Iranian Agriculture News Agency

با اصلاح باغ‌ها محقق می‌شود:

افزایش ارزآوری سالانه صادرات 150 هزار تن گردو به ارزش 750 میلیون دلار

ایران بعد از چین و آمریکا، رتبه سوم تولید گردو را در جهان دارد، اما چالش‌ها، نقاط ضعف و مشکلات بسیاری وجود دارند که این جایگاه ایران را در بین کشورهای جهان تهدید می‌کند.

افزایش ارزآوری سالانه صادرات 150 هزار تن گردو به ارزش 750 میلیون دلار


ایران بعد از چین و آمریکا، رتبه سوم تولید گردو را در جهان دارد، اما چالش‌ها، نقاط ضعف و مشکلات بسیاری وجود دارند که این جایگاه ایران را در بین کشورهای جهان تهدید می‌کند.

مدیر دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به برخی از این مشکلات گفت: بذری بودن پایه‌ها و ارقام (عدم یکنواختی)، قدیمی و کهنسال بودن باغ‌ها، پایه بلندن بودن درختان، وجود ارقام حساس به سرما و خشکسالی که باعث زودس شدن یا کاهش تولید می‌شود، ضعف مدیریت در عملیات باغداری، عملکرد پایین در برابر پتانسیل و امکانات به‌کارگرفته شده ازجمله مشکلات و چالش‌هایی است که اگر اقدامات لازم برای رفع آنها صورت نگیرد به‌زودی جایگاه جهانی خود را در تولید این محصول از دست خواهیم داد.

رمضان رویین‌تن با بیان اینکه ایران پتانسیل بالایی در تولید گردو دارد و باید به‌عنوان یک مزیت تولیدی به آن بیشتر توجه شود، افزود: تنوع اقلیم، سابقه تولید در کشور، ارزش اقتصادی و ارزآوری، ارزش غذایی، وجود زیرساخت‌ها و منابع و اشتغال‌زایی مواردی هستند که گردو را تبدیل به یک محصول مزیت‌دار برای کشور می‌کند و توجه به کشت و رفع موانع برای تولید آن را پر اهمیت می‌سازد.

وی بیان کرد: با توجه به مزایا و پتانسیل‌های که برشمرده شد، معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی برنامه و اهدافی را برای اصلاح و توسعه باغ‌ها دارد، این برنامه‌ها شامل؛ اقدام به سرشاخه‌کاری و پیوند باغ‌های موجود با ارقام تجاری و پرمحصول و مقاوم به سرما و تنش‌های محیطی، مدیریت تغذیه باغ‌ها، مدیریت آفات، مدیریت آب و آبیاری، تهیه و تأمین ابزار و ماشین‌آلات مکانیزه مناسب است، همچنین احداث باغات مادری و تولید نهال‌های باکیفیت، اصیل و سالم، آموزش و انتقال یافته‌های تحقیقاتی و علمی به بهره‌بردارن، تأمین سرمایه لازم در جهت اصلاح باغ‌ها نیز از دیگر برنامه‌های معاونت باغبانی در همین راستا است.

رویین‌تن در پاسخ به این پرسش که اصلاح و توسعه باغ‌های گردو به چه میزان بر تولید و درآمد اقتصادی باغ‌ها خواهد افزود و تأثیر اقتصادی آن بر صنعت کشاورزی و ارزآوری کشور به چه میزان است، عنوان کرد: انتظار می‌رود با اجرای این برنامه‌ها میزان عملکرد در هکتار از دوهزار کیلوگرم به چهار تا پنج‌هزار کیلوگرم در هکتار افزایش یابد و تولید در سطوح موجود از 230 هزار تن به 600 هزار تن برسد. افزایش درآمد در هکتار نیز از 50 میلیون تومان به 100 میلیون تومان و کل درآمد باغ‌ها از 5.7 میلیارد تومان (1.6 میلیارد دلار) به 15 هزار میلیارد تومان (4.3 میلیارد دلار) برسد و افزایش 9.3 هزار میلیارد تومان علاوه بر میزان موجود را داشته باشیم. بر اساس برآورد انجام شده میزان و ارزآوری سالانه به 150 هزار تن به ارزش 750 میلیون دلار خواهد رسید.

وی ادامه داد: با این افزایش، سرانه تولید به ازای هر نفر در صورت ثابت بودن جمعیت از دوهزار و 880 گرم به هفت‌هزار و 500 گرم و در صورت افزایش جمعیت به شش‌هزار و 600 گرم در 10 سال آینده خواهد رسید که جمعیت به 90 میلیون نفر می‌رسد. همچنین برنامه‌ریزی شده است که سرانه مصرف از سه کیلوگرم به 4.5 کیلوگرم در 10 سال آینده افزایش یابد.

مدیر دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که آیا هزینه‌های اجرای اصلاح باغ‌های گردو برآورد شده و این هزینه به چه میزان است، تأکید کرد: برای تجمیع آب و اصلاح روش‌های آبیاری به‌طور متوسط هشت تا 10 میلیون تومان در هکتار و اصلاح (پیوند و سرشاخه کاری) هر درخت 50 هزار تومان و به طور متوسط هر هکتار پنج میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت که در مجموع اعتبارات لازم 75 میلیارد تومان خواهد بود.

رویین‌تن متوسط میزان صادرات سالانه گردو از کشور را پنج‌هزار تن عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر بهای هر کیلوگرم گردو ایرانی در بازارهای جهانی شش تا هفت دلار و ارزش کل صادرات سالانه آن 35 میلیون دلار است. کشورها و بازارهای هدف صادراتی این محصول نیز بیشتر کشورهای همسایه و کشورهای انگلستان و آلمان هستند.

وی قیمت خرید هر کیلوگرم گردو با پوست را در بازار داخلی را 25 هزار تومان و 25 تا 35 هزار تومان در خرده‌فروشی‌ها عنوان کرد.

مدیر دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که آیا واردات گردو به کشور داریم یا خیر و اگر نداریم گردوهای خارجی موجود در بازار چگونه وارد شده‌اند، اضافه کرد: در ایران به اندازه کافی تولید گردو وجود دارد و ما نیازی به واردات این محصول نداریم به همین دلیل وارات آن مجاز نیست، اما گردو به‌صورت قاچاق و غیر مجاز وارد کشور می‌شود.

رویین‌تن میزان سطح زیر کشت گردو در جهان را 1.2 میلیون هکتار و میزان تولید را سه میلیون و 400 هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: ایران با سطح زیر کشت 153 هزار هکتار (110 هزار هکتار بارور) 12 درصد سطح زیر کشت این محصول را در جهان و با تولید 23 هزار تن، 6.7 درصد تولید جهانی را به خود اختصاص داده است.

وی در پایان گفت: عملکرد گردو در هکتار در جهان سه‌هزار و 400 کیلو گرم و در ایران دوهزار کیلوگرم است این محصول در کلیه استان‌ها به جز استان بوشهر و هرمزگان تولید می‌شود./

G-950826-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید