Iranian Agriculture News Agency

عضو هیأت‌مدیره انجمن شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل در گفت‌وگو با ایانا:

صادرکننده‌های محصولات کشاورزی، دانش کافی ندارند/ بستن قرارداد با شرکت‌های نامعتبر به نفع صادرکنندگان نیست

انجمن شرکت‌های بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای، دانش تجار محصولات کشاورزی برای صادرات را مکفی نمی‌داند.

صادرکننده‌های محصولات کشاورزی، دانش کافی ندارند/ بستن قرارداد با شرکت‌های نامعتبر به نفع صادرکنندگان نیست


انجمن شرکت‌های بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای، دانش تجار محصولات کشاورزی برای صادرات را مکفی نمی‌داند.

عضو هیأت‌مدیره انجمن شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: متأسفانه اکثر تجار ایرانی، دانش فنی و تجاری کافی برای صادرات محصولات کشاورزی ندارند و این موضوع یکی از موانع گسترش صادرات تلقی می‌شود.

فرید صفارزاده با اشاره به مواردی که صادرکننده ایرانی از آن آگاه نیست، افزود: به‌عنوان مثال، احتساب بیمه باربری، به عهده شرکت نبوده و به اشتباه تجار ایرانی تصور می‌کنند، این موضوع وظیفه شرکت حمل و نقل است. البته می‌توان به نمایندگی از طرف تاجر، شرکت را در تنظیم بیمه باربری، مجاب کرد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل به‌نظر می‌رسد اتحادیه‌ها و اصناف میوه و تره‌بار به جای اینکه دست به دامان وزارت جهاد کشاورزی باشند، کمی در آموزش تجارت به صادرکنندگان همت کرده و آنها را با مسائل مختلف آشنا کنند.

عضو هیأت‌مدیره انجمن شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل، کمبود کامیون کانتینردار برای حمل و نقل را تأیید کرد و ادامه داد: اما این دلیل نمی‌شود که با چنین بهانه‌ای، صادرات به حال خود رها شده و پیگیری از این بابت صورت نگیرد؛ بنابراین ما حاضریم که با تمام وجود با تشکل‌های فعال در این زمینه رایزنی کرده و برای حل مشکلات موجود، راهکارهای اساسی بیندیشیم.

صفارزاده معتقد است: باید از شرکت‌های معتبر حمل و نقل در راستای نوسازی و تجهیز بیشتر ناوگان خود تلاش کنند. در این زمینه وزارت جهادکشاورزی می‌تواند با توصیه به سازمان متولی پرداخت تسهیلات کم‌بهره با بازپرداخت بلندمدت، توصیه‌های لازم را داشته باشد تا آنها نیز برای این منظور، هرچه سریع‌تر اقدام کنند. در حالی که تاکنون هیچ حرکتی صورت نگرفته است.

وی درباره کمتر بودن هزینه کامیون‌های خارجی تأکید کرد: خارجی‌ها مجبورند پول کمتری از صادرکننده دریافت کنند، زیرا به خاطر تأمین بخشی از هزینه‌های متقبل شده، به ناچار، قیمتی نازل‌تر را پیشنهاد می‌دهند تا دست خالی به کشور خود باز نگردند؛ ضمن اینکه تعداد آنها بسیار محدود است.

صفارزاده عنوان کرد: اگر این انجمن با اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی به توافق برسد، به ازای هر کانتینر، 15 درصد کارمزد برای شرکت مربوطه حساب خواهد شد، اما در عوض، دلال‌ها در این زمینه حذف و در صورت خرابی بار، شرکت موظف به پاسخگویی است.

وی در پایان اظهار داشت: بستن قرارداد با شرکت‌های متفرقه و نامعتبر، به نفع صادرکننده نیست، زیرا آنها بین 30 تا 50 درصد کارمزد دریافت کرده و در صورت خرابی بار، خود را مسئول نمی‌دانند؛ بنابراین بهتر است که حمل و نقل جاده‌ای، توسط کانال انجمن صورت گیرد./

V-950823-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید