Iranian Agriculture News Agency

پتانسیل سیستم حفاظت کشاورزی برای کاهش تغییرات آب و هوایی

"ترسیب کربن" برای کاهش تغییرات اقلیمی

بر اساس پروتکل های ارائه شده برای مدیریت زمین های کشاورزی جهت تقلیل اثرات تغییرات اقلیم، کنترل سیستم تردد و مدیریت مناسب آبیاری و کوددهی می تواند منجر به کاهش سایر گازهای گلخانه ای مربوطه مانند متان و اکسید نیترات شود.

"ترسیب کربن" برای کاهش تغییرات اقلیمی


ترجمه: سعیده فتحی

در اکتبر سال 2008 ، فائو و مرکز فناوری اطلاعات حفاظت با پشتیبانی فنی دبیرخانه UNFCCC (کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا) میزبان یک گردهمایی مشاوره ای بین المللی در زمینه ظرفیت های حفاظتی سیستم های کشاورزی جهت ترسیب کربن ( Catbon Sequestration ) و نقش پر اهمیت آن در کاهش تغییرات اقلیمی بودند. ترسیب کربن یعنی جذب کربن در پوشش گیاهی و یا ذخیره شدن آن در خاک به گونه ای که آن را از سیکل جهانی کربن خارج کند.

به گزارش ایانا به نقل از وب سایت فائو، حدود 80 متخصص از سراسر جهان در لافایت غربی واقع در ایالات متحده آمریکا گردهم آمدند تا به ارائه اطلاعات مربوط به ظرفیت ترسیب کربن به وسیله سیستم کشت بدون خاک ورزی و فعالیت های مشابه آن بپردازند. روش ها و مدل های ارزیابی که معاملات اعتبارات کربن، شیوه ها و فعالیت هایی برای تأیید تأمین مالی کربن و این که چگونه این روش ها می تواند در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کشاورزی و همچنین استفاده از خاک به عنوان منبع کربن برای کاهش تغییرات آب و هوا را مورد توجه قرار می دهد.

این جلسه نتایج بسیار قطعی همراه داشت از جمله:

- کشاورزی در شرایط آب و هوایی مختلف می تواند به طور قابل توجهی به کاهش اثرات تغییر اقلیم کمک کند.

- روش های تولیدات کشاورزی جهت رسیدن به اهداف مورد نظر مشخص و قابل پیاده سازی هستند.

- تکنیک های اندازه گیری قابل دسترس هستند، اما پروتکل های ارزیابی باید برای اجرایی شدن طرح های کربن، توسعه یابد.

توافق کلی:

یک توافق کلی که بین شرکت کنندگان در این ملاقات وجود داشت، این بود که پروتکل های ارائه شده برای مدیریت زمین های کشاورزی جهت تقلیل اثرات تغییرات اقلیم، مفهوم حفاظت کشاورزی با هدف ترسیب کربن در خاک را تداعی می کند. راهبردهای مکمل دیگر، مانند جلوگیری از متراکم شدن خاک برای مثال از طریق کنترل سیستم تردد و مدیریت مناسب آبیاری و کوددهی می تواند منجر به کاهش سایر گازهای گلخانه ای مربوطه مانند متان و اکسید نیترات شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید