Iranian Agriculture News Agency

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گلایه کرد:

مسوولان صنعت قند لرستان به عهد خود وفا نکرده اند/ 38 درصد کالری روزانه مردم از گندم تامین می شود

معاون امور زراعت جهاد کشاورزی گفت: خودکفایی هشت محصول کشاورزی که در سال های 90 تا 92 به صورت میانگین حدود 55 درصد بوده به 77 درصد افزایش یافته است.

مسوولان صنعت قند لرستان به عهد خود وفا نکرده اند/ 38 درصد کالری روزانه مردم از گندم تامین می شود

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: خودکفایی در تولید هشت محصول کشاورزی که در سال های 90 تا 92 به صورت میانگین حدود 55 درصد بوده ، امسال به 77 درصد افزایش یافته است .

به گزارش ایانا از وزارت جهاد کشاورزی، عباس کشاورز در آیین جشن شکرگزاری گندم در سالن جهاد کشاورزی لرستان افزود: این هشت محصول 94 درصد واردات را تشکیل می دادند که گندم در راس آن ها بود .

وی با بیان این که پس از هشت ماه بررسی برای کاهش وابستگی این تعداد محصول، طرح های اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی پایه ریزی شد، ادامه داد:خودکفایی در تولید این هشت محصول طی پنج سال آینده به 82 درصد افزایش خواهد یافت .

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که سطح زیرکشت گندم آبی 45 درصد زراعت کشور و گندم دیم 75 تا 80 درصد زراعت کشور را تشکیل می دهد اضافه کرد: همچنین بیش از 38 درصد کالری که جامعه کشور در روز دریافت می کند از گندم تشکیل شده است .

کشاورز با اشاره به این که امسال اراضی آبی زیر کشت گندم 400 هزار هکتار کاهش یافته است تاکید کرد: موفقیت در تولید این محصول به دلیل تکیه بر افزایش بهره وری بوده است .

وی اضافه کرد: بیش از 32 درصد گندم تولیدی ایران در دنیا از نوع درجه یک است و گندم کشور برای تولید نان عالی می باشد .

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی منبع ژنتیک خوب ، بذر عالی و تغذیه و کود را سه عامل مهم در تولید گندم مرغوب دانست و ادامه داد: کود بدون ماده موثره در کشور وجود ندارد و از پنج هزار و 200 برند کود ، چهار هزار و 600 برند تاییدیه دارند .

کشاورز خطاب به کشاورزان گفت: بدون ترس و نگرانی از پیغام های فنی، کود استفاده کنید .

وی افزود: ایران یک درصد کشاورزی دنیا را دارد اما در این کشاورزی تنها چهار دهم درصد کود استفاده می شود و در حالی که باید 4.5 میلیون تن کود در کشاورزی ایران مصرف شود اما این میزان هم اکنون کمتر از 2.2 میلیون تن است .

وی همچنین با بیان این که در سه سال گذشته 50 هزار میلیارد ریال خط اعتباری مکانیزاسیون با سهم آورده کشاورزان تامین شده، بیان کرد: ریزش محصول در مراحل مختلف کشاورزی بیش از حد و غیرقابل کنترل است .

به گفته وی باید تا پنج سال آینده ، 15 تا 25 درصد کلزا و یا محصولات مشابه آن ، برای جلوگیری از فرسایش خاک کشت شود .

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین با انتقاد از صنعت قند لرستان گفت:مسئولان این واحد به عهد خود وفا نکرده اند .

کشاورز اضافه کرد: امسال به نوعی تمامی محصولات کشاورزی رکود داشته به نحوی که تولید شکر کشور نیز از 1.5 میلیون تن گذشت .

در این مراسم از کشاورزان موفق درتولید گندم استان با اهدا لوح و جوایزی قدردانی شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید