Iranian Agriculture News Agency

کارشناس مسئول امور مرغ تخم‌گذار وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

وجود 5000 واحد مرغداری غیرمجاز در کشور/ تأمین کل تخم‌مرغ انگلیس با چهار شرکت بزرگ

یکی از کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی، مشکلات صنعت طیور کشور را تشریح کرد.

وجود 5000 واحد مرغداری غیرمجاز در کشور/ تأمین کل تخم‌مرغ انگلیس با چهار شرکت بزرگ


یکی از کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی، مشکلات صنعت طیور کشور را تشریح کرد.

کارشناس مسئول امور مرغ تخم‌گذار وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: متأسفانه در حال حاضر بین چهار تا پنج‌هزار واحد مرغداری غیرمجاز در کشور وجود دارد که بدون پروانه بهره‌برداری فعالیت کرده و در سیستم تولید، خلل ایجاد می‌کنند.

محمدرضا زبده با اشاره به اینکه باید مرغدار‌ها تشکلی منسجم و قدرتمند داشته باشند، افزود: البته برای حل این مشکل، قرار است با همکاری اتحادیه‌ها، سازمان دامپزشکی و معاونت امور دام وزارتخانه، از این پس فعالان عرصه با توجه به اطلاعات ثبت شده خود، اقدام به جوجه‌ریزی کرده و در غیر این صورت، برای تولیدکننده بدون مجوز، نه تنها اجازه جوجه‌ریزی صادر نخواهد شد، بلکه از حمایت‌های جانبی مانند تأمین سوخت و... نیز محروم خواهد ماند.

وی معتقد است: در ایران، معمولاً مرغدارها به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند. به‌عنوان مثال، اگر در کشور، حداقل یک‌هزار و 400 واحد تولیدکننده تخم‌مرغ وجود دارد، اما کشوری مانند انگلیس، تنها با چهار شرکت بزرگ که به‌صورت زنجیره‌ای عمل می‌کنند، تولید، عرضه و صادرات را به عهده گرفته است. البته این موضوع در واحدهای گوشتی ایرانی پیچیده‌تر است. زیرا آنها حداقل 22 هزار واحد را تشکیل می‌دهند که شاید 18 هزار واحد از این مقدار دارای پروانه باشند. در حالی که در آمریکا شرکتی وجود دارد که خود، لاین ویژه‌ای را در اختیار داشته و از صفر تا صد کار را در یک زنجیره کامل انجام می‌دهد.

این کارشناس ادامه داد: برای همین مثلاً تولیدکننده‌های جوجه یکروزه به دلیل اینکه به‌صورت منفرد عمل می‌کنند، تنها به‌دنبال فروش جوجه و کسب سود بیشتر هستند و در این راستا احتمال فروش محصول بی‌کیفیت نیز بالا است. در صورتی که اگر همین واحد تحت پوشش یک زنجیره قرار بگیرد، قبل از هر چیز، جوجه‌های بی‌کیفیت را از سیستم پرورشی حذف می‌کند.

به گفته زبده، در تغذیه مرغ، فرم فیزیکی خوراک بسیار مهم است. اکنون در بیشتر کشورهای پیشرفته، استفاده از خوراک آردی منسوخ شده و پلت جایگزین آن شده است؛ در حالی که کمتر از 50 درصد مرغداری‌های ایران از این شکل خوراک بهره می‌برند.

وی درباره مزایای پلت تأکید کرد: از آنجا که بعد از میکس شدن مواد و اجزای خوراک، مرحله پخت اتفاق می‌افتد، بنابراین برخی از میکروب‌ها مانند سالمونلا از بین رفته و ژلاتینه شدن کربوهیدرات‌ها ارزش غذایی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین می‌توان از این نوع جیره در 100 درصد تغذیه طیور استفاده کرد.

زبده در پایان با بیان اینکه نوع تهویه نیز می‌تواند عاملی برای افزایش یا کاهش بهره‌وری باشد، افزود: بیشتر سالن‌های مرغداری کشور قدیمی و کهنه هستند و غیراصولی ساخته شده و عایق‌بندی صحیحی ندارند. این موضوع پرت انرژی را بالا برده و تهویه بیش از حد، بر هدررفت انرژی سرعت می‌دهد. از طرفی، نداشتن تهویه حساب شده نیز آنقدر مقدار آمونیاک را در سالن‌ها افزایش می‌دهد که چشم پرنده آسیب می‌بیند؛ بنابراین توازن منطقی در کمتر سالنی دیده می‌شود./

V-950829-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید