Iranian Agriculture News Agency

با حضور مدیرکل دفتر گل وگیاهان زینتی وزارت جهادکشاورزی صورت گرفت:

برگزاری نشست بررسی مشکلات تولید کنندگان گل و گیاهان زینتی محلات

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی گل و گیاه محلات گفت: در این شهرستان سالانه ۲۶ تن انواع بذر گل های زینتی تولید می شد که با خشکسالی سال های اخیر، واردات بی رویه و مشکل بازاریابی اکنون به ۱۵ تن کاهش یافته است.

برگزاری نشست بررسی مشکلات تولید کنندگان گل و گیاهان زینتی محلات

نشست مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی وزارت جهاد کشاورزی با اعضای تعاونی های گل و گیاه شهرستان محلات به منظور ساماندهی تولید انواع بذر گل های زینتی و بررسی توانمندی این شهرستان در تولید بذر گل برگزار شد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، سید محمد کیایی در نشست با اعضای تعاونی های گل و گیاه زینتی شهرستان محلات افزود: در صورتی که کیفیت بذرهای تولیدی محلات تأیید شود، مجوز واردات بذور گل های زینتی صادر نمی شود .

وی افزود: محلات به عنوان قطب تولید گل و گیاه کشور این پتانسیل را دارد که نیاز داخل و خارج کشور در بذر گل را تأمین کند.

مدیرکل دفتر گل وگیاهان زینتی وزارت جهادکشاورزی یادآور شد: اینک بذر گل f ۲ در کشور تولید می شود؛ اما بذر گل f ۱ که ویژه گل هایی با رنگ خاص است، وارد می شود .

وی گفت: پارسال دو هزار و 800 کیلوگرم بذر به صورت رسمی وارد کشور شده است، هرچند که واردات بذر قاچاق نیز وجود دارد .

کیایی در پایان خاطرنشان ساخت: اکنون واردات اندام های رویشی و بذر f ۱ نیز تنها به منظور تکثیر اندام های رویشی گونه های جدید به چرخه تولید کشور همسو با برنامه ششم و با محوریت اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی انجام می شود .

معاون پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی نیز در این نشست گفت: با برنامه ریزی انجام شده نیاز کشور به بذر گل های f ۲ با کیفیت با بازارپسندی بهتر در شهرستان محلات تأمین می شود .

شفیعی افزود: اقتصاد مقاومتی با افزایش تولید و توسعه صادرات غیر نفتی محقق می شود و با حمایت از تولید کنندگان گل و گیاه و افزایش تولید و صادرات می توان به مؤلفه های اقتصاد مقاومتی دست یافت .

وی یادآور شد: تولید کنندگان گل و گیاه محلات در صورت حمایت لازم توانمندی تولید بذرهای گل های زینتی را دارند که لازمه این امر جلوگیری از واردات بذر است .

معاون پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی اظهارکرد: بذر تولیدی در کشور به دلیل گرانی نهاده های تولید گران تر از بذرهای خارجی است و برای رقابت در بازارهای جهانی و پیروزی در رقابت جهانی باید بذر با اصول و استاندارد تولید شود و از طرف دیگر قیمت تمام شده تولید کاهش یابد .

وی در پایان خاطرنشان ساخت: دانش فنی ارقام اصلاح شده، پروتکل تکثیر و کشت بافت گل های زینتی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته تا با تجاری سازی تولید گل و گیاهان زینتی کشور، اشتغال بیشتر و ارز آوری به منصه ظهور برسد .

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی گل و گیاه محلات نیز در این نشست نیاز بذر گل های زینتی کشور را سالانه ۵۰ تن بیان کرد و افزود: در صورت حمایت مسئولان و جلوگیری از واردات بذر، محلات این پتانسیل را دارد که همه نیاز کشور را تأمین کند .

وی افزود: در شهرستان محلات سالانه ۲۶ تن انواع بذر گل های زینتی تولید می شد که با خشکسالی سال های اخیر، واردات بی رویه و مشکل بازاریابی اکنون به ۱۵ تن کاهش یافته است .

در این نشست تولید کنندگان برتر گل و گیاه محلات به بیان توانمندی خود در زمنیه تولید بذر گل و صادرات گل و گیاه زینتی پرداختند و خواستار حمایت مسئولان شدند.

گفتنی است نشست مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی وزارت جهاد کشاورزی با اعضای تعاونی های گل و گیاه محلات به منظور ساماندهی تولید انواع بذر گل های زینتی و بررسی توانمندی محلات در تولید بذر گل برگزار شد.

شهرستان محلات بزرگترین شهرستان کشور از لحاظ سطح زیر کشت و تولید گل و گیاه زینتی است .

۱۸ درصد از اراضی زیر کشت گل و ۱۲ درصد از تولید گل شاخه بریده، ۸۰ درصد تولید گل های فصلی نشائی، ۲۱ درصد از تولید درخت و درختچه های زینتی و ۱۴ درصد از گیاهان آپارتمانی کشور در محلات تولید می شود .

تولید ۳۵۰ گونه مختلف گیاهان زینتی، آپارتمانی و فضای سبز، محلات را به یکی از قطب های پرورش و تجارت گل و گیاه تبدیل کرده است .

افزون بر سه هزار نفر در ۷۰۰ واحد تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی در شهرستان محلات مشغول به کارهستند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید