Iranian Agriculture News Agency

در همایش "جنگل‌ها و محیط زیست ایران، گذشته، حال و آینده" فرهنگستان علوم عنوان شد:

صدور خاک تالاب‌های ایران به دبی/ افت رتبه شاخص عملکرد محیط زیست ایران از 53 در سال 2006 به 105 در سال 2016

وقوع جنگ، دوره سازندگی و تحریم‌های اخیر، سبب شده تا گرایش مردم و سازمان‌های دولتی به برداشت بی‌رویه از منابع طبیعی و خام خواری از طبیعت افزایش یابد، به نحوی که امروز خاک حاصل از لایروبی تالا‌ب‌های ایران به دبی صادر می‌ شود.

صدور خاک تالاب‌های ایران به دبی/ افت رتبه شاخص عملکرد محیط زیست ایران از 53 در سال 2006 به 105 در سال 2016

وقوع جنگ، دوره سازندگی و تحریم‌های اخیر سبب شده گرایش مردم و سازمان‌های دولتی به برداشت بی‌رویه از منابع طبیعی و خام خواری از طبیعت افزایش یابد به نحوی که امروز خاک حاصل از لایروبی تالا‌ب‌های ایران به دبی صادر می شود .

به گزارش خبرنگار ایانا، محمد دهدار درگاهی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در همایش "جنگل‌ها و محیط زیست ایران، گذشته، حال و آینده" فرهنگستان علوم، با عنوان کردن مطلب فوق به تشریح روند برنامه‌نویسی برای مدیریت کشور قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت .

وی افزود: هفت برنامه توسعه قبل از انقلاب اسلامی برای مدیریت کشور از سال 1337 خورشیدی تدوین شد. بعد از انقلاب نیز پنج برنامه پنج ساله به همین منظور نوشته شده و قریب به 70 سال از سابقه برنامه‌نویسی برای ساماندهی مسایل کشور می‌گذرد، اما هنوز محصولات خود را به صورت خام صادر می‌کنیم. در صورتی که با فرآوری محصولی نظیر نفت، ارزش افزوده حاصل از آن چندین برابر افزایش می‌یابد .

به گفته دهدار، اجرای برنامه‌های دهگانه توسعه در ایران اگرچه بر مبنای نفت و متاثر از شرایط سیاسی وقت بوده، اما بار سنگین آن همواره به دوش محیط زیست است. این مسئله در برهه‌های سخت اقتصادی و سیاسی به امید دستیابی به شاخص‌های مطلوب اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیکر محیط زیست ایران را همواره نحیف‌تر کرده‌است .

به گفته وی کم آبی، آلودگی آب‌ها، تولید زباله، انتشار ریزگردها، انتشار فاضلاب صنعتی و غیره، نابودی اکوسیستم‌های طبیعی و تغییر کاربری‌ها را به همراه داشته است .

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان گفت: نگاهی گذرا به شاخص پایداری محیط زیست از جمله شاخص عملکرد محیط زیست ، (EPI) بیانگر افت رتبه ایران در بین کشورهای جهان از 53 در سال 2006 به 105 در سال 2016 بوده‌است .

وی ادامه داد: این افت ناشی از تاخیر زمانی بروز آثار نامطلوب توسعه در سال‌های گذشته است .

به گفته درگاهی، اگرچه سازمان حفاظت محیط زیست همگام با جنبش‌های محیط زیستی در سال 1970 و با هدف حفظ محیط زیست در سال 1350 شکل گرفته است، اما هیچ‌گاه نتوانست به رسالت اصلی خود جامه عمل بپوشاند .

وی قالب بودن نگاه بخشی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در امر برنامه‌ریزی، عدم اجرای آمایش سرزمین، عدم اجرای قوانین کامل محیط زیست، مشارکت ضعیف مردم در امر حفاظت، عدم لحاظ اصول زیست محیطی در رویکرد بهره‌برداران دولتی و خصوصی را از مهمترین عوامل ریشه‌ای بروز مشکلات زیست محیطی در کشور دانست./

L-950827-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید