Iranian Agriculture News Agency

از طریق یکی از فرودگاه های اصلی کشور صورت می‌گیرد:

یورش بونسای، کاکتوس و بانبوی قاچاق به بازار گل و گیاه کشور

بیشتر گیاهان بونسای، کاکتوس و بانبو از کشور عراق و از مرز بانه به ایران قاچاق می‌شود، اما ورود حجم زیادی از آنها نیز از مبادی رسمی و از فرودگاه مشهد انجام شده است. این گیاهان از از طریق یکی از فرودگاه های اصلی کشور به گلخانه‌های تهران وارد و از آنجا به سراسر کشور توزیع می‌شوند.

یورش بونسای، کاکتوس و بانبوی قاچاق به بازار گل و گیاه کشور


بیشتر این گیاهان از کشور عراق و از مرز بانه به ایران قاچاق می‌شوند، اما ورود حجم زیادی از آنها نیز از مبادی رسمی و از فرودگاه مشهد انجام شده است. این گیاهان از از طریق یکی از فرودگاه های اصلی کشور به گلخانه‌های تهران وارد و از آنجا به سراسر کشور توزیع می‌شوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه استان تهران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: این گیاهان از کشور تایلند و چین با هواپیما به از طریق یکی از فرودگاه های اصلی کشور ارسال و پس از ترخیص از فرودگاه این شهر به تهران منتقل می‌شوند.

اکبر شاهرخی افزود: پیش از اینکه این گیاهان در بازار توزیع شوند، برای جلوگیری از ردیابی به گلخانه‌های در شهر تهران منتقل شده و همراه با سایر گل‌ها مورد بازدید جهاد کشاورزی قرار می‌گیرند در نتیجه تشخیص و ردیابی گل و گیاه زینتی تولید داخل و قاچاق غیرممکن می‌شود.

وی بیان کرد: کاکتوس‌های قاچاق معمولاً در گلدان‌های کوچک وارد کشور می‌شوند، بونسای ها نیز بدون برگ وارد شده که بعد از نگهداری چهار تا شش ماهه در گلخانه آماده ورود به باز می‌شوند.

شاهرخی دلیل رشد صعودی قاچاق این گیاهان را قیمت بسیار پایین آنها نسبت به تولیدات مشابه داخلی عنوان کرد و ادامه داد: کاکتوس‌های قاچاق از 30 تا 80 هزار تومان و بونسای‌ها تا یک میلیون تومان در بازار داخل به فروش می‌رسد. این قیمت‌ها سه تا چهار برابر قیمت خرید آنها است و قیمت آنها در کشور تولیدکننده بسیار پایین‌تر از این نرخ است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قاچاق این گیاهان باعث ورود و بروز بیماری در گلخانه‌های کشور نمی‌شود، عنوان کرد: کشورهایی که واردات این گیاهان از آنجا انجام می‌شود، درباره کنترل و مبارزه با بیماری‌ها در سطح بالایی از استاندارد هستند و تاکنون در گلخانه‌هایی که این گیاهان را نگهداری می کنند، گزارشی از بروز بیماری ارائه نشده است، اما با این حال نمی‌توان گفت این گیاهان 100 درصد عاری از هر بیماری و آفت هستند و نباید این احتمال را نادیده گرفت.


از فرصت صادراتی تنها حسرتش باقی مانده است

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه استان تهران درباره وضعیت صادرات گل و گیاه زینتی از کشور یادآور شد: در حال حاضر صادرات گل شاخه‌بریده از ایران صورت نمی‌گیرد و صادرات ما بیشتر مربوط به گل‌های ریشه‌دار و درخچه‌های زینتی می‌شود.

شاهرخی تأکید کرد: در مجموع تا پایان سال 94، 9.5 میلیون دلار صادرات گل و گیاه زینتی از ایران صورت گرفته است که بیشتر این صادرات مربوط به درختچه بید قرمز و به ارزش سه میلیون دلار و به کشورهای افغانستان، ژاپن، هلند و تایلند بوده است. همچنین در سال جاری توانسته‌ایم حدود 600 هزار دلار بته رز به کشور کردستان عراق صادر کنیم که در مقابل میزان صادرات سایر کشورها رقم ناچیزی است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا از فرصت به‌وجودآمده در بازار روسیه و علاقه‌مندی این کشور به واردات گل و گیاه زینتی ایران استفاده نمی‌کنید، اظهار داشت: قیمت گل‌های صادراتی ایران در بازار روسیه رقابتی نیست، به‌طوری که در آخرین اقدامی که از سوی یک تاجر و تولیدکننده ایرانی برای صادرات گل آنتوریوم به روسیه انجام شده، قیمت این گل در بازار هدف شش تا هفت‌هزار تومان تمام شد، در حالی که کشور اکوادور همین گل را با کیفیت بسیار مطلوب و با قیمت سه‌هزار تومان وارد بازار روسیه کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه استان تهران، بالا بودن هزینه کارگر و قیمت نهاده‌ها را از دلایل اصلی افزایش هزینه تمام شده برشمرد و اضافه کرد: از دیگر مشکلاتی که در راه صادرات گل و گیاه زینتی ایران وجود دارد، نبود وسایل حمل و نقل مناسب به‌ویژه هواپیماهای مخصوص حمل گل و گیاه زینتی است. گل معمولاً طول عمر کوتاهی برای بازارپسندی دارد، ضمن اینکه کشور مشتری حاضر به پذیرفتن هیچ‌گونه تأخیر در دریافتن محموله خود در کشور هدف نیست.

شاهرخی در پاسخ به این پرسش که نبود پایانه صادراتی چقدر بر توان صادراتی گل و گیاه ایران تأثیر گذاشته است، گفت: هرچند نبود پایانه صادراتی رسمی می‌تواند در صادرات یک کالا تأثیر بگذارد، اما مشکل ما بیشتر مربوط به نبود تولیدکنندگان و شرکت‌های بزرگ و توانمند این صنعت در سطح بین‌المللی است، شرکت‌هایی که در صورت دریافت قراردادهای طولانی‌مدت، توان تأمین نیاز کشور متقاضی را داشته باشند؛ به عبارت دیگر در ایران شرکت‌های بزرگی که توان تولید در حجم بزرگ صادراتی و در قراردادهای طولانی مدت را داشته باشند، نداریم. صادراتی که هم‌اکنون انجام می‌شود معمولاً به این شکل است که کشور هدف معمولاً با یک کشور اصلی قراردادهای بلندمدت دارد و در ایام خاص که نیاز به واردات بیشتری پیدا می‌کند ایران به‌عنوان یک کشور ثالث در مدت زمان محدود وارد می‌شود و صادرات به این کشور را انجام می‌دهد.

وی شرط توسعه و پایداری در بازار جهانی صنعت گل و گیاه زینتی را همکاری بخش دولتی با بخش خصوصی دانست و افزود: ایران کشوری چهار فصل است و همواره در تمام طول سال می‌تواند نیاز بازار جهان را تأمین کند، این ویژگی می‌تواند برگ برنده ما در حفظ مشتری و تأمین نیاز بازارهای گل و گیاه جهان باشد، اما اگر نتوانیم زیرساخت‌ها لازم را فراهم کنیم و هزینه‌های اولیه را کاهش دهیم، این فرصتی است که تنها از آن حسرتش برای تولیدکنندگان باقی می‌ماند.

شاهرخی در پایان خواستار اشاع فرهنگ استفاده و کاشت گل در کشور شد و بیان کرد: خوب است که مسئولان کشور در برنامه‌ریزی‌های خود به اشاع فرهنگ استفاده و کاشت گل در کشور توجه داشته باشند؛ زیرا همان‌طور که پژوهش‌ها نشان می‌دهد خریدن گل یا کاشتن گل و گیاه زینتی و به‌طور کلی نگاه کردن به گل، باعث برانگیخته شدن احساس شادی، آرامش و طراوت، مثبت اندیشی و دوری از غم و اندوه می‌شود، جامعه‌ای که شادی، آرامش و طراوت و مثبت اندیشی در آن وجود داشته باشد اقتصادی پویاتر خواهد داشت./

G-950824-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید