Iranian Agriculture News Agency

لوموند گزارش داد:

خاک آفریقا در حال فروپاشی

فرسایش خاک، بنا به مطالعات انجام‌شده توسط دانشمندان کنیا، هرساله 300 میلیارد دلار خسارت به اقتصاد آفریقا وارد می‌کند. فرسایش خاک در این قاره به رقم 200 تن در هکتار رسیده که این مسئله باعث از بین رفتن کیفیت خاک کشاورزی و تهدید امنیت غذایی در این قاره شده است.

خاک آفریقا در حال فروپاشی


فرسایش خاک، بنا به مطالعات انجام‌شده توسط دانشمندان کنیا، هرساله 300 میلیارد دلار خسارت به اقتصاد آفریقا وارد می‌کند. فرسایش خاک در این قاره به رقم 200 تن در هکتار رسیده که این مسئله باعث از بین رفتن کیفیت خاک کشاورزی و تهدید امنیت غذایی در این قاره شده است.

به گفته "آن واوینیا"، کارشناس مرکز تحقیقاتی "سلامت زمین" در نایروبی، 40 تن از نمونه‌های خاک از سرتاسر قاره آفریقا، از صحرا تا کیپ در چند طبقه از ساختمان این مرکز نگهداری می‌شود. این کارشناس ادامه می‌دهد که بررسی خاک قاره آفریقا بسیار ضروری است، زیرا وضعیت فعلی خاک در این قاره بسیار اسفناک است؛ بنا بر گزارش سال گذشته تهیه شده توسط یونپ، از دست دادن خاک به‌علت فرسایش در مناطق زیادی از این قاره به رقم 200 تن در هکتار (با میانگین 40 تن در هکتار) رسیده است که بسیار نگران‌کننده است. علت اصلی فرسایش در آفریقا، یا باران است که باعث شستن سطح خاک می‌شود، (در مناطق مرکزی و جنوب آفریقا، مراکش و ماداگاسکار) یا وزش باد که فرسایش بادی را به همراه دارد (به‌عنوان مثال در حومه صحرا، بیابان داناکیل و نامیب).

دانشمند اهل اتیوپی تیم تحقیقاتی این مرکز، "ارمیس بتاماریام" می‌گوید: در این فرسایش مهم‌تر از دست دادن خاک، از دست دادن مواد مغذی، کرین و مواد آلی است که باعث از بین رفتن کیفیت خاک برای کشاورزی می‌شود. نتیجه گزارش یونپ اعلام می‌کند که دو سوم از خاک مولد این قاره تخریب شده است، در حالی که انتظار می‌رود جمعیت این قاره در سال 2050 دوبرابر شده و نیاز فوری برای تولید محصولات کشاورزی افزایش جدی خواهد یافت. وی ادامه می‌دهد که عواقب این فرسایش خاک می‌تواند چشمگیر باشد مانند فقر، قحطی، رخداد شورش‌ها برای تهیه غذا و درگیری‌های مسلحانه و مهاجرت در آینده در این قاره دارد.


نقشه شدت فرسایش و تخریب خاک در آفریقا

گزارش سازمان ملل تأکید می‌کند که پدیده فرسایش خاک باعث از بین رفتن 280 میلیون تن از تولیدات غله در هر سال می‌شود، معادل 262 میلیارد یورو خسارت برای هر 15 سال پیش رو. این رقم سرسام آور برای 42 کشور تحت مطالعه، بیش از 12 درصد تولید ناخالص داخلی سالانه این کشورها خواهد بود.

تکنسین کنیایی مرکز سلامت زمین آفریقا می‌گوید: در این مرکز تحقیقاتی 40 نفر در حال کار هستند و هرروزه صدها نمونه از خاک افریقا، تحت تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. این آزمایشات غالباً با هدف شناسایی خواص فیزیکی خاک، ترکیبات مواد آلی و کانی شناسی انجام شده و اثرات بارش و باد و ظرفیت مقاومت خاک در برابر فرسایش اندازه‌گیری می‌شود. این مرکز که از سال 2008 راه‌اندازی شده است، در فاز نخست توانسته بیش از 17 میلیون کیلومتر مربع از مساحت آفریقا را پوشش داده و نمونه‌برداری کند. فاز دوم این مطالعه بزرگ، از سال 2014 بر روی استفاده بهتر از بهره‌برداری و افزایش بهره‌وری زمین کشاورزی در چهار نقطه آفریقا (اتیوپی، غنا، تانزانیا و نیجریه) در حال انجام است.

دانشمند اتیوپیایی این مرکز توضیح می‌دهد که علل فرسایش در قاره آفریقا شناخته شده است: جنگل‌زدایی و چرای بیش از حد دام. بین سال‌های 2000 تا 2010، حدود 3.4 میلیون هکتار جنگل در هر سال از روی نقشه آفریقا محو شده است و این در حالی است که درختان کلید مبارزه در برابر فرسایش هستند. آنها مواد معدنی، کربن، مواد مغذی و تنوع زیستی را حفظ می‌کنند. درختان همچنین باعث حفظ خاک شده و از سطح خاک در برابر باد و باران محافظت می‌کنند.

مدیر این مرکز تحقیقاتی، تونی سیمونز می‌گوید: فرسایش یک دور باطل است. کشورها بیش از پیش ضعیف شده و نیازهای فوری جمعیت‌های در حال رشد را نمی‌توانند تامین کنند. سرعت گرفتن فرسایش خاک باعث فقیر شدن کشورها می‌شود. در شرق آفریقا به‌طور مثال قدرت ترمیم زمین بسیار کم شده و شانس کمی برای باروری زمین وجود دارد.

به عقیده وی یکی از راه‌حل‌ها کاشت درخت است. تونی سیمونز ادامه می‌دهد که خوشبختانه خطر فرسایش خاک آفریقا جدی گرفته شده است و در سال 2011، 33 کشور آفریقایی در طرح بین‌المللی ترمیم 150 میلیون هکتار از زمین‌های تخریب شده تا سال 2020 متعهد شدند. این برنامه از طریق یک طرح بزرگ احیای جنگل جامع و همچنین برنامه مدیریت آب و خاک اجرا خواهد شد. تحقق این هدف تا کنون به لطف کشورهای مالاوی، رواندا و ساحل عاج حدود 80 درصد موفقیت آمیز بوده است./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

منبع: لوموند

http://www.lemonde.fr/

L-950901-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید