Iranian Agriculture News Agency

محمود حجتی در سی و سومین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها خبر داد:

درآمد کشاورزان از فروش گندم دست کم سه برابر شد/ استقرار صنایع غذایی و فعالیت های پیش و پس از تولید در روستاها

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: افزایش بهره وری رویکرد اصلی وزارت جهاد کشاورزی برای بهره برداری بهینه از منابع آب و خاک و تولید محصولات کشاورزی است.

درآمد کشاورزان از فروش گندم دست کم سه برابر شد/ استقرار صنایع غذایی و فعالیت های پیش و پس از تولید در روستاها


وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: افزایش بهره وری رویکرد اصلی وزارت جهاد کشاورزی برای بهره برداری بهینه از منابع آب و خاک و تولید محصولات کشاورزی است.
به گزارش ایانا، محمود حجتی در سی و سومین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها، شوراهای اسلامی شهر و روستا را تبلور مشارکت و مردمی کردن مدیریت کشور عنوان کرد.
وی با بیان این که تکرار جمله ایران کم آب و خشکسالی، باور ناتوانی در سازگاری با اقلیم را در اذهان مردم نهادینه و امکان بهره برداری مناسب از ظرفیت های کشور را سلب می کند، اظهار داشت: در استان های گیلان و مازندران میزان بارش هم اندازه کشورهای پر آب اروپا است و سالانه 10 میلیارد مترمکعب آب شیرین این مناطق بدون بهره برداری مناسب به دریا می ریزد.
حجتی گفت: کشور هلند سالانه 80 میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی دارد، در حالی که در کشور ما استان های شمالی نیز خشک معرفی می شوند و با این رویکرد از استعدادهای این مناطق بهره برداری مناسب صورت نمی گیرد.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که در خیلی از مناطق کشور، بارش ها بالاتر از 500 میلی متر است، خاطرنشان کرد که برای بهره برداری مطلوب از این بارش ها در مناطق مستعد برنامه داریم.
وی گفت: برای نمونه در منطقه خشک سربیشه بیرجند با بارش 50 میلی متر با همکاری UNDP وتمرکز و اقدامات بهره بردارانه مناسب از منابع در هر هکتار 1.5 تن علوفه تولید می شود.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که شوراهای اسلامی شهر و روستا نقش مهمی در حفظ و انتقال مناسب منابع آب و خاک به نسل های بعد دارند، تاکید کرد: برای حفظ خاک به خاطر تجدیدناپذیری باید تلاش بیشتری صورت گیرد.
حجتی با اشاره به این که کشاورزی مزایای فراوانی در حفظ و سازگاری با محیط زیست دارد، تصریح کرد: با وجود کاهش سطح زیرکشت نسبت به سال های قبل، با افزایش بهره وری و عملکرد و بکارگیری فناوری های نوین، بذور گواهی شده و استاندارد، نهاده های با کیفیت کود و سم،ماشینی کردن فرآیند تولید و حمایت های دولت، تولید گندم امسال افزایش یافت.
وی یادآور شد: سال 92، 4.7 میلیون تن گندم به ارزش 4 هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شد، در حالی که امسال 11.5 میلیون تن گندم به ارزش 14.7 هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که با احتساب هزینه های تولید، درآمد کشاورزان از فروش گندم دست کم سه برابر شده است.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: 500 هزار هکتار سطح کشت گندم کاهش و به کشت دانه های روغنی اختصاص می یابد.
وی با اشاره به این که امسال 250 هزار هکتار از اراضی به کشت کلزا اختصاص یافته، خاطرنشان کرد که این سطح در سال 92 حدود 30 هزار هکتار بود.
حجتی اظهار داشت: در چارچوب برنامه های اقتصاد مقاومتی خوداتکایی 6 درصدی کشور در تولید دانه های روغنی طی 10 سال به 70 درصد افزایش می یابد.
وی گفت: با افزایش بهره وری، عملکرد چغندرقند از 28 تن در هکتار به 54 تن در هکتار افزایش یافته است.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که برای کاهش مصرف آب و استفاده از آب سبز،کشت نشائی و پاییزه چغندرقند توسعه می یابد، تصریح کرد: اگر صنعت فرآوری قند هم پای تولید توسعه یافته بود امروز همانند گندم از واردات شکر نیز بی نیاز بودیم.
حجتی خاطرنشان ساخت: تولید شکر در کشور با افزایش بهره وری از 1.1 میلیون تن در سال 92 به 1.6 میلیون تن در سال جاری افزایش یافته و نیاز 500 هزارتنی کشور با توسعه کشت پاییزه چغندرقند تا سه سال آینده از داخل تامین و کشور از واردات بی نیاز می شود.
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: بهره وری آب کشاورزی با اجرای برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در استفاده از ارقام زودرس، نشاکاری به جای بذرکاری و بهره گیری از سامانه های نوین آبیاری افزایش می یابد.
وی خاطرنشان کرد: از 8.5 میلیون هکتار اراضی کشت آبی 1.5 میلون هکتار به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شده و برای چهار میلیون هکتاری که امکان تجهیز به سامانه های نوین آبیاری دارد، برنامه 10 ساله تجهیز سالانه 400 هزار هکتار به سامانه های نوین آبیاری تهیه شده که به خاطر محدودیت منابع امسال 250 هزار هکتار از اراضی به سیستم های نوین آبیاری عمدتا میکرو مجهز می شود.
وزیر جهاد کشاورزی طرح پرورش ماهی درقفس را از ظرفیت های مغفول و از جمله برنامه های اقتصاد مقاومتی این وزارت برشمرد و گفت: با اجرای این طرح سال 94 چهار هزارتن تولید شد و امسال 20 هزارتن،سال آینده 50 هزارتن و طی برنامه ششم 200 هزارتن ماهی به روش پرورش در قفس تولید می شود.
حجتی، استقرار صنایع و فعالیت های پیش و پس از تولید در روستاها و نواحی تولید را از عوامل تثیبت جمعیت و جلوگیری از مهاجرت به کلان شهرها عنوان کرد و گفت این موضوع در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.
وی اضافه کرد: اگر صنایع فرآوری، بسته بندی و... در مناطق تولید استقرار یابد از مهاجرت روستاییان به کلان شهرها که عمدتا به فعالیت های مربوط به خدمات پیش و پس از تولید کشاورزی مشغول می شوند، جلوگیری می شود.
حجتی گفت: برای نمونه در اردبیل سالانه 800 هزارتن سیب زمینی تولید می شود، ولی سردخانه فنی به میزان مناسب وجود ندارد که مجوز احداث 120 هزارتن سردخانه در سال های اخیر صادر شده است.
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: برای افزایش مدت نگهداری محصول و جلوگیری از ضایعات و زیان کشاورزان،استقرار صنایع در نواحی تولید ضروری است.
وی افزود: این اقدام به اشتغال و تثبیت جمعیت در محیط تولید کمک می کند.
حجتی گفت: بازار مصرف در تجارت بین المللی سرمایه و موجودی هر کشور است و آن را به رایگان در اختیار دیگر کشورها قرار نمی دهند.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سیاست بازار در ازای بازار با هدف تامین اقلام مورد نیاز در ازای صادرات محصولات مازاد بر نیاز داخلی در حوزه کشاورزی بر همین اساس اعمال و دنبال می شود.
وی اضافه کرد:در این راستا،امسال واردات موز به صادرات سیب و کشمش منوط شد که با اجرای این سیاست ضمن حمایت از تولید داخلی و رضایت باغداران و فعالان اقتصادی از افزایش صادرات،این اقدام موجب تغییر رویکرد بازرگانی محصولات کشاورزی به صادرات محوری و اهتمام بازرگانان برای فراهم کردن زمینه ها و توسعه بازارهای صادراتی شده است.
حجتی گفت: ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت نیز در راستای حمایت از تولید اعمال شده و با افزایش انگیزه و دلگرمی در شالی کاران،کشت دوم به میزان 40 هزارهکتار و برداشت راتون انجام شده و استمرار تولید و جلوگیری از تغییر کاربری زمین های کشاورزی را در پی داشته است.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که کیفیت سم و کود مورد نیاز بخش کشاورزی با توسعه همکاری های بین المللی پس از برجام، ارتقا یافته، تصریح کرد:سم مانند دارو و کود مثل غذا برای گیاه است و با وجود آن که میزان مصرف سموم در کشور کمتر از میانگین جهانی است، ولی باید سموم براساس نسخه گیاهپزشک تجویز و همچون داروخانه ها از مراکز دارای مجوز تهیه و مصرف شود.
حجتی با اشاره به این که شبکه تخصصی تامین و توزیع سموم در کشور ایجاد شده، خاطرنشان کرد: تولید،تامین و توزیع کود در کشور ساماندهی شده و با ایجاد سامانه تعیین اصالت کود کشاورزان می توانند از استاندارد بودن کود مصرقی اطمینان حاصل کنند و با این اقدام از زیان های مصرف کودهای بی کیفیت در پیش از دولت یازدهم جلوگیری شده است.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: اقدامات صورت گرفته موجب دلگرمی و ایجاد انگیزه در کشاورزان برای تولید و از مهاجرت آنان به کلان شهرها جلوگیری شده است.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید