Iranian Agriculture News Agency

مدیر زراعت استان خوزستان به ایانا خبر داد:

کاهش 12 درصدی سطح زیر کشت ذرت دانه‌ای خوزستان

در راستای افزایش تولید محصولاتی چون حبوبات، دانه‌های روغنی و چغندرقند، حدود 12 درصد از سطح زیر کشت ذرت دانه‌ای در خوزستان کاسته و محصولات فوق جایگزین آن شدند.

کاهش 12 درصدی سطح زیر کشت ذرت دانه‌ای خوزستان


در راستای افزایش تولید محصولاتی چون حبوبات، دانه‌های روغنی و چغندرقند، حدود 12 درصد از سطح زیر کشت ذرت دانه‌ای در خوزستان کاسته و محصولات فوق جایگزین آن شدند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان خوزستان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از کاهش 10 تا 12 درصدی سطح زیر کشت ذرت دانه‌ای در استان خبر داد و گفت: بر اساس طرح ارائه‌شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، حدود 10 تا 12 درصد معادل هشت تا 10 هزار هکتار از سطح زیر کشت ذرت دانه‌ای در سال جاری کاهش یافته است.

محمد قاسمی‌نژاد افزود: حبوبات، دانه‌های روغنی و کشت چغندرقند پاییزه به‌عنوان جایگزین‌های محصول ذرت دانه‌ای در سطح فوق جای گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به‌دلیل کاهش سطح زیر کشت در سال جاری، پیش‌بینی می‌شود محصول ذرتی که در بورس کالا عرضه شود، با کاهش روبه‌رو باشد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان خوزستان با اعلام اینکه از امروز ورود ذرت دانه‌ای به بورس کالا در استان خوزستان کلید خورده است، ادامه داد: برداشت از چندی پیش آغاز شده و تمهیدات لازم برای رضایت کشاورزان خوزستانی نیز لحاظ شده است و در این راستا پیش‌بینی می‌شود 300 تا 350 هزار تن از ذرت دانه‌ای تولیدشده در استان خوزستان راهی بورس شود.

قاسمی‌نژاد تصریح کرد: در سال گذشته با توجه به پایلوت بودن ورود ذرت خوزستان به بورس مشکلاتی همچون متناسب نبودن محصول تولیدی با رطوبت و هکتولیتر جدول تحویل محصول وجود داشته که امسال با پیگیری‌های انجام‌شده و امضای وزیر جهاد کشاورزی، جدول فوق اصلاح شد و علاوه بر آن دستور داده شد در صورتی که محصول در بورس کالا به فروش نرود، شرکت پشتیبانی امور دام موظف است محصول کشاورزان را خریداری و بهای آن تا 10 روز بعد در حساب بهره‌برداران باشد.

وی یادآور شد: کشت چغندرقند پاییزه از اولویت‌های استان خوزستان محسوب می‌شود که امسال دوباره احیا شده و امیدواریم که بتواند در تأمین شکر مورد نیاز و دستیابی به خوداتکایی در تولید این محصول موفق واقع شود.


کمیته فنی، کیفی بودن گندم تولیدی ایران را تأیید کرد

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان خوزستان درباره کیفیت گندم تولیدشده در ایران و نیاز به واردات گندم از سایر کشورها تأکید کرد: بر اساس کمیته فنی که هفته گذشته در محل وزارت جهاد کشاورزی با حضور مسئولان کشور و مسئولان مؤسسه تحقیقات و پژوهشکده غلات برگزار شد، گندم استان‌های خوزستان، گلستان و فارس از کیفی‌ترین محصولات محسوب شده و به دلیل ژنوتیپ مناسب، از پروتئین و گلوتن لازم برای خواص نانوایی برخوردار است.

قاسمی‌نژاد اظهار داشت: گندم برخی از مناطق همچون آذربایجان نیازمند اختلاط با گندم‌های باکیفیت سه منطقه فوق است، اما نیازی نداریم که برای افزایش کیفیت محصول، گندم وارداتی به کشور عرضه کنیم.

وی همچنین گفت: اگر گلوتن گندم تولیدی پایین باشد، خاصیت چسبندگی را از دست داده و نیازمند آن است که اختلاط انجام گیرد، در غیر این صورت مشکلی وجود نخواهد داشت.

قاسمی‌نژاد در پایان افزود: بر اساس آخرین بررسی انجام‌شده، نیازی به واردات گندم برای افزایش کیفیت نداریم؛ اما اگر صنایع غذایی می‌خواهد که گندمی را برای صنعت خود وارد کند، تصمیم دیگری است که توسط این صنف گرفته شده است.

گفتنی است، روزنامه رویترز نوشته که ایران برای کیفی‌سازی نان، گندم وارد می‌کند؛ این در حالی است که تولید 13.5 میلیون تنی محصول کمبودی را نمی‌طلبد و کیفیت نیز مناسب است و اگر چنین تصمیمی توسط کارخانه‌ها گرفته شده است، شاید به دلایل دیگری باشد./

M-950829-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید