Iranian Agriculture News Agency

کارشناسان مزیت ها و چالش های صادرات کشمش را بررسی کردند

کشمکش بر سر فروش کشمش در بورس کالا

چندی پیش عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفته بود عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در خرید تضمینی کشمش مناسب نبوده و حتی طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مبنی بر عرضه این کشمش در بورس کالا، این اتفاق تا به امروز نیفتاده است، اما کارشناسان و فعالان بورس کالا نظری دیگر دارند. به گفته آنها کشمش‌های تولیدشده دارای کیفیت مناسب برای عرضه در بورس کالا نیستند.

کشمکش بر سر فروش کشمش در بورس کالا


چندی پیش عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفته بود عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در خرید تضمینی کشمش مناسب نبوده و حتی طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مبنی بر عرضه این کشمش در بورس کالا این اتفاق تا به امروز نیفتاده است، اما کارشناسان و فعالان بورس کالا نظری دیگر دارند. به گفته آنها کشمش‌های تولیدشده دارای کیفیت مناسب برای عرضه در بورس کالا نیستند.

به گزارش خبرنگار ایانا، چندی پیش، علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفته بود امسال با وجود مناسب بودن تولیدات انگور و محصول کشمش در کشور مشکلاتی برای فروش و عرضه آن در بورس کالا وجود داشته است.

به گفته وی، کشمش محصولی با ارزش و در بیشتر نقاط دنیا مورد استفاده است که کشورهای زیادی تولیدکننده این محصول نیستند؛ بنابراین تولید کشمش برای ایران یک مزیت محسوب می‌شود، اما عملکرد نامناسب در ساماندهی آن، این مزیت را از میان برداشته است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه کشمش باید از طریق بازار آزاد و بورس داد و ستد شود، اذعان داشت: عرضه نشدن کشمش در بورس منجر به ضرر مالی کشاورزان می‌شود.

این گزارش حاکی است، طبق ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری، محصول کشمش باید از طریق بازار آزاد و بورس داد و ستد شود و مابه‌التفاوت آن به‌عنوان کمک به کشاورز از سوی دولت پرداخت شود. اتفاقی که هنوز در محصول کشمش صورت نگرفته است.

گفته می‌شود، کم‌توجهی به موضوعات مرتبط با تجارت خشکبار به‌ویژه کشمش ازجمله حضور نداشتن در اجلاس بین‌المللی کدکس به‌منظور رفع یا کاهش تهدیدهای موجود در تجارت این محصول، ضعف در انبار داری و حمل و نقل، نبود مکانیسم منسجم برای رسیدگی به تمامی معضلات، ضعف در انجام تحقیقات کاربردی مرتبط در بخش‌های مختلف کشاورزی، بسته‌بندی، بهداشت و استاندارد، صنایع جانبی وابسته، بازاریابی و تحقیقات بازار و توسعه محصولات جدید بر پایه کشمش، تولید، صادرات و عرضه آن را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده است.

حال اینکه چرا این محصول با وجود صادرات همچنان در بورس کالا عرضه نمی‌شود، پرسشی است که کارشناسان بورس در گفت و گوی خبرنگار ایانا به آن پاسخ دادند.

به اعتقاد یک کارشناس بورس کالا، نبود کیفیت مناسب منجر به مشکلاتی برای عرضه این محصول شده است.

همایون دارابی گفت: عرضه کشمش در بورس کالا و در رینگ کشاورزی گامی در کاهش مشکلات کشاورزان و سهولت بیشتر برای تولیدکنندگان جهت فروش داخلی و خارجی محصولات است.

همایون دارابی، کارشناس ارشد بورس کالا در گفت‌وگو با ایانا گفت: بورس کالای ایران با توجه به اهتمام مدیریت جدید این بورس به توسعه ابزارهای معاملاتی و تنوع بخشی به حضور بخش کشاورزی در بورس کالا عملکرد قابل ملاحظه‌ای داشته است و اعلام عرضه کشمش در بورس کالا گامی دیگر در این توسعه ابزارها و تسهیلات به بخش کشاورزی است.

وی اضافه کرد: معرفی ابزارهای مالی نظیر گواهی سپرده و همچنین اوراق مبتنی بر کالا نظیر مرابحه در خلال ماه‌های اخیر تأثیر مهمی در روان‌سازی معاملات کالاهای نظیر جو، ذرت و گندم داشته است و اینک با ورود کشمش می‌توان امید داشت با وجود د مشکلاتی در تولید و عرضه این محصول، تولیدکنندگان کشمش که بیشتر تعاونی‌های کشاورزی هستند بتوانند با سهولت بیشتری به بازار داخلی و خارجی دسترسی داشته و امکان فروش ساده‌تر محصولات خود به‌ویژه به صادرکنندگان و خریداران خارجی را داشته باشند.

کارشناس ارشد بورس کالا افزود: بورس کالا یک بازار استاندارد و مورد رجوع خریداران داخلی و خارجی است و عرضه کشمش در بلندمدت می‌تواند با جبران کمبودها به کمک بخش تولید آمده و میزان تولید کشور را افزایش دهد.

دارابی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل کشمش و سایر محصولات کشاورزی در حال حاضر نبود تولید انبوه و استاندارد است، اذعان داشت: افزایش حضور تولیدکنندگان در بازارهایی مثل بورس کالا، کمک می‌کند میزان تولیدات و کیفیت آن به استانداردهای لازم برای یک کالای بورسی ارتقا یابد، در همین حال با مراجعه خریداران به بورس می‌توان امیدوار بود خریدارن به کالای استاندارد و یک دست به لحاظ کیفیت دست یابند.

وی ادامه داد: هرچند هم‌اکنون تولیدکنندگان محصول کشمش ایران، کوچک و با توان مالی پایین هستند، اما در صورت رونق‌یابی معاملات این محصول در بورس می‌توان امیدوار بود در چندسال آینده وضعیت صنعت تولید کشمش ایران ارتقای چشمگیری را شاهد باشد و مشکلات مالی گریبانگیر تولیدکنندگان این بخش با حضور در بورس کالا و دستیابی مستقیم به بازار صادراتی کمتر شود.

همچنین در این باره، سیدمحمود حسینی‌پور مدیر کارگزاری باهنر و فعال در عرضه محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا خاطرنشان کرد: کشمش محصولی است که عرضه‌کنندگان آن در خارج از کشور با کیفیتی نامناسب آن را به اروپاییان می‌فروشند، اما کشمش ایران دارای کیفیتی مناسب تر نسبت به رقبای خود در بازارهای بین‌المللی است؛ لذا اروپاییان از کشمش ایران استقبال می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر کیفیت کشمش ایران مناسب است، چرا در بورس کالا عرضه نمی‌شود، اذعان داشت: مهم‌ترین مشکل در عرضه کشمش و حتی صادرات آن را می‌توان به مشکلات و نبود تنوع در بسته‌بندی آن دانست.

حسینی‌پور در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه چرا طی هفته گذشته پس از عرضه کشمش در بورس کالا، این محصول به فروش نرسید، پاسخ داد: یکی از مهم‌ترین دلایل آن، نبود شناخت و ریسک برای خرید این محصول است؛ چرا که پیش از آن هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی در این باره برای عرضه کشمش توسط رسانه‌ها انجام نشده است.

به گزارش ایانا، امروز (دوم آذرماه)، برای بار دوم محصول کشمش در بورس کالا عرضه شد، اما به فروش نرسید، این در حالی است که دست اندرکاران بورس کالا معتقدند تقاضایی برای خرید این محصول وجود نداشته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که الان بازار برای حضور کشمش ایران فراهم است، اذعان داشت: اروپاییان به‌دنبال جنس مناسب هستند و اگر بخش خصوصی با حمایت دولت شرایط و راه را برای تولیدکننده و صادرکنندگان فراهم سازد و همچنین وضعیت و نوع بسته‌بندی را ارتقاء بخشد، به‌نظر ایران می‌تواند در این رقابت پیروز باشد.

طبق این گزارش، بر خلاف برخی کارشناسان که انتقاد جدی بر دولت و عملکرد آن در راستای وضعیت کشمش دارند به اعتقاد حسینی‌پور تحلیل گر صنعت کشاورزی در بورس کالا، بهبود وضعیت این محصول نیازمند بسته‌بندی مناسب و اطلاع‌رسانی شفاف دارد./

N-950902-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید