Iranian Agriculture News Agency

با نظر نمایندگان صورت گرفت؛

مجلس با کلیات اولیه حفظ اراضی کشاورزی مخالفت کرد/ دولت و کمیسیون کشاورزی هم موافق نبودند

نمایندگان مردم در خانه ملت با کلیات طرح اولیه حفظ اراضی کشاورزی جمهوری اسلامی ایران مخالفت کردند.

مجلس با کلیات اولیه حفظ اراضی کشاورزی مخالفت کرد/ دولت و کمیسیون کشاورزی هم موافق نبودند

به گزارش ایانا از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی صحن علنی امروز (یکشنبه 23 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اولیه حفظ اراضی کشاورزی جمهوری اسلامی ایران با 56 رأی موافق، 93 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند.

گفتنی است دولت و کمیسیون کشاورزی با کلیات طرح اولیه حفظ اراضی کشاورزی موافق نبودند و کمیسیون کشاورزی مجلس در گزارش خود طرح حفظ اراضی کشاورزی در بررسی‌های داخل کمیسیون رد کرده بود که دلایل رد طرح مذکور در کمیسیون به شرح ذیل است:

1-جرم‌انگاری ماده (1) طرح که در رابطه با حفظ اراضی کشور است، بدون پیش‌بینی مجازات و ضمانت اجراء بی‌اثر خواهد بود.

2- ایجاد سامانه پنجره واحد مدیریت در ماده (3) طرح، موجب افزایش هزینه‌های عمومی و مغایر اصل هفتاد و پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

3- اجازه احداث شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی در کلیه اراضی کشاورزی موضوع ماده (9) طرح، موجب تغییر کاربری اراضی کشاورزی در مقیاس‌های وسیع می‌شود و با هدف اصلی طرح که حفاظت از اراضی کشاورزی است در تعارض است.

4- برخی از مواد مغایرت آشکار با سیاست‌های کلی نظام در امور کشاورزی ابلاغی 29/9/1391 دارد.

5- در ماده (36) طرح، هرگونه اصلاح در خصوص آن را منوط به تصویب دو سوم نمایندگان مجلس شورای اسلامی دانسته است که این امر مغایر مواد (119) تا (121) قانون آیین‌نامه داخلی می‌باشد.

6- موظف نمودن دولت به اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه موجب افزایش هزینه‌های عمومی و مغایر اصل هفتاد و پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

7- با توجه به اینکه در ماده (11) و تبصره آن معافیت از پرداخت عوارض تجویز شده است، درآمد عمومی دولت کاهش می‌یابد، لذا این ماده مغایر اصل هفتاد و پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تبصره (1) ماده (117) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران است.

8- تجویز احداث فرهنگسرا، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، آسایشگاه‌ها، آرامستان‌ها و کلیه طرح‌های عمرانی - توسعه‌ای در اراضی کشاورزی به نحوی تغییر کاربری اراضی کشاورزی محسوب شده و با هدف اصلی طرح مغایرت دارد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید