Iranian Agriculture News Agency

مدیر سامانه‌های نوین آبیاری جهاد کشاورزی استان یزد خبر داد:

تجهیز17 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان یزد به سیستم نوین آبیاری

مدیر سامانه‌های نوین آبیاری جهاد کشاورزی استان یزد گفت: امسال با توجه به تخصیص اعتبارات در این بخش، 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به سامانه آبیاری تحت فشار می‌شود که با توجه به بودجه تخصیص یافته، سهمیه شهرستان‌های مختلف مشخص شده است.

تجهیز17 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان یزد به سیستم نوین آبیاری

مدیر سامانه‌های نوین آبیاری جهاد کشاورزی استان یزد گفت: تاکنون 17 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان یزد مجهز به سیستم نوین آبیاری شده است .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان یزد، حمیدرضا درویش‌پور در حاشیه کارگاه شناخت عوامل مؤثر در ارتقا و بهبود عملکرد شرکت‌های مشاور و مجری سامانه‌های نوین آبیاری استان یزد گفت: آبیاری تحت فشار از سال 1368 در استان یزد آغاز شد و تاکنون بالغ بر 17 هزار هکتار از اراضی باغی و زارعی استان یزد مجهز به سیستم نوین آبیاری شده است .

وی افزود: امسال با توجه به تخصیص اعتبارات در این بخش، 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به سامانه آبیاری تحت فشار می‌شود که با توجه به بودجه تخصیص یافته، سهمیه شهرستان‌های مختلف مشخص شده است .

مدیر سامانه‌های نوین آبیاری جهاد کشاورزی استان یزد یادآور شد: سهمیه هر شهرستان بر اساس نوع کشت، سطح زیرکشت، نوع محصول و ... مشخص شده و شهرستان‌های تفت و خاتم بیشترین سهمیه و میبد و بهاباد کمترین سهمیه را دارند .

درویش‌پور خاطرنشان کرد: از این میزان 9 هزار هکتار از اراضی به سیستم قطره‌ای یا موضعی و یک هزار هکتار نیز به سیستم آبیاری با نوار تیپ برای کشت‌های زراعی مجهز می‌شوند .

وی با بیان اینکه کشاورزان استقبال خوبی از اجرای این طرح در مزارع و باغ‌های خود داشته‌اند، افزود: یکی از چالش‌های اصلی در این حوزه، کمبود اعتبار است .

مدیر سامانه‌های نوین آبیاری جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به اعتبار مورد نیاز برای تجهیز مزارع و باغ‌ها به سامانه‌های نوین آبیاری گفت: به ازای تجهیز به سامانه آبیاری قطره‌ای در هر هکتار 8.5 میلیون تومان، تجهیز به نوار تیپ در هر هکتار 10 میلیون تومان و تجهیز به سامانه کم‌فشار در هر هکتار 3.5 میلیون تومان باید هزینه شود .

درویش‌پور کل سطح زیرکشت استان یزد را 130 هزار هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: برآورد ما این است که 50 تا 60 درصد از این اراضی مستعد استقرار سیستم‌های نوین آبیاری است و این ظرفیت وجود دارد که تا سال آینده بتوان 40 تا 50 هزار هکتار از این میزان را زیر پوشش سامانه‌های نوین آبیاری قرار داد.

وی با اشاره به اینکه بحران در زمینه آب کشاورزی بسیار جدی‌تر است و هم‌اکنون نیز بسیاری از باغ‌ها و مزارع به دلیل نبود آب دچار مشکل شده‌اند، خاطرنشان کرد: اگر وضعیت به همین ترتیب پیش برود و ناچار به بهره‌برداری بیشتر از آب‌های زیرزمینی شویم، تا چند سال آینده امکان کشاورزی در استان یزد وجود نخواهد داشت .

گفتنی است در کارگاه شناخت عوامل مؤثر در ارتقا و بهبود عملکرد شرکت‌های مشاور و مجری سامانه‌های نوین آبیاری که با همکاری مجتمع آموزشی ملاصدرا برگزار شد، 30 نفر از مدیر عامل شرکت‌های مجری پروژه‌های نوین آبیاری حضور داشتند و با جدیدترین فرآیندهای علمی در این زمینه آشنا شدند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید