفیت‌تر است. بنابراین توانایی صادرات، با هر مقداری برای کارخانه‌های ایرانی وجود دارد، به شرطی که راه تجارت برای آنها باز باشد.

آثاریان، اضافه کرد: کشوری مانند ترکیه، جایزه‌های متنوعی برای صادرکنندگان در نظر گرفته که اجناس آنها از لحاظ قیمتی، به مراتب پایین‌تر از محصولات تولید شده ایرانی در بازارهای بین‌المللی تجارت می‌شود. در حالی که ایران فقط می‌تواند به کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان و مقداری هم آفریقا صادرات داشته باشد.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنایع ماکارونی ایران با بیان اینکه هم‌اکنون حدود 30 کارخانه بزرگ تولیدکننده ماکارونی در کشور فعال است، گفت: خوشبختانه مشکلی از نظر فروش در بازار داخلی برای برندهای مطرح کشور وجود ندارد و تنها معدود فعالانی که به تازگی وارد عرصه شده‌اند، کمی باید برای معرفی محصول خود تلاش کنند.

کمبود سرمایه در گردش، برگشت دیرهنگام پول از طرف خریدار، بوروکراسی‌های اداری و مسائلی که در ارتباط با مالیات بر ارزش افزوده و تامین اجتماعی به چشم می‌خورد، از دیگر مشکلاتی است که به گفته آثاریان، نه تنها برای صنعت ماکارونی، بلکه برای تمام صنایع غذایی به عنوان موانع تولید قلمداد می‌شود.

این نماینده بخش خصوصی با اشاره به خبر امروز واگذاری توزیع گندم دروم مورد نیاز جهت مصارف کارخانجات ماکارونی از سوی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی به انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی ایران که با مجوز معاون اجرایی رئیس جمهوری صورت گرفته است، گفت: متاسفانه تا پیش از این، معمولا گندم دروم برای کارخانه‌ها توزیع نمی‌شد و نهادی این مسوولیت را به عهده نداشت و تنها مقداری محدود در بورس کالا عرضه می‌شد.

آثاریان اضافه کرد: اما از آنجا که گندم دروم، مخصوص تولید ماکارونی است و به درد نانوایی‌ها نمی‌خورد. انجمن نیز از این پس باید بر نحوه توزیع این نوع گندم نظارت داشته و میزان توزیع آن را با تولید کارخانه‌ها هماهنگ کنند./

V-950819-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید