Iranian Agriculture News Agency

امضای تفاهمنامه تحقیقاتی میان سازمان تات با دانشگاه آزاد اسلامی

تفاهمنامه تحقیقاتی میان سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی امروز امضاء شد.

امضای تفاهمنامه تحقیقاتی میان سازمان تات با دانشگاه آزاد اسلامی


تفاهمنامه تحقیقاتی میان سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی امروز امضاء شد.

به گزارش ایانا، تفاهمنامه تحقیقاتی بین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی امروز یکم آذرماه سال جاری در سالن اندیشه سازمان به امضا رسید.

تفاهمنامه مذکور در راستای اهداف سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و به‌منظور بهره‌مندی پیوسته و نهادمند از خرد جمعی و ضرورت همکاری بین مؤسسه‌های علمی، آموزشی و پژوهشی برای بالا بردن کمیت و کیفیت فعالیت‌ها و برنامه‌های مشترک تدوین شد و بین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی منعقد شد.

این مراسم با حضور اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان؛ ابراهیم واشقانی‌فراهانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی؛ جمشید صباغ‌زاده رئیس پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی؛ مصطفی کیاکجوری معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری؛ رسول زارع معاون پژوهش و فناوری سازمان؛ مجید ولدان مدیرکل دفتر امور فناوری سازمان و داریوش فتح‌الله‌‌طالقانی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و پایش امور پژوهشی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و پایش امور پژوهشی سازمان به نقش کلیدی سازمان تحقیقات کشاورزی در امنیت غذایی کشور اشاره کرد و گفت: تامین غذای سالم از مباحثی است که توسط دولتمردان و دانشگاه‌های سایر کشورها پیوسته پیگیری می‌شود و از مباحث بسیار مهم است، اما متأسفانه موضوع تأمین امنیت غذایی در کشور ما تنها منحصر به سازمان تحقیقات کشاورزی شده و چنانچه در دانشگاه‌ها توسط پایان‌نامه‌های دانشجویی دنبال شود از انسجام کافی برخوردار نیست.

فتح‌الله‌‌طالقانی با تشریح ظرفیت‌های خوب سازمان ازجمله دانشکده کشاورزی، اساتید مجرب و دانشجویان در سراسر کشور، پتانسیل سازمان برای همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی را مثبت ارزیابی کرد و خواستار همکاری دوجانبه این دو مرکز با یکدیگر شد.

سپس معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی طی سخنانی با منشاء خیر و برکت دانستن عقد قرارداد برای پژوهش کشور، آن را از جهت کار عملیاتی برای تولید محصولات غذایی و رفع مشکل غذای سالم مهم دانست.

واشقانی‌فراهانی دانشگاه آزاد اسلامی را از جهت ظرفیت مناسب اعضاء هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و به‌کارگیری سامانه الکترونیکی دانشگاه "ساها" که اطلاعات مربوط به تجهیزات آزمایشگاهی را تجمیع کرده، بسیار مفید دانست و بیان داشت: از این ظرفیت در جهت موارد مشترک توافق استفاده خواهد شد.

وی یکی از قوت‌های دانشگاه آزاد اسلامی را مراکز پژوهشی کشاورزی دانست و بیان کرد: در مقایسه با سایر رشته‌ها بیشترین مراکز پژوهشی ما روی موضوع کشاورزی، علوم دامی و گیاهان دارویی فعالیت دارند.

واشقانی‌فرهانی تأکید دانشگاه آزاد اسلامی را بر نیازهای واقعی دستگاه اجرایی و وزارت جهاد کشاورزی در پروژه‌های کلان دانست و ابراز امیدواری کرد با تمام توان و همه ظرفیت در جهت اجرایی شدن پروژه‌هایی که از نظر وزارت جهاد کشاورزی دارای اولویت است، اختصاص خواهد داد.

در ادامه رئیس پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سابقه همکاری قبلی سازمان و دانشگاه در انجام پایان‌نامه‌های دانشجویی بیان داشت: هم‌اکنون این پژوهشگاه می‌تواند در زمینه تأمین امنیت غذایی و غذای سالم همکاری خوبی با شما داشته باشد.

صباغ‌زاده با بیان اینکه پژوهشگاه مرکزی موضوعات خاصی را برای پژوهش خود انتخاب می‌کند، افزود: این پژوهشگاه در کنار وزارت جهاد کشاورزی و هم‌افزایی نیروها می‌تواند گام‌های بلند و مؤثری بردارد.

روند تجاری‌سازی شدت می‌گیرد

پس از آن معاون وزیر جهاد کشاورزی با معرفی فعالیت‌های سازمان در زمینه تحقیق، آموزش و ترویج کشاورزی، تولید، نظارت و حفاظت ذخایر ژنتیکی بیان داشت: ما سالانه حدود 150 دستاورد جدید خود را برای بخش ارقام زراعی، توصیه‌های زراعی، تولید واکسن و سرم و... و همچنین 35 دستاورد تجاری‌سازی شده را سالانه در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌دهیم و هرساله روند تجاری‌سازی را به‌شدت افزایش می‌دهیم.

زند اظهار داشت: هم‌اکنون از بین حدود 470 شرکت دانش‌بنیان تعداد 140 شرکت در مجموعه سازمان مستقر است و محققان در سه محور کاربردی کردن یافته قابل ترویج، قراردادهای فناورانه و مقاله های بیسیک کارهای خود را انجام می‌دهند و به‌دنبال اثرگذاری جدی در تحقیقات هستند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه نیازسنجی دانشجویان کشاورزی بر عهده سازمان است جذب سالانه 85 هزار دانشجو در سال‌های گذشته به 35 هزار تنزل یافته و امیدواریم با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی موضوع جذب دانشجویان به شکلی انجام یابد که هیچ دانشجویی بیکار و معطل نماند.

زند ضمن ابراز امیدواری از اینکه امضاء تفاهمنامه، منجر به کارعملیاتی شود، اضافه کرد: با توجه به تنوع زیاد نیازها در کشور و مسئولیت سنگینی که بر عهده داریم از شما دعوت می‌کنم در انتخاب اولویت‌های کاری به ما یاری رسانید و با انتخاب یکی دو زمینه جریان ساز و تحول آفرین فعالیت‌های مشترک را آغاز کنیم.

سپس با حضور نمایندگان سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی تفاهمنامه آموزشی، تحقیقاتی و ترویجی بین طرفین به امضاء رسید./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید