Iranian Agriculture News Agency

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق استان همدان در گفت‌وگو با ایانا:

سیب‌زمینی‌کاران همدانی باغبان شدند/ تولید 950 هزار تن سیب‌زمینی در همدان با وجود کاهش 5000 هکتاری سطح کشت

از آنجا که محدودیت در مصرف منابع آبی وجود دارد، برخی سیب‌زمینی‌کاران استان همدان به فعالیت‌های باغبانی همچون تولید نهال روی آورده‌اند.

سیب‌زمینی‌کاران همدانی باغبان شدند/ تولید 950 هزار تن سیب‌زمینی در همدان با وجود کاهش 5000 هکتاری سطح کشت


از آنجا که محدودیت در مصرف منابع آبی وجود دارد، برخی سیب‌زمینی‌کاران استان همدان به فعالیت‌های باغبانی همچون تولید نهال روی آورده‌اند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق استان همدان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از پایان برداشت سیب‌زمینی در استان همدان خبر داد و گفت: امسال 900 تا 950 هزار تن سیب‌زمینی در استان تولید شد که با قیمت 750 تا 800 تومان ورودی انبارها به فروش می‌رسد.

ابوالقاسم سوزنچی افزود: به‌دلیل کاهش میزان آب در استان همدان و برخی دیگر از استان‌های کشور، سطح زیر کشت این محصول حدود پنج‌هزار هکتار کاهش یافته؛ به‌گونه‌ای که این سطح در سال‌های گذشته 22 تا 26 هزار هکتار بود و در حال حاضر به 19 هزار هکتار رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: برای تولید سیب‌زمینی به 10 تا 12 هزار مترمکعب آب نیاز است و این مقدار آب نیز در استان موجود نیست؛ بنابراین باید با روش‌هایی چون آبیاری تیپ و قطره‌ای، مقدار مصرف را به چهار تا پنج هزار مترمکعب برسانیم و توسعه عمودی را در دستور کار قرار دهیم.

سوزنچی ادامه داد: کشاورزانی که کشت سیب‌زمینی را تعطیل کرده‌اند، به سوی فعالیت‌های باغبانی در حرکت هستند؛ به‌گونه‌ای که برخی از آنها به تولید نهال می‌پردازند.

وی تصریح کرد: متأسفانه سیب‌زمینی در حال حاضر بازار مناسبی ندارد و سرانه تولید حدود 15 سالی است که 45 کیلوگرم به ازای هر نفر برآورد شده است؛ در حالی که در کشورهای اروپای شمالی سرانه تولید 173 کیلوگرم است.


وجود ضایعات 19 درصدی در تولید سیب‌زمینی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق استان همدان با اعلام اینکه در تولید سیب‌زمینی 17 تا 19 درصد ضایعات داریم، یادآور شد: اگر در جهت افزایش سرانه مصرف قدم‌های مؤثرتری برداریم، از میزان مصرف برنج و گندم کم خواهد شد و مصرف این محصول رو به افزایش می‌رود.

سوزنچی تأکید کرد: استفاده از بذور سالم، مکانیزاسیون صحیح و مدیریت مزرعه توانسته است میزان عملکرد در هکتار را در برخی مزارع به 42 تن برساند؛ بنابراین با وجود کاهش سطح زیر کشت، میزان تولید کم نشده است.

وی اظهار داشت: کشت بهاره و زمستانه سیب‌زمینی در استان همدان انجام می‌شود که اگر کشت زمستانه ترویج شود، از میزان مصرف آب به‌طور قطع کاسته می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق استان همدان گفت: متأسفانه الگوی کشت، تحرکی در کشور نداشته و ترویج استفاده صحیح از این الگو به‌درستی انجام نشده است.

سوزنچی در ادامه افزود: سیب‌زمینی‌کاران همدانی معتقدند که باید سطح کشت را پایین بیاوریم تا بازار متعادل‌تر شود.

وی خاطرنشان کرد: باید به فکر آب و خاک بود، زیرا می‌شود آب را کم مصرف کرد، اما نمی‌توان در مصرف خاک صرفه‌جویی کرد.

سوزنچی در پایان تصریح کرد: برای ایجاد هر سانتی‌متر خاک، ده‌ها سال زمان نیاز است که اگر برای آن فکر نشود، مشکلاتی در آینده به‌وجود خواهد آمد./

M-950902-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید