Iranian Agriculture News Agency

در حاشیه بیست‌ودومین اجلاس تغییرات اقلیم در کازابلانکای مراکش تحت همکاری‌های جنوب - جنوب

فائو و "مرکز جنوب" تفاهم‌نامه‌ توسعه پایدار کشورهای جهان سوم را امضاء کردند

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) و مؤسسه مرکز جنوب (South Centre)، در حاشیه کنفرانس تغییرات اقلیم مراکش، تفاهم‌نامه‌ای در زمینه همکاری و تقویت فعالیت‌های جنوب - جنوب، امضا کردند که هدف آن بهبود امنیت غذایی، افزایش توسعه روستایی و تغییرات آب و هوایی در کشورهای جهان سوم است.

فائو و "مرکز جنوب" تفاهم‌نامه‌ توسعه پایدار کشورهای جهان سوم را امضاء کردند


سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) و مؤسسه مرکز جنوب ( South Centre )، در حاشیه کنفرانس تغییرات اقلیم مراکش، تفاهم‌نامه‌ای در زمینه همکاری و تقویت فعالیت‌های جنوب - جنوب، امضا کردند که هدف آن بهبود امنیت غذایی، افزایش توسعه روستایی و تغییرات آب و هوایی در کشورهای جهان سوم (1) است.

به گزارش ایانا از وب‌سایت فائو،‌ ویسنته پائولویو Vicente Paulo ، معاون اجرایی South Centre و ماریا هلنا اسمدو Maria Helena Semedo ، معاون مدیرکل در حوزه منابع طبیعی فائو، تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند.

بر این اساس فائو به همکاری با South Centre می‌پیوندد، گفتنی است، South Centre ، سازمان بین دولتی از کشورهای در حال توسعه است که از اهدافش کمک به کشورهای جهان سوم برای از بین بردن گرسنگی و سوءتغذیه، کاهش فقر، تغییرات آب و هوا و رسیدن به توسعه پایدار روستایی تحت همکاری South-South cooperation (2) است.

این تفاهم‌نامه‌ی پنج ساله توسط Maria Helena Semedo ، معاون مدیر کل منابع طبیعی فائو و ویسنته پائولو یو، معاون اجرایی South Centre ، ) 11 نوامبر) 21 آبان‌ماه، در حاشیه بیست‌ و دومین اجلاس کنوانسیون تغییرات اقلیم مراکش ( COP22 ) در چارچوب کنوانسیون تغییرات آب و هوایی (اقلیمی) سازمان ملل، امضا شد. اجلاس یاد شده از ( 7 تا 18 نوامبر) 17 تا 28 آبان، در مراکش در حال برگزاری است.

با ایجاد همکاری و با توجه به اهمیت مشارکت در توسعه کشورهای جهان سوم، South Centre و فائو توافق کردند تا با گسترش دامنه فعالیت های مشترک‌‌شان، از جمله ظرفیت سازی برای کشورهای در حال توسعه به منظور تقویت توانایی اجرای سیاست های توسعه پایدار، تسهیل تبادل اطلاعات و دانش و ترویج انتقال فن‌آوری و نوآوری گام بردارند.

این در حالی است که فائو و South Centre ، دارای اهداف مشترکی برای حمایت از کشورهای در حال توسعه برای غلبه بر چالش های ناشی از ناامنی غذایی مزمن، تغییرات اقلیمی و فقر هستند. در سراسر جهان حدود 800 میلیون نفر از ناامنی غذایی رنج می برند، که 2.1 میلیارد نفر‌ فقیر بوده و 900 میلیون نفر در فقر شدید زندگی می کنند. افزایش همکاری بین دو سازمان می‌تواند گام مهمی در از بین بردن گرسنگی و توسعه پایدار روستایی باشد.

بر این اساس قرار شد، فائو و South Centre ، مدیریت پایدار منابع طبیعی از جمله زمین، آب، هوا و منابع ژنتیکی که به نفع نسل حاضر و آیندگان است ترویج دهند، همچنین در راستای ساخت معیشت انعطاف پذیر روستایی و اعمال شیوه های پایدار تر کشاورزی از جمله کشاورزی ارگانیک و کشاورزی آگرواکولوژی agro-ecology (3) به کشورهای در حال توسعه کمک کنند.

South Centre ، یک سازمان بین دولتی از کشورهای در حال توسعه است که در سال 1995 تاسیس شد و در حال حاضر 53 کشور عضو آن هستند و هدف اصلی آن ترویج همکاری South-South cooperation و توسعه پایدار از طریق تحقیقات، تجزیه و تحلیل، مشاوره و ظرفیت‌سازی در کشورهای در حال توسعه است./


ترجمه: فرحناز سپهری


پی‌نوشت:

1- Global South : "کشورهای در حال توسعه"، "کشورهای کمتر توسعه یافته"، که جهان سوم نامیده می‌شود، شامل کشورهای قاره آفریقا، قاره آسیا و آمریکای لاتین است.

2- South-South cooperation : یک اصطلاح توسط سیاستگذاران و دانشگاهیان برای توصیف همکاری و تبادل منابع، تکنولوژی و دانش بین کشورهای در حال توسعه و جهان سوم است. همکاری‌های جنوب - جنوب.

3- اگرواکولوژی: شاخه‌‏ای از علوم کشاورزی که با اتکا به مفاهیم و اصول اکولوژی و از طریق مدیریت مصرف انرژی و نهاده مانند سموم دفع آفات، کودها، هورمون‌ها، آبیاری، خاک‌ورزی و... در جهت تولید محصول سالم و حفظ سلامت محیط زیست گام بر می‌دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید