Iranian Agriculture News Agency

ابتکار: اختلال در اجرای توافقنامه پاریس بعید است

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نگرانی‌های مطرح شده در نشست مراکش درباره احتمال پایبند نبودن برخی از کشورها به تعهدات خود در توافقنامه پاریس گفت: ایجاد اختلال در توافقنامه پاریس بعید به نظر می رسد.

ابتکار: اختلال در اجرای توافقنامه پاریس بعید است


معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نگرانی‌های مطرح شده در نشست مراکش درباره احتمال پایبند نبودن برخی از کشورها به تعهدات خود در توافقنامه پاریس گفت: ایجاد اختلال در توافقنامه پاریس بعید به نظر می رسد.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار روز سه شنبه در حاشیه مراسم روز جهانی مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست در جمع خبرنگاران افزود: توافقنامه پاریس یک توافق چند جانبه بین‌المللی است و بعید می‌دانم کشوری بتواند در این توافق بزرگ جهانی و اراده‌ای که ملت‌ها برای حفظ کره زمین دارند، خللی ایجاد کنند.

وی گفت: تاکنون درباره مهارگرد و غبار مذاکرات زیادی باعراق داشته‌ایم و این کشور باید بعد ازایجاد پایداری حتی به مقدار کم در دولت، به تعهدات خود در زمینه مقابله با این پدید عمل کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: در حاشیه نشست مراکش با فوائد معصوم رییس جمهوری عراق دیدار و در مورد پدیده گرد و غبار مذاکره کردیم.

وی افزود: دراین دیدار از وی درخواست کردم تا به کانون های گرد و غبار داخل کشور عراق رسیدگی کند؛ زیرا این کانون ها آثار زیانبار و ناگواری برای کشور ما به همراه دارد و هوای شهرهای کشور به ویژه استان های غربی را تحت تاثیر قرار می دهد و سلامت اهالی منطقه را به خطر می اندازد.

ابتکار گفت: رییس جمهوری عراق قول داد موضوع را به طور جدی پیگیری کند، علاوه بر این یک سری توافقات اجرایی داریم که امیدواریم دولت عراق به یک پایداری برسد که بتواند در زمینه اجرایی کردن این توافقات وارد عمل شود.

وی با اشاره به نشست مراکش افزود: در حاشیه این نشست، نشست تخصصی درباره گرد و غبار برگزار شد که رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد و رییس برنامه عمران ملل متحد نیز حضور داشتند و در خصوص کانون های گرد و غبار که در اطراف کشور ما تشدید شده است، بحث و بررسی صورت گرفت.

ابتکار گفت: نشست مراکش برای اجرایی کردن توافق پاریس بود، توافق پاریس یک توافق مهم جهانی و بین‌المللی است و 195 کشور آنرا امضا کردند و اکنون نیز 120 کشور به طور رسمی به آن پیوسته‌اند و در ایران نیز تصویب شده و به زودی به صورت رسمی به آن خواهیم پیوست.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف نشست مراکش پیدا کردن راه حل ها، ائتلاف های منطقه ای و بین المللی برای اجرایی کردن توافق پاریس برای تعیین برنامه های اقدام ملی و منطقه ای کشورها بود.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: در این نشست مساله گرد و غبار به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت که امیدواریم با توجه به اهمیت مساله تغییر اقلیم و آثار آن بر اقتصاد، اجتماع و محیط زیست، بتوانیم هر چه زودتر برنامه ها را اجرایی کنیم.


حضور داعش در منطقه موجب تشدید تخریب های زیست محیطی است

ابتکار همچنین در سخنان خود در مراسم روز جهانی مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست گفت: حضور داعش در منطقه موجب تشدید تخریب محیط زیست و تهدید بیشتر منطقه شده است.

وی افزود: چندی پیش داعش در حمله به مراکز نفتی و انبار بزرگ گوگرد در اطراف موصل موجب بروز یک بلوم گوگرد شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: نگرانی ما از این بود که این بلوم به ایران وارد شود که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد زیرا می توانست موجب بروز باران اسیدی در کشور شود.

وی افزود: همه تاثیر جنگ بر محیط زیست را می بینیم و این مراسم بر ابعاد مختلف این موضوع در بعد منطقه ای و بین المللی تاکید دارد.

بتکار گفت: تهدیدها همشه هست و آسیب های جدی به طبیعت وارد می کند که این اثرات در بلندمدت می تواند بر ثروت کشورها لطمه وارد کند.

وی عنوان کرد: جنگ‌ها پیامدهای متعددی برای محیط زیست دارند که نمونه آن را می توان در عراق دید که چگونه مناقشات و ناامنی در یک کشور علاوه بر اینکه محیط زیست آن کشور را تهدید می کند، محیط زیست منطقه از جمله ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

معاون رییس جمهور ادامه داد: یکی از پیامدها بروز پدیده گرد و غبار است که امروزه در استان های غربی کشور مانند ایلام و کرمانشاه مشاهده می کنیم. این بیشترین نمونه برای بیان ارتباط صلح و امنیت با محیط زیست است.

ابتکار اضافه کرد: اما می خواهم موضوع را فراتر از این بگویم ما باید بررسی کنیم که جنگ چه پیامدی بر تغییر اقلیم، افزایش انتشار کربن و گرمایش زمین دارد، این پیامد از طریق ماشین آلات و ابزارآلات جنگی بطور مستقیم نشان داده می شود.

وی افزود: البته در توافق پاریس این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت ما در این توافق گام اجرایی و عملی بین المللی برای مقابله با گرم شدن زمین برداشتیم و البته در مراکش هم این موضوع به ویژه در حوزه گرد و غبار دوباره مورد بحث قرار گرفت.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: برای اینکه بهتر متوجه موضوع شوید مثال دیگری را مطرح می کنم ، چند سال قبل در جریان محاصره غزه شاهد بحران های محیط زیستی شدیدی بودیم که به علت حملات رژیم صهیونیستی ایجاد شده بود یعنی مردم منطقه علاوه بر آسیب های جنگ باید آسیب های محیطی زیستی مانند از بین رفتن منابع آب آشامیدنی هم تحمل می کردند.

وی گفت: من در همان زمان طی نامه ای به دبیر کل سازمان ملل علاوه بر محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی نسبت به شرایط وخیم محیط زیستی سرزمین های اشغالی به ویژه غزه هشدار دادم و خواستار اقدام بین المللی شدم.

ابتکار افزود: البته یونپ هم گزارش های متعددی از شرایط محیط زیستی کشورهای مختلف و تاثیرات آن در سطح ملی ، منطقه ای و بین المللی را بطور مداوم تهیه می کند، این ها نشان می دهد که جهان باید راه حلی غیر از جنگ را برای حل مناقشات مختلف انتخاب کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: یکی از مثال های خوب در این حوزه مذاکرات موفق ایران با گروه پنج بعلاوه یک بود که منجر به حل و فصل مناقشات و ایجاد توافقات صلح آمیز شد، البته افرادی هستند که این توافق را تهدید می کنند اما باید توجه داشته باشیم راه حل دیپلماتیک همواره بهترین گزینه برای آینده جهان ، محیط زیست و نسل های آینده است.

وی اضافه کرد: اگر خواهان صلح در جامعه، کشور، منطقه و جهان هستیم هر کدام باید این صلح را از قلب و روح خود آغاز کنیم در واقع صلح درونی ما را به صلح بیرونی می‌رساند. برای همین است که در جهان نمونه های مختلفی وجود دارد از کشورهایی که رهبران آنها به دلیل عدم برخورداری از صلح درونی مدام در پی ایجاد جنگ و ناامنی در جهان بوده اند.

ابتکار یادآور شد: این رهبران با حرص و طمع، قدرت طلبی و ماجراجویی نظامی خود حیات کره زمین و انسان‌ها را به مخاطره انداخته اند، باید توجه داشته باشیم که صلح درونی بشریت متضمن ایجاد صلح انسان با طبیعت و زمین است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید