Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان امور عشایر کشور در شیراز عنوان کرد:

اختصاص یک میلیارد و 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به عشایر

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: طرح تقویت اشتغال، سواد و مهارت عشایر، طرح ارائه خدمات بهداشتی - درمانی به عشایر و طرح ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی در شورای عالی عشایر کشور به تصویب رسیده است که اجرایی شدن آن، پس از تصویب در هیات دولت خواهد بود.

اختصاص یک میلیارد و 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به عشایر

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: برای حمایت اقتصادی و مالی از جامعه عشایری کشور یک میلیارد و 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است .

به گزارش ایانا از شیراز، کرمعلی قندالی در آیین تکریم و معارفه مدیران جدید و پیشین اداره کل امور عشایر فارس اظهار داشت: عشایر استان فارس حدود 12 و نیم در صد از جامعه عشایری کشور را به خود اختصاص داده است، ۶۷ در صد مراتع کشور را در اختیار دارد و ۲۵ در صد گوشت قرمز کشور را تولید می کند .

وی به برنامه های دولت برای حمایت اقتصادی و مالی از جامعه عشایری کشور پرداخت و گفت: با این هدف، یک میلیارد و 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است .

وی افزود: اعتباری افزون بر دو هزار میلیارد ریال امسال در قالب تسهیلات با سود کم از سوی دولت به جامعه عشایر کشور اختصاص یافت .

قندالی یادآور شد: پارسال نیز یک هزار میلیارد ریال تسهیلات با سود چهار درصد و با دوره زمانی بازپرداخت پنج ساله به عشایر کشور اختصاص یافت که بین استان ها توزیع و جذب شد .

وی گفت: سهم استان فارس از تسهیلات کم بهره امسال، 96 میلیارد و 200 میلیون ریال است که بنا بر آمار شش ماه نخست امسال، این استان موفق به جذب کمتر از یک درصد این اعتبار شده است و انتظار است که فارس با جدیت بیشتری در این زمینه اقدام کند .

رئیس سازمان امور عشایر کشور با بیان اینکه خدمات رسانی به عشایر سیار از جمله سیاست های راهبردی سازمان عشایری به شمار می رود، گفت: فعالیت های جامعه عشایری کشور در راستای اقتصاد مقاومتی است و حمایت از جامعه عشایری کشور، تلاش در راستای اقتصاد مقاومتی به شمار می آید .

قندالی با بیان این که صدای جامعه عشایری کشور شنیده نمی شود، یاد آور شد: بسیج عشایری ظرفیت چشمگیری دارد و اقدامات منحصر به فردی می تواند داشته باشد .

رئیس سازمان امور عشایر کشور همچنین گفت: سه طرح فرهنگی، اجتماعی و مذهبی برای حمایت از جامعه عشایر کشور به هیات دولت تقدیم شده است که طرح تقویت اشتغال، سواد و مهارت عشایر، طرح ارائه خدمات بهداشتی درمانی به عشایر و طرح ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی در شورای عالی عشایر کشور به تصویب رسیده است که اجرایی شدن آن، پس از تصویب در هیات دولت خواهد بود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این آیین اظهار داشت: برای استفاده از ظرفیت این قشر مولد باید هر چه سریع‌تر اتاق فکر عشایر متشکل از نخبگان و نمایندگان قبایل مختلف در استان فارس تشکیل شود .

محمد مهدی قاسمی با اشاره به نقش و جایگاه عشایر در تأمین بسیاری از مایحتاج و نیازهای جمعیت کشور گفت: خدماتی که به جامعه عشایری ارائه می شود باید متناسب با این جایگاه و تلاشی که انجام می دهند، باشد .

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت عشایر و فرهنگ آنها برای توسعه گردشگری افزود: نگاه تحول زا و متوازن در کنار دانش و فناوری می تواند در راستای حمایت از ظرفیت های عشایر کشور قرار گیرد؛ زیرا این قشر مولد یکی از مصادیق عینی و بارز اقتصاد مقاومتی هستند و هر سیاه چادر عشایری در واقع یک بنگاه اقتصادی محسوب می‌شود .

قاسمی گفت: برای حمایت هرچه بهتر از جامعه عشایر و تأمین نیازهای آنها به ویژه نیازهای معیشتی، اقتصادی، بهداشتی و اسکان آنان باید برنامه ریزی مدون انجام داد .

وی با بیان اینکه بحث تأمین آب شرب، اسکان عشایر، بهداشت و آموزش آنها باید به صورت جدی پیگیری و دنبال شود، خاطرنشان کرد: از آنجا که شرایط اجتماع فرق کرده است باید دانش و فناوری را به حوزه عشایری تزریق کرد که استفاده از انرژی خورشیدی یکی از مصادیق آن است .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید