Iranian Agriculture News Agency

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی استان سمنان خبر داد:

مرمت و بازسازی 907 رشته قنات در سمنان / تصویب 12 میلیارد و 815 میلیون ریال برای احیاء و مرمت قنوات

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: با همکاری کارشناسان و مسئولان مراکز جهادکشاورزی تاکنون 694 فقره شناسنامه قنوات در سطح استان تکمیل شده است که با ورود این اطلاعات در محیط GIS، تدوین بانک جامع قنوات استان در حال پیگیری و انجام است.

مرمت و بازسازی 907 رشته قنات در سمنان / تصویب 12 میلیارد و 815 میلیون ریال برای احیاء و مرمت قنوات

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از مرمت و بازسازی 907 رشته قنات در سمنان طی 10 سال گذشته در این استان خبر د اد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، حسین شاهینی با بیان این مطلب گفت: حفظ قنوات به معنی حفظ حیات در یک عرصه بیابانی و به عنوان منبعی مطمئن و پایدار استحصال آب در مناطق بیابانی و خشک به شمار می رود و بر اساس آمارهای موجود استان سمنان دارای 752 رشته قنات دایر است که با توجه به قرار گرفتن در مناطق خشک و بیابانی با صرفه ترین، مطمئن ترین و منطقی ترین شیوه استحصال آب محسوب می شود.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط استان سمنان، احیاء و مرمت قنوات از اهمیت به سزایی برخوردار است و به رغم کمبود اعتبار در این بخش، برای حفظ این میراث گران بهای گذشتگان اهتمام ویژه ای صرف شده است، افزود: نظر به اینکه احیاء و مرمت قنوات می بایست به صورت سالانه انجام شود، از سال 1383 تا 1394 حدود 907 رشته مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته اند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان یادآور شد: در سال جاری از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استانی 12 میلیارد و 815 میلیون ریال برای احیاء و مرمت قنوات مصوب شده است که در صورت تخصیص اقدامات مناسبی انجام خواهد پذیرفت.

شاهینی گفت: برای برنامه ریزی، تخصیص منابع مالی مناسب و هدفمند نمودن عملیات اجرایی مورد نیاز در قنوات استان سمنان، به جمع آوری اطلاعات لازم و شناسایی وضعیت موجود نیاز بود که بدین منظور مدیریت امور آب و خاک سازمان نسبت به تهیه و تدوین شناسنامه قنوات اقدام کرد.

وی تهیه و تدوین شناسنامه قنوات را شامل مشخصات مکانی و فنی قنات، عملیات صورت گرفته قبلی، هزینه های کوتاه مدت و بلند مدت مورد نیاز، عملیات مرمت و بازسازی و لایروبی مورد نیاز و... اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: با همکاری کارشناسان و مسئولان مراکز جهادکشاورزی تاکنون تعداد 694 فقره شناسنامه قنوات در سطح استان تکمیل شده است که با ورود این اطلاعات در محیط GIS ، تدوین بانک جامع قنوات استان در حال پیگیری و انجام است.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید