Iranian Agriculture News Agency

افزایش بهره‌وری زنان کشاورز در کشورهای جنوب صحرای آفریقا با فناوری‌های جدید کشاورزی

استفاده از فناوری‌های جدید می‌تواند کمکی باشد، تا زنان کشاورز جنوب صحرای آفریقا، در میزان ساعات کار خود در مزرعه صرف جویی به عمل آورند.

افزایش بهره‌وری زنان کشاورز در کشورهای جنوب صحرای آفریقا با فناوری‌های جدید کشاورزی


استفاده از فناوری‌های جدید می‌تواند کمکی باشد، تا زنان کشاورز جنوب صحرای آفریقا، در میزان ساعات کار خود در مزرعه صرف جویی به عمل آورند.

به گزارش ایانا از وب‌سایت SciDev.Nnet ، به گفته محققان، زنان بخش عمده‌ای از مسئولیت تولید مواد غذایی در آفریقا را بر عهده دارند، در نتیجه آن ها زمان بیشتری را صرف کار در مزرعه می‌کنند.

این در حالی است که محققان در مراسم راه‌اندازی طرح مدیریت پس از برداشت برای حبوبات در آفریقا که از سوی اتحادیه انقلاب سبز آفریقا (آگرا) (1) با همکاری مرکز تحقیقات توسعه بین‌المللی ( IDRC ) (2) در کنیا، برگزار شد، به موضوع چالش زنان کشاورز پرداختند.

این پروژه سه ساله با هدف کاهش هدر رفت محصولات در زمان برداشت حبوبات در آفریقا است که توسط اتحادیه انقلاب سبز آفریقا (آگرا) اجرا شده است. به این پروژه 2.7 میلیون دلار کانادا (در حدود 2.1 میلیون دلار آمریکا) ازسوی IDRC کمک شده که از مزایای آن، کشاورزان موزامبیک و بورکینافاسو می توانند بهره‌مند شوند.

اگنس کالیباتا Agnes Kalibata ، رئیس آگرا، گفت: "زمان آن فرا رسیده که از فناوری در زمینه خرمن کوب‌ها، فرآوری، ذخیره سازی سیستم‌های غیر قابل نفوذ در سراسر این قاره بهره برد، تا زنان کشاورز حداکثر سود را از درو و کار سخت به دست آورند."

رییس آگرا توضیح داد: "فناوری اتخاذ شده می‌تواند در بهره‌وری کشاورزان با کاهش ضایعات پس از برداشت، کاهش زمان کار که زنان در مزرعه صرف انجام فعالیت کشاورزی می‌کنند، و فعالیت‌های سودآور و بهبود مواد غذایی و تغذیه امنیتی در آفریقا کمک کند."

وی در ادامه افزود: "بهبود بهره‌وری، سودآوری و پایداری در حوزه کشاورزی برای میلیون‌ها نفر در مزارع که در قاره آفریقا هستند، می‌تواند راهی برای پایان دادن به فقر و افزایش رفاه در منطقه به شمار آید."

سیمون کارتر، مدیر منطقه‌ای کشورهای جنوب صحرای آفریقا در مرکز بین‌المللی تحقیق و توسعه ( IDRC ) گفت: "برای افزایش بهره‌وری زنان، ارائه فناوری‌های و اطلاعات مناسب، مورد نیاز است."

وی ادامه داد: "وجود فناوری‌های در دسترس و مقرون به صرفه کلیدی برای دستیابی به بازده بالاتر زنان، نیازمند سرمایه‌گذاری است."

کارتر یادآور شد: "فناوری در زمینه سیستم‌های ذخیره سازی غیرقابل نفوذ (3) ، که اکسیژن را در کیسه ذخیره‌سازی دانه با دی اکسید کربن جایگزین می کند، می‌تواند راهکاری برای کنترل آفات دانه ذخیره سازی بدون حشره‌کش باشد که امنیت غذایی و حفاظت را افزایش می‌دهد."

DeleteJane Ambuko ، رئیس واحد باغبانی دپارتمان علوم گیاهی و حفاظت محصولات دانشگاه نایروبی، به SciDev.Net می‌گوید: "دسترسی به فناوری و بهبود سیستم های کشاورزی و تولید، می تواند مزایای مثبت نه تنها از نظر اقتصادی بلکه برای زنان کشاورز زمانی برای استراحت با خانواده و یا درگیر شدن در فعالیت های اقتصادی را فراهم کند."

وی با اشاره به نقش دولت‌ها برای تغییر ذهنیت سنتی زنان به سمت استفاده از فناوری، افزود: "دولت‌ها باید به سمت استراتژی به منظور بهبود پتانسیل‌‌شان، برای رفع نیازهای امنیت غذایی پیش روند."/


ترجمه: فرحناز سپهری


پی‌نوشت:

1- ( Alliance for a Green Revolution Africa (AGRA : اتحادیه انقلاب سبز آفریقا (آگرا) در رابطه با محصولات کشاورزی و در زمینه بهبود محصولات کشاورزی و حمایت از صاحبان مزارع محلی و نیروی کار فعالیت می‌کند.

2- ( International Development Research Centre (IDRC : مرکز تحقیقاتی بین المللی که منابع مالی برای کشورهای در حال توسعه در زمینه ترویج رشد، کاهش فقر فراهم می‌کند. دفتر مرکزی IDRC در اتاوا کانادا واقع شده است.

3- hermetic storage technology.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید