Iranian Agriculture News Agency

استعفا از انجمن پسته و یک خاطره درس آموز

استعفا از انجمن پسته و یک خاطره درس آموز


روز پنج شنبه، نشست سالانه هیأت امنای انجمن پسته تشکیل شد و سرانجام استعفایم را از ریاست هیأت‌مدیره این انجمن پذیرفتند. مدت زمانی طولانی از بدو تأسیس انجمن، ریاست هیأت مدیره آن را بر عهده داشتم تا این که روز پنج‌شنبه بی‌آن که توفیق حضور در جمع دوستان را داشته باشم، با استعفایم موافقت کردند.
بخش خصوصی نیاز جدی به تشکل‌های تخصصی دارد، اما متأسفانه چالش‌های زیادی پیش‌روی انجمن‌ها و تشکل‌های بخش‌خصوصی وجود دارد که برای نمونه می‌خواهم به یکی از این چالش‌ها اشاره کنم.
در ابتدای شکل‌گیری انجمن که هم زمان بود با چرخش قدرت و تشکیل دولت نهم، بعد از مدت‌ها چانه زنی و جلب موافقت اتاق ایران ،تصمیم گرفتیم برای تأسیس انجمن، از بزرگان این حوزه دعوت کنیم تا با حضور در کرمان، نسبت به انتخاب هیأت امنا و سپس هیأت مدیره دور اول اقدام کنیم.
خبر تشکیل انجمن پسته و حضور افراد موثر این صنعت در شهر پیچیده بود و همه ذی‌نفعان پسته که عمدتا کرمانی بودند،این خبر را گوش به گوش و دهان به دهان منتقل می‌کردند. یک روز مانده به برگزاری مجمع، عده‌ای از مدیران دولتی استان، نزد استاندار وقت رفته و گلایه کرده بودند که چرا نشسته‌اید و چیزی نمی‌گویید که اتاق کرمان از عده ای غیرکرمانی دعوت کرده تا انجمن پسته را تأسیس کنند.
آقای استاندار هم که از چند و چون ماجرا مطلع نبود، این اعتراض را به جا دانسته و به شدت گلایه کرد. ایشان پیام داده بود که اگر قرار است انجمنی باشد، باید توسط خود کرمانی‌ها شکل گیرد و دلیلی ندارد که دیگران در این انجمن نقش داشته باشند. یک روزمانده به برگزاری مجمع و انتخابات، من مانده بودم و جو بسیار سنگینی که علیه ما به وجود آمده بود. پیش خودم گفتم بدون جلب رضایت استاندار، تشکیل انجمن به صلاح نیست بنابراین تصمیم گرفتم به ملاقات ایشان بروم و درباره انجمن توضیح بدهم. اما موفق به ملاقات نشدم. به هرحال مجمع را برگزار کردیم و کارها مطابق روال پیش رفت. بعد از برگزاری مجمع و برگزاری انتخابات، بلافاصله به استانداری و دفتر آقای استاندار مراجعه کردم. ایشان بنده را به حضور نپذیرفت و پیام داد که به معاونت اقتصادی استانداری مراجعه کنم.
به دفتر معاون اقتصادی مراجعه کردم. متوجه شدم براساس دستورالعمل ابلاغی دولت مبنی بر ارائه راهکارهای تمرکززدایی، در دفتر ایشان نشستی با این عنوان با حضور تعدادی ازمدیران تشکیل شده و برخی از مدیران دولتی هم در این نشست حضور دارند. من را هم برای ادای توضیح به این نشست دعوت کردند. وارد جلسه شدم و دیدم که همه برگشته‌اند و من را نگاه می‌کنند. هنوز سلام نکرده بودم که معاون اقتصادی استاندار با عصبانیت گفت: مرد حسابی مگر در این شهر پسته شناس کم است که شما عده ای از دیگر شهرها را دعوت کرده ای و انجمن تشکیل داده ای؟ بعد هم گفت: این انجمن از نظر استانداری وجاهت قانونی نداشته و فاقد اعتبار است.
در تمام مدت با حوصله به حرف‌های آقای معاون گوش دادم و در حالی که هنوز هیچ کس تعارف نکرد که بنشینم، اجازه خواستم که صحبت کنم.
توضیح دادم که روال تشکیل انجمن ملی در اتاق‌ ایران چگونه است و اشاره کردم که انجمن ملی پسته، نخستین انجمن ملی است که در کشور با مرکزیت یک استان شکل می‌گیرد و قطعا کرمان پایگاه اصلی این انجمن خواهد بود. توضیح دادم که بر خلاف برداشت‌ها، تشکیل این انجمن در کرمان، اعتباری برای شهر است و از آن مهم تر، انجمن برای رفع مشکلات فعالان صنعت پسته که به صورت عمده در کرمان هستند، تلاش خواهد‌کرد. بعدهم چنین حرکتی رادر راستای دستور همین جلسه و ابلاغ دولت در جهت تمرکززدایی دانستم .کم‌کم احساس کردم توضیحاتم مؤثر واقع شد و ورق برگشت. جالب این که پس از این نشست، با توصیه استانداری، به عنوان یک نمونه عملی و موفق از تمرکززدایی با تلویزیون کرمان مصاحبه کردم.
به این ترتیب، انجمن ملی پسته تشکیل شد و خوشبختانه تا امروز به کار خود ادامه داده است./

منبع: یادداشت تلگرامی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید