Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اعلام کرد:

اجرای طرح پایلوت کاداستر در 2500 هکتار از باغات شهرستان صحنه

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: از جمله فواید کاداستر و ایجاد پایگاه اطلاعات مکانی اراضی می‌توان به حفاظت اراضی، ساماندهی اطلاعات شناسنامه بهره‌برداران، تدوین الگوی کشت، برنامه‌ریزی تولید، مدیریت بهینه آب و خاک و نظام توزیع محصولات کشاورزی اشاره کرد.

اجرای طرح پایلوت کاداستر در 2500 هکتار از باغات شهرستان صحنه

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از اجرای طرح پایلوت کاداستر در سطح دو هزار و 500 هکتار از باغات شهرستان صحنه خبر داد .

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، أن‌شاءالله کولانی با بیان این مطلب، افزود: معمولاً اجرای کاداستر در اراضی زراعی با استفاده از عکس هوایی انجام می‌گیرد ولی در سطح باغات به دلیل مشخص نبودن حدود باغات و قطعات از طریق نقشه برداری زمینی انجام می‌گیرد .

وی خاطرنشان کرد: اجرای پایلوت این طرح در ابتدا جهت آشنایی با روند اجرای کار و شناسایی مشکلات حقوقی در یک سطح کم به عنوان پایلوت طی انجام مراحل تشریفات قانونی و انتخاب شرکت مشاور گاماسیاب در سطح باغات آغاز شده که از پیشرفت فیزیکی 40 درصدی برخوردار است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه زمینه اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی بر اساس سند راهبردی فراهم شده تصریح کرد: با تأسیس اداره مهندسی و حدنگاری در مدیریت امور اراضی و تشکیل کمیته فنی (کارشناس نقشه برداری، GIS ، تفسیر عکس هوایی، ، IT ، RS و کارشناس تولیدات گیاهی) همچنین تشکیل کارگروه استانی کاداستر از همکاری معاونت‌های مرتبط و سازمان‌های دخیل در امر کاداستر اراضی زمینه اجرای طرح به وجود آمده است .

کولانی با اشاره به اینکه اقدامات لازم در جهت اجرای هرچه بهتر طرح کاداستر انجام شده گفت: در ابتدا با انعقاد قرارداد با سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در سطح 300 هزار هکتار عکس هوایی شهرستان کرمانشاه تهیه شده است .

وی افزود: عملیات اجرای طرح کاداستر با تفاهم نامه‌های دو جانبه فی مابین سازمان امور اراضی کشور و سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه انجام شده و نقشه‌برداری از طریق استفاده از عکس‌های هوایی سریعتر و ارزانتر انجام می‌گیرد .

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در سالیان متمادی از طریق شرکت آب منطقه‌ای تحت عنوان سامانه گرمسیری در شهرستان‌های مرزی نقشه‌های در قالب طرح کاداستر تهیه و مکاتباتی انجام شده تا ضمن تحویل فایل نقشه‌ها بتوان با هزینه اندک بروز رسانی و ثبت اطلاعات مکانی و توصیفی در سامانه کاداستر انجام شود. همچنین از طریق مدیریت آب و خاک تحت عنوان تسطیع اراضی نقشه‌های تهیه شده که در مرحله جمع بندی اطلاعات هستند به امور اراضی تحویل دهند .

وی خاطرنشان کرد: از جمله فواید کاداستر و ایجاد پایگاه اطلاعات مکانی اراضی می‌توان به حفاظت اراضی، ساماندهی اطلاعات شناسنامه بهره‌برداران، تدوین الگوی کشت، برنامه‌ریزی تولید، مدیریت بهینه آب و خاک و نظام توزیع محصولات کشاورزی اشاره کرد .

کولانی ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح کاداستر بتوان تصویری مجازی از طبیعت استان را در یک محیط GIS تحت سامانه کاداستر ثبت نموده و کلیه اراضی را تعیین تکلیف و مالک حقیقی و یا حقوقی آن بر اساس سطح واقعی و واحد بین الملل متر مربع یا هکتار مشخص شود که نتیجه آن رفع موانع تولید است .

گفتنی است طرح کاداستر به مجموعه‌ای از عملیات فنی، مهندسی، ممیزی، ثبتی و حقوقی که محدوده و موقعیت املاک را مشخص نموده و ارتباط جغرافیایی آنها را با یکدیگر نشان می‌دهد اطلاق می شود.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید