Iranian Agriculture News Agency

جای خالی غربالگری سرطان در ایران


یک فوق متخصص آنکولوژی گفت: کولونوسکوپی، پاپ اسمیر و ماموگرافی سه روش روز دنیا در اسکرینیگ هستند که در کشورهای پیشرفته همه افراد به صورت رایگان انجام می دهند.

به گزارش ستاد خبری اولین کنگره بین المللی کلینیکال انکولوژی؛ امیر محمد عارف پور خاطر نشان کرد: سرطان های ریه، پروستات، پستان و روده بزرگ از شایع ترین سرطان ها در جهان هستند که متاسفانه در بسیاری از موارد منجر به فوت بیمار می شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: با توجه به اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان در کشورهای پیشرفته برای دستیابی به روش های استاندارد غربالگری و انجام اسکرینگ های سرطان به صورت جدی سرمایه گذاری می شود و همه مردم باید کولونوسکوپی، پاپ اسمیر و ماموگرافی را به صورت منظم و برنامه ریزی شده انجام دهند این درحالی است که متاسفانه در ایران برنامه جامع غربالگری نداریم و به مردم توصیه می شود خودشان برای انجام این اسکرینیگ ها به مراکز مربوطه مراجعه داشته باشند.

وی با بیان این که کولونوسکوپی، پاپ اسمیر و ماموگرافی در ایران شامل بیمه نمی شوند گفت: با توجه به نبود برنامه غربالگری در ایران متاسفانه آمار مرگ و میر مبتلایان به سرطان ها زیاد است چرا که تشخیص دیرهنگام این بیماری روند درمان را سخت تر کرده و شانس بهبود را کاهش می دهد.

دکتر عارف پور با بیان این که کولونوسکوپی برای اسکرینیگ سرطان روده بزرگ انجام می شود، گفت: در کشورهای پیشرفته طی نامه ای از همه افراد بعد از 50 سالگی خواسته می شود برای انجام کولونوسکوپی مراجعه داشته باشند، با توجه به این که طرح غربالگری سرطان را در ایران نداریم به همه افراد توصیه می کنیم بعد از 50 سالگی خودشان برای انجام کولونوسکوپی به مراکز مربوطه مراجعه کنند و در صورتی که به هر دلیل از جمله مشکلات مالی توان انجام کولونوسکوپی را ندارند می توانند تست خون مخفی مدفوع(گایاک تست) انجام دهند، هرچند دقت این آزمایش به اندازه کولونوسکوپی نیست اما می تواند در این مرحله کمک کننده باشد.

وی با تاکید بر این که همه خانم ها بعد از آغاز رابطه جنسی باید به صورت منظم تست پاپ اسمیر انجام دهند گفت: پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان دهانه رحم انجام می شود و خانم ها لازم است درسه سال نخست زناشویی، به صورت سالانه این تست را انجام دهند و بعد از آن هر دو سال یکبار پاپ اسمیر را تکرار کنند.

این فوق تخصص آنکولوژی از فرانسه با عنوان این که ماموگرافی برای اسکرینیگ در سرطان پستان استفاده می شود، افزود: اگر فردی سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان را دارد، لازم است بعد از 35 سالگی هر دوسال یکبار ماموگرافی انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که سابقه خانوادگی سرطان پستان ندارند، باید بعد از 40 سالگی هر دو سال یکبار ماموگرافی شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران از تست پی اس ای برای تشخیص زودهنگام سرطان پروستات در آقایان نام برد و یادآور شد: آقایان باید بعد از 50 سالگی برای انجام تست پی اس ای مراجعه داشته باشند.

ر عارف پور با بیان این که به رغم آمار بالای مبتلایان به سرطان ریه و مرگ و میر ناشی از آن متاسفانه هنوز در دنیا غربالگری برای آن وجود ندارد، افزود: سرفه های خشک طولانی مدت و خلط یکی از نشانه های مهم ابتلا به این بدخیمی هستند و مردم لازم است با مشاهده این موارد حتما به متخصص مراجعه کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید