Iranian Agriculture News Agency

در نشست کارگروه صندوق حمایت از توسعه کشاورزی استان آذربایجان غربی عنوان شد:

کشت 264 هکتار کلزا در شهرستان میاندوآب / افزایش 70 درصدی نسبت به سال گذشته

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب گفت: امسال با تأسی از رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص افزایش کشت دانه های روغنی به ویژه کلزا، با کشت 264 هکتار از این محصول، کشت کلزا نسبت به سال گذشته در این شهرستان 70 درصد افزایش یافته است.

کشت 264 هکتار کلزا در شهرستان میاندوآب / افزایش 70 درصدی نسبت به سال گذشته

نشست کارگروه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان با حضور مدیر عامل و قائم مقام شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه کشاورزی کشور، نماینده مردم شهرستان های میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در میاندوآب برگزار شد .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، اسمعیل کریم زاده رئیس این سازمان در این نشست با ارائه گزارشی از آمار و اطلاعات بخش کشاورزی استان گفت: یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت در استان وجود دارد که سالانه حدود 800 هزار هکتار از این اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی می رود، به طوری که تولید محصولات بخش کشاورزی استان در سال زراعی 95 - 94، در حدود شش هزار و 300 تن است که حدود شش درصد از تولیدات کشاورزی کشور را شامل می شود.

وی افزود: این استان در تولید محصولاتی نظیر سیب، عسل، آفتابگردان و چغندرقند رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است و امسال نیز تولید گندم این استان سه برابر نیاز سالانه استان به این محصول بوده است که خوشبختانه در تولید این محصول در کشور به خودکفایی رسیده ایم.

کریم زاده خاطر نشان کرد: شهزستان میاندوآب دومین شهر تولید کننده محصولات کشاورزی استان محسوب می شود و در تولید محصولات دامی مقام نخست استانی را داراست .

وی تجمیع و مدیریت بهینه منابع مالی، تجمیع متقاضیان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، تأمین نقدینگی و ارائه تسهیلات برای اجرای طرح های مختلف کشاورزی و در نهایت توسعه بخش کشاورزی را از اهداف صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی برشمرد.

مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه کشاورزی کشور نیز در این نشست گفت: صندوق یک مؤسسه غیردولتی است که با عضویت نمایندگان تشکل های کشاورزی، تعاونی های تولید، اتحادیه ها، تولیدکنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی تشکیل شده است و روند کار با مشارکت 100 درصدی مردم انجام می گیرد و ما تنها نقش نظارتی را ایفا می کنیم.

نماینده مردم شهرستان های میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: بخش کشاورزی نیاز به یک توجه مضاعف دارد و پایداری منابع درآمدی و هزینه های حداقلی مواردی است که می بایست در تصمیم گیری ها مدنظر مسئولان کشوری قرار گیرد .

محبی نیا افزود: اعتبارات صندوق باید به سمت ترویج روش های نوین و تغییر رویکرد، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، بسته بندی مناسب و صادرات محصولات کشاورزی سوق داده شود. همچنین صندوق باید کانون تحول، توسعه، مدیریت و تأمین منابع بخش کشاورزی باشد.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب نیز در این نشست به بیان پتانسیل ها، چالش ها و مسائل و مشکلات بخش کشاورزی و ارائه گزارش مبسوطی از عملکرد مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پرداخت و بیان کرد: در سال زراعی 95 - 94 با وجود محدودیت های آبی و کاهش حق آبه شهرستان با مدیریت بهینه منابع تولید و به کارگیری از پتانسیل نیروی کار متخصص، نه تنها با کاهش تولید محصولات کشاورزی مواجه نشدیم، بلکه افزایش چشمگیری در تولید محصولات کشاورزی در شهرستان نیز داشتیم.

دیانتی افزود: امسال با تأسی از رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص افزایش کشت دانه های روغنی به ویژه کلزا، با کشت 264 هکتار از این محصول، کشت کلزا نسبت به سال گذشته در این شهرستان 70 درصد افزایش یافته است .

وی نبود یک برنامه راهبردی در راستای توسعه روستاها و در نتیجه وجود ساخت و سازهای غیرمجاز، کمبود امکانات به ویژه خودرو در مراکز جهاد کشاورزی، عدم تأمین اعتبار به منظور راه اندازی و بهره برداری از سایت گلخانه میاندوآب را از مشکلات عمده بخش کشاورزی شهرستان برشمرد .

گفتنی است در پایان این نشست نمایندگان تشکل های کشاورزی و تولیدی به بیان مسائل، مشکلات و پیشنهادهای خود در بخش های مختلف کشاورزی پرداختند و خواستار رفع مشکلات موجود به ویژه در زمینه کاهش نرخ بهره تسهیلات بانکی و کاهش نرخ آب بهاء و حذف مالیات مربوط به ارزش افزوده و دریافتی توسط اداره امور منابع آب شدند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید