Iranian Agriculture News Agency

حجتی در اجلاس سی و سوم شورای عالی استان ها:

دست اندازی سودجویان به اراضی ملی و کشاورزی را متوقف کردیم/ ممنوعیت واردات برنج در ۵ ماه گذشته

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در 3 سال گذشته با توجه به هماهنگی صورت گرفته مابین قوه قضائیه و مجریه، جلوی دست اندازی به اراضی ملی و کشاورزی را گرفته‌ایم و توانسته‌ایم بر بخشی از این مشکل فائق بیاییم ولی وسعت سوء استفاده از اراضی ملی بسیار بیشتر است

دست اندازی سودجویان به اراضی ملی و کشاورزی را متوقف کردیم/ ممنوعیت واردات برنج در ۵ ماه گذشته


وزیر جهاد کشاورزی گفت: در 3 سال گذشته با توجه به هماهنگی صورت گرفته مابین قوه قضائیه و مجریه، جلوی دست اندازی به اراضی ملی و کشاورزی را گرفته‌ایم و توانسته‌ایم بر بخشی از این مشکل فائق بیاییم ولی وسعت سوء استفاده از اراضی ملی بسیار بیشتر است .

به گزارش ایانا، محمود حجتی امروز پنج شنبه در سی و سومین اجلاس شورای عالی استان‌ها در جمع خبرنگاران درباره تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، اظهار داشت: خاکی که در اختیار ما است، گران مایه و متعلق به نسل‌های آینده است و باید آن را حفظ کنیم .

وی افزود: به دلیل مسائل زودگذر و سرمایه‌گذاری، بهترین اراضی کشور دستخوش سوداگران قرار می‌گیرد .

وی افزود: در استان‌های شمالی کشور، اراضی محدود و مهمی داریم که تغییر کاربری داده شده است و دستخوش سوء استفاده‌های عده‌ای سودجو شده است .

حجتی بیان داشت: در 3 سال گذشته با توجه به هماهنگی صورت گرفته مابین قوه قضائیه و مجریه، جلوی دست اندازی به اراضی ملی و کشاورزی را گرفته‌ایم و توانسته‌ایم بر بخشی از این مشکل فائق بیاییم ولی وسعت سوء استفاده از اراضی ملی بسیار بیشتر است .

وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌ طرح‌های هادی در روستاهای سراسر کشور باید اجرایی شود تا تخلفات در تغییر کاربری و دست‌اندازی به زمین‌های کشاورزی به حداقل برسد .

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر جلوگیری از واردات برنج اظهار داشت: نیاز کل کشور را مورد ارزیابی قرار داده‌ایم. در بعضی از محصولات افزایش تولید داریم ولی در بعضی از محصولات نیز نیاز به واردات است .

حجتی افزود: محصولاتی که توسط کشاورزان تولید شده است باید در بازار داخل به فروش برسد و اضافه محصولات تولید شده به دیگر کشورها صادر شود .

وی با اشاره به اینکه سیاست بازار در قبال بازار را در پیش گرفته‌ایم، گفت: در حال حاضر بیش از 2 میلیون و 200 تن تولید داخلی برنج است که البته نیاز کشور را تأمین نمی‌کند بنابراین باید بخشی از واردات از خارج انجام شود .

وی یادآور شد: از ابتدای تیرماه تا آبان ماه واردات برنج در کشور ممنوع است و بعد از این مهلت 5 ماهه به دنبال محدود کردن و تنظیم کردن واردات برنج هستیم که بیشتر از نیاز کشور، واردات نداشته باشیم .

حجتی درباره افزایش قیمت برنج نیز اظهار داشت: آنچه که در مزرعه به فروش می‌رسد قیمت آن اصولی و طبیعی است ولی در بازار با قیمت بیشتری به فروش می‌رود که باید قیمت مابین تولید و عرضه در بازار کنترل شود .

وی درباره کنترل قیمت مرغ نیز گفت: در صورتی که مرغ بیشتر از تقاضای داخلی تولید شود با مدیریت و ذخیره کردن مازاد آن می‌توانیم در هنگام افزایش قیمت، مرغ‌های ذخیره شده را در سطح بازار توزیع کنیم و اجازه افزایش قیمت را ندهیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به در پیش گرفته شدن سیاست «بازار در قبال بازار»، از مبادله کالا به کالای مازاد 150 هزار تنی تولید سیب ارومیه با 500 هزار تن موز در ماه های گذشته خبر داد.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: امروز با قوت و قدرت جلوی واردات محصول پرتقال ایستاده ایم و پس از ذخیره سازی 50 تا 60 هزار تن از این محصول برای تنظیم بازار شب عید، به دنبال صادرات تولیدات کشاورزان خواهیم بود.

وی با اشاره به افزایش 800 هزار تنی برداشت انگور در سال جاری در مقایسه با پارسال، به صادرات 150 هزار تنی کشمش اشاره کرد که امروز رقبایی همچون ترکیه و آمریکا را بر سر راه خود می بیند و تصریح کرد: برای تحریک تقاضا و حمایت از تولید داخل، ناچاریم بازار را به بازار گره بزنیم و سیاست بازار در قبال بازار را در پیش بگیریم.

حجتی همچنین با اشاره به واردات 1.8 میلیون تنی برنج تا پیش از آغاز بکار دولت یازدهم، رقم فعلی واردات این محصول را 300 تا 400 هزار تن برشمرد و خاطرنشان کرد: از مردادماه گذشته و به منظور حمایت از تولید داخل و متضرر نشدن کشاورزان، واردات این محصول ممنوع شده و تعرفه واردات آن به 40 درصد افزایش یافته است.

وی از جمع آوری بیش از 12 هزار تن مرغ از بازار در یک ماه گذشته خبر داد تا قیمت این محصول کاهش نیابد و تولید کننده متضرر نشود.

این عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه یاداور شد: امروز در قیاس با میزان تولید در کشور، کود و سم کمی مصرف می شود؛ اما همین مقدار نیز «بد» مصرف می شود.

وی تصریح کرد: پس از اجرایی شدن برجام، واردات سموم شیمیایی استاندارد و کم خطر در دستور کار قرار گرفته و برند کود در حال نهادینه شدن است.

حجتی همچنین از شناسنامه دار شدن محصولات و تخصیص کد شناسایی 16 رقمی برای آنها خبر داد.

وی گفت: کشاورزی یک زنجیره است و تولید لبنیات باید در ادامه تولید شیر باشد.

این مقام مسئول به گرفتن دو هزار میلیارد ریال مصوبه از دولت اشاره کرد که 500 میلیارد ریال آن برای خرید شیر در اختیار سازمان تعاون قرار گرفته و مابقی آن به منظور تحریک تقاضا به صادرکنندگان یارانه داده می شود.

وی همچنین، از تخصیص بیش از 100 هزار هکتار از مجموع 500 هزار هکتار اراضی شالیزاری شمال کشور به طرح های هادی روستایی انتقاد کرد.

به گفته این عضو کابینه دولت، وقتی زمین ها برای اجرای طرح های هادی روستایی واگذار می شود، اختیار جهاد کشاورزی بر آنها به شدت کاهش می یابد.

وی تصریح کرد: نباید با رویکرد خوب زندگی کردن نسل حاضر، فرصت زندگی را نسل های بعدی اجتماع بگیریم.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه بر لزوم استفاده صحیح و بهینه از مواهب و قابلیت های موجود در کشور تاکید کرد و گفت: هرچند ایران کشوری خشک و کم آب است، اما این مساله نباید سبب شود از اجرای کارها مایوس شویم.

وی به برخی مناطق پرآب کشور اشاره کرد که حتی بیش از بسیاری کشورهای اروپایی و توسعه یافته آب دارند، اما وضعیت کشاورزی آنها قانع کننده نیست.

حجتی بطور نمونه با اشاره به هلند که سطح زیادی از این کشور را زمین های باتلاقی، شور و پست پوشانده، به صادرات ده ها میلیارد دلاری محصولات کشاورزی آن اشاره و بیان کرد: گرم و خشک بودن کشور نباید به عامل تنبلی و پاسخگو نبودنمان تبدیل شود.

وی افزود: سالیانه فقط در استان های شمالی مازندران و گیلان 10 میلیارد مترمکعب آب شیرین وارد دریا می شود و برشمردن موضوع خشکسالی در این مناطق محلی از اعراب ندارد.

این مقام مسئول تاکید کرد: ایران از قابلیت های بالایی برای توسعه فعالیت های کشاورزی برخوردار است، اما به یقین بخشی از مسیری که تاکنون در این راستا پیموده ایم ناصحیح بوده است.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید