Iranian Agriculture News Agency

کارشناس وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

طرح حذف فاصله‌های صنفی، یعنی افت کیفیت نان/ سه سال است که نرخ جدید برای نان اعلام نشده است

با سرکوب نرخ نمی‌توان مشکلات را کاهش داد، بلکه این عاملی می‌شود برای تهدید سلامتی جامعه و افت کیفیت نان. به عبارتی نمی‌توان برای رفاه حال مشتری از سود مشروع نانوا کم کرد؛ چون در نهایت چنین موردی به ضرر سلامت جامعه است.

طرح حذف فاصله‌های صنفی، یعنی افت کیفیت نان/ سه سال است که نرخ جدید برای نان اعلام نشده است


یکی از فعالان عرصه بهداشت و نان، صدور پروانه‌های بی‌رویه برای احداث نانوایی را مخالف سلامت جامعه می‌داند.

یکی از کارشناسان وزارت بهداشت و نایب رییس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان، در حاشیه برگزاری جشنواره نان در دانشگاه الزهرا، به خبرنگار ایانا گفت: حذف فاصله صنفی که منجر به صدور بی‌رویه پروانه‌های تاسیس واحدهای نانوایی می‌شود، افت کیفیت نان را به همراه خواهد داشت.

محمدرضا خواجه، در توضیح این مطلب افزود: وقتی تعداد نانوایی‌ها در یک محل از حد استاندارد گذشت، رقابت برای سفیدپزی افزایش یافته و آرد کمتری نصیب واحدها می‌شود. بنابراین طرح نامبرده، نه تنها رقابت سالم را از بین می‌برد، بلکه به سلامت جامعه لطمه می‌زند.

به گفته خواجه، هر نانوایی حداقل به سه کارگر احتیاج دارد. وقتی نانوا نتواند مخارج و هزینه‌های موجود را به واسطه فروش نان تامین کند و حقوق کارگران خود را بپردازد، به ناچار مجبور است از کیفیت محصول خود کاسته و این کمبود را در جای دیگری جبران کند. به همین دلیل حفظ فاصله صنفی، عاملی برای جلوگیری از تقلب و تخلف محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت نمی‌تواند در طول سال، آرد باکیفیت در میان واحدها توزیع کند. بنابراین نانوا مجبور است در مواقعی که کیفیت آرد، چنگی به دل نمی‌زند، مقدار افزدونی نمک را افزایش داده و مثلا میزان آن از یک کیلو در 100 کیلو آرد، به 1.5 کیلو می‌رسد. همین اتفاق، عاملی می‌شود تا نانوا برای پرداخت جریمه‌های سنگین مواخذه شود. حتی در یک استان دیده شده که 45 واحد از 50 واحد، مشمول جریمه شده‌اند.

به گفته خواجه، یکی دیگر از مسائلی که نانوایان با آن درگیر هستند، جرائمی است که به جرم افزودن جوش‌شیرین به خمیر، می‌پردازند؛ در حالی که به واقع این اتفاق نیفتاده و بالا رفتن PH به‌دلیل تازه‌پزی خمیر است که آن هم به خاطر آرد بی‌کیفیتی است که نصیب نانوایان می‌شود. این به نوعی ظلم به واحدهای صنفی است.

این کارشناس که به عنوان نایب رییس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان نیز فعالیت می‌کند، اظهار کرد: 3 سال است که در عرصه فروش نان، نرخ جدیدی از طرف دولت اعلام نشده. در حالی که تمام هزینه‌ها افزایش یافته و روز به روز درصد سود نانوایان کمتر می‌شود.

خواجه ادامه داد: با سرکوب نرخ نمی‌توان مشکلات را کاهش داد، بلکه این عاملی می‌شود برای تهدید سلامتی جامعه و افت کیفیت نان. به عبارتی نمی‌توان برای رفاه حال مشتری از سود مشروع نانوا کم کرد؛ چون در نهایت چنین موردی به ضرر سلامت جامعه است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره نان در دانشگاه الزهرا، گفت: "من نان سالم می‌پزم" شعاری است که برای این منظور انتخاب شده و در صدد است تا الگوی مناسب تغذیه‌ای را در جامعه ترسیم و ترویج کند که احیای نان سالم جزو اصلی‌ترین خروجی آن به شمار رود.

کارشناس وزارت بهداشت، با بیان اینکه طی چهار سال پیاپی، چنین جشواره‌ای در دانشگاه الزهرا برگزار می‌شود، افزود: قصد ما این است که به جامعه نشان دهیم که می‌شود نان بدون جوش‌شیرین و همراه با سبوس پخت که اتفاقا رنگ تیره نیز نداشته باشد. بنابراین می‌توان همه کارهای منفی را به گونه‌ای حذف کرد که طعم و رنگ اصلی نان حفظ شده و مشتری، برای خرید آن ترغیب شود.

خواجه بیان کرد: از آنجا که تقریبا تمام دانشجویان این دانشگاه را بانوان تشکیل می‌دهند، بنابراین می‌توان از این پتانسیل در راستای اشاعه فرهنگ درست پخت و مصرف نان در جامعه استفاده و آن را در خانوارهای ایرانی به درستی ترویج کرد.

لازم به ذکر است که این جشنواره، دیروز در محل دانشگاه الزهرا، با حضور شرکت‌های پخت نان از استان‌های مختلفی مانند کرمان، اصفهان، تبریز، خراسان رضوی و زنجان، برگزار شد و بازدید کنندگان با نان‌های سالمی آشنا شدند که کمتر در سفره‌های ایرانی حضوری پررنگ دارد. در طول این جشنواره، کارشناسی از اتریش، درباره افزودنی‌های مجاز به نان، برای حضار سخنرانی کرد./

V-950820-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید