Iranian Agriculture News Agency

رییس شورای عالی استان ها مطرح کرد:

زمین های حریم شهرها در اختیار جهاد کشاورزی است/ باید کشاورزی در روستاها احیاء شود تا روستاییان در روستا زندگی خود را ادامه دهند

رئیس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر لزوم ایجاد اشتغال درآمدزا برای روستاهای کشور افزود: اشتغال درآمدزا می‌تواند بسیاری از معضلات روستاها از جمله خالی شدن آنها از جمعیت را مرتفع کند

زمین های حریم شهرها در اختیار جهاد کشاورزی است/ باید کشاورزی در روستاها احیاء شود تا روستاییان در روستا زندگی خود را ادامه دهند

رئیس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر لزوم ایجاد اشتغال درآمدزا برای روستاهای کشور افزود: اشتغال درآمدزا می‌تواند بسیاری از معضلات روستاها از جمله خالی شدن آنها از جمعیت را مرتفع کند .

به گزارش ایانا، مهدی چمران در حاشیه سی و سومین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه تفاهم نامه‌ای با جهاد دانشگاهی به امضاء رسید که در قالب آن سه محور آموزش، پژوهش و فرهنگ مورد تاکید قرار گرفته و خدمات و همکاری دو جانبه‌ای میان این دو نهاد انجام خواهد شد .

چمران افزود: در این جلسه از استاندار کردستان نیز تقدیر شد و در بخش دیگری وزیر جهاد کشاورزی به پرسش های نمایندگان شورای عالی استان‌ها پاسخ داد .

رئیس شورای عالی استان ها در رابطه با سخنان وزیر جهاد کشاورزی نیز عنوان کرد: در سی و سومین اجلاس وزیر جهاد کشاورزی کمبود آب، سموم کشاورزی و موضوع خریدهای تضمینی را مطرح کرد و بر لزوم استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری همانند آبیاری تحت فشار به جای روش‌های سنتی آبیاری تاکید کرد چرا که با این کار بیش از 50 درصد در استفاده از آب صرفه جویی خواهیم داشت. این در حالی است که 90 درصد مصرف آب کشور برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در این جلسه به خودکفایی گندم اشاره شد و ممنوعیت پنج ماهه واردات برنج از تیرماه تا آبان ماه مورد تاکید قرار گرفت .

وی در تشریح همکاری میان جهاد دانشگاهی و شورای عالی استان‌ها به عنوان دو نهاد عمومی غیر دولتی گفت: تامین اساتید و معلمین برای آموزش شوراها از این پس با بهره گیری از توان و ظرفیت جهاد دانشگاهی انجام خواهد شد. بی تردید نمایندگان مردم در بدو ورود به شوراها نیازمند آموزش در زمینه‌های قوانین شوراها و شهرداری‌ها هستند. در ابتدای دوره گذشته نیز این آموزش‌ها ارائه شد و از این پس در ابتدای هر دوره از توان جهاد دانشگاهی برای این کار بهره گرفته خواهد شد .

چمران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکل حاشیه نشینی و سکونت گاه‌های غیر رسمی اشاره کرد و افزود: شهرها به دلیل وجود سکونت گاه‌های غیر رسمی در اطراف خود با معضلات بسیاری مواجه هستند، چرا که خدمات مناسبی به آنها ارائه نمی‌شود و آسیب‌های اجتماعی بسیاری دارند. کمبود سرانه‌های خدماتی نیز از مشکلات سکونت گاه‌های غیر رسمی است که عموما توسط روستاییان و کشاورزانی که به دلیل خشکسالی و کمبود درآمد روستا را رها کرده و به حاشیه شهرها مهاجرت می‌کنند ایجاد می‌شود. برای حل این معضلات به صورت پایدار نیازمند ایجاد اشتغال درآمدزا در روستاها هستیم .

بی تردید این امر باعث توقف چرخه حرکت به سمت شهرها و خالی شدن روستاها از جمعیت خواهد شد. باید کشاورزی در روستاها احیاء شود تا روستاییان در روستا زندگی خود را ادامه دهند و این امر تنها با ایجاد اشتغال درآمدزا محقق خواهد شد .

رئیس شورای عالی استان‌ها در زمینه همکاری شورای عالی استان ها و وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ما در مساله حریم با وزارت جهاد کشاورزی همکاری بسیاری داریم. حریم شهرها زمین هایی است که در اختیار جهاد کشاورزی و منابع طبیعی است. تفکیک و تقسیم و تغییر کاربری بخواهد در این زمین ها اتفاق افتد باید این وزارت خانه در جریان قرار گیرد و با شهرداری، کمیسیون ماده 5 و شوراها کند. علاوه بر این در شهرهای کوچک و روستاها بخش عمده و اصلی برخورد آنها با جهاد کشاورزی است .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید