Iranian Agriculture News Agency

استاندار کرمانشاه تأکید کرد:

تخصیص آب طرح سامانه گرمسیری با جدیت پیگیری می شود / توسعه 50 هکتار گلخانه تا پایان سال

استاندار کرمانشاه گفت: طرح سامانه گرمسیری مسیر جدیدی برای توسعه بخش کشاورزی استان محسوب می‌شود و با توجه به توجیه اقتصادی این طرح مسائل و مشکلات باید سریع بر طرف شود و تأخیر در روند طرح به نفع استان نیست.

تخصیص آب طرح سامانه گرمسیری با جدیت پیگیری می شود / توسعه 50 هکتار گلخانه تا پایان سال

استاندار کرمانشاه در جلسه کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی که با دستور کار گسترش گلخانه‌ها برگزار شد، گفت: تخصیص آب سامانه گرمسیری یکی از مهم ترین موضوعات این طرح است که با جدیت باید پیگیری شود .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، رازانی با بیان این مطلب افزود: در خصوص طرح سامانه گرمسیری با مسئولان طرح سامانه در تهران مکاتباتی صورت گرفته است که روند طرح سرعت بیشتری بگیرد .

وی با اشاره به اینکه طرح سامانه گرمسیری مسیر جدیدی برای توسعه بخش کشاورزی استان محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: با توجه به توجیه اقتصادی طرح سامانه گرمسیری مسائل و مشکلات باید سریع بر طرف شده و تاخیر در روند طرح به نفع استان نیست .

استاندار کرمانشاه سپس به طرح توسعه گلخانه‌ها در استان پرداخت و تصریح کرد: توسعه گلخانه ها نیز یکی از بحث‌های مهم در استان است که باید با هدف‌گذاری و زمان بندی مشخص اجرایی شود .

رازانی تصریح کرد: توسعه گلخانه‌ها باید با جدیت پیگیری شده و مشکلات و موانع آن رفع گردد .

وی با بیان اینکه دولت با دادن تسهیلات کم بهره از توسعه گلخانه‌ها حمایت می‌کند، افزود: باید مجریان و متقاضیان توانمند شناسایی شوند و به سرمایه گذاری در این حوزه ورود پیدا کنند .

استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: عرصه‌های ملی را که آماده و دارای زیر ساخت های لازم همچون مجوز آب هستند، به صورت فراخوان به متقاضیان و کار آفرینان واگذار خواهیم کرد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در توسعه گلخانه‌ها گفت: توسعه گلخانه‌ها به عنوان یکی از اولویت‌های اول و راهبردی سازمان در اقتصادی کردن بخش کشاورزی و در چارچوب اقتصاد مقاومتی به شمار می رود که به صورت جدی در دستور کار مدیران استان قرار دارد .

خسرو شهبازی افزود: در توسعه گلخانه‌های استان هر هفته جلسه‌ای با حضور مدیران مربوطه تشکیل و روند پیشرفت توسعه گلخانه ها بررسی و موانع و مشکلات موجود برطرف می شود .

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال توسعه 50 هکتار گلخانه در استان برنامه‌ریزی شده و اصلاح یک هکتار گلخانه نیز در نظر گرفته شده خاطرنشان کرد: تسهیلات لازم برای توسعه گلخانه‌ها با سود 12 و نیم درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود .

شهبازی دوره بازپرداخت تسهیلات گلخانه‌ای را هفت ساله بیان کرد و تصریح کرد: دو سال دوره ساخت و پنج سال دوره بازپرداخت از طرف بانک ها در نظر گرفته شده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اضافه کرد: برش استانی طرح‌های گلخانه‌ای برای هر شهرستان صورت گرفته، مکان یابی شده و جلسات بررسی طرح‌ها با حضور فرمانداران و مسئولان شهرستانی به صورت منظم برگزار شده است .

شهبازی گفت: بیشترین سطح گلخانه‌ای مربوط به شهرستان کرمانشاه با 12 هکتار است.

وی مجتمع‌های گلخانه ای در دست پیگیری را گلخانه 100 هکتاری تنگ کنشت، 110 هکتاری پردیس دانشگاه رازی، مجتمع 40 هکتاری چقابلک کرمانشاه و... اعلام کرد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه به دنبال برنامه‌ریزی برای توسعه گلخانه‌های کوچک روستایی در استان کرمانشاه نیز هستیم افزود: هنوز مصوبه ‌ای در این خصوص نداشته ایم؛ اما پیگیری آن را در دستور کار آینده استان داریم .

شهبازی فواید توسعه گلخانه‌های کوچک روستایی را افزایش تولیدات محلی به بازار، کمک به اقتصاد خانوار روستایی، ایجاد انگیزه فعالیت در روستا و ... اعلام کرد.

گفتنی است در استان کرمانشاه بیش از 39 هکتار گلخانه فعال است که در مجموع تولید هشت و نیم میلیون گل رز شاخه بریده و چهار هزار و 500 تن محصولات سبزی و سیفی را به دنبال دارد .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید