Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در گفت گو با ایانا خبر داد:

آغاز خرید تضمینی پرتقال شب عید از شنبه هفته آینده/ هر کیلو پرتقال 2500 تومان

قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم پرتقال در کمیسیون کشاورزی دوهزار و 500 تومان تعیین شد و بر اساس توافقات انجام‌شده با تعاون روستایی، نخستین خرید از شنبه آینده و با هدف تازه‌خوری انجام خواهد شد.

آغاز خرید تضمینی پرتقال شب عید از شنبه هفته آینده/ هر کیلو پرتقال 2500 تومان

قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم پرتقال در کمیسیون کشاورزی دوهزار و 500 تومان تعیین شد و بر اساس توافقات انجام‌شده با تعاون روستایی، نخستین خرید از شنبه آینده و با هدف تازه‌خوری انجام خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: این خرید بدون واسطه و توسط تعاون روستایی انجام می‌شود و از پنجم آذرماه نیز خرید پرتقال انباری برای ارسال به انبار استان‌های مختلف برای تأمین ذخیره شب عید صورت خواهد گرفت.

محمدرضا شعبانی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود تصویب کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس این خرید با تأخیر یک هفته‌ای انجام می‌شود، افزود: این قیمت باید به تصویب سازمان‌هایی مانند سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده نیز برسد و پس از آن توسط وزیر ابلاغ شود، همچنین باید اعتبار مورد نیاز آن نیز تأمین گردد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا باغداران از قیمت تعیین شده رضایت دارند، بیان کرد: با توجه به میزان تولید پرتقال در سال جاری و مازاد تولیدی که با آن روبه‌رو هستیم و با توجه به اینکه خرید مستقیم از باغ‌ها انجام می‌شود و دیگر به باغدار هزینه نگهداری، حمل و نقل، انبار و سرخانه و افت محصول تحمیل نمی‌شود این قیمت مناسب بوده و باغداران از قیمت تعیین‌شده رضایت دارند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه در حال حاضر حجم خرید تضمینی پرتقال شب عید 40 هزار تن است، اضافه کرد: در جلسه‌ای که نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، استانداران استان‌های تولیدکننده محصولات، نماینده بانک کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند دولت خرید 40 هزار تن خرید تضمینی پرتقال شب عید را پذیرفت، اما ما از طریق کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و ارسال نامه به شورای کنترل و نظارت بازار پیگیر افزایش این حجم خرید به 60 هزار تن هستیم، بر این اساس 40 هزارتن خرید تضمینی پرتقال شب عید از استان مازنداران و 20 هزار تن آن از استان های جنوبی خواهد بود.

شعبانی با اشاره به دستور محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت مشوق‌های صادراتی به محصولاتی مانند کیوی و نارنگی، ادامه داد: با پرداخت این مشوق‌ها به صادرکنندگان و خروج بخشی از تولیدات این محصولات از کشور عرضه و تقاضا در بازار داخل متعادل می‌شود و تولیدکننده کمتر زیان می‌بیند ادامه تولید در کشور حفظ می‌شود.

وی با رد این ادعا که پرداخت مشوق به تجار به نفع تولیدکننده نخواهد بود، تأکید کرد: همه دنیا برای صادرات ارزش خاصی قائل هستند و این حرف غیرکارشناسی است، ضمن اینکه محصولات ما به‌دلیل هزینه تمام‌شده و تعرفه‌های ترخصی بالا قدرت رقابت در بازار جهانی را ندارند، به همین دلیل پرداخت مشوق صادراتی به تجار برای فراهم شدن امکان صادرات ضروری است.

شعبانی در پایان اظهار داشت: 75 درصد از پرتقال مورد نیاز ذخیره شب عید از استان مازندارن تأمین و مابقی آن از استان جنوبی خریداری می‌شود با توجه به حجم تولید این محصول در این استان، معمولاً خرید تضمینی شب عید از استان مازندران آغاز خواهد شد.

لازم به ذکر است، در جلسه تعیین سیاست‌های تنظیم بازار محصولات مرکبات و کیوی که در 27 مهر 95 که با حضور مدیران نهادهای تنظیم بازار در کمیسیون کشاوزی، آب و منابع طبیعی مجلس برگزار شد قیمت خرید هر کیلوگرم پرتقال شب عید دوهزار و 500 تعیین شد. دراین جلسه دولت بر خرید 40 هزار تن و کمیسیون بر خرید 60 هزار تن پرتقال از سوی دولت برای شب عید تأکید داشتند./

G-950829-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید