Iranian Agriculture News Agency

عضو هیئت مدیره ناظر بر حوزه سرمایه انسانی و ساختاری بانک کشاورزی تشریح کرد:

تعیین خطوط فرهنگی زیست سازمانی برای کارکنان تازه استخدام شده بانک کشاورزی

در دنیای پول و بانک معاصر،" راز سرمایه" در سازمان ها، شرکت ها و بنگاه های اقتصادی و مالی در " پول" نهفته نیست بلکه شامل کنشگران سازمانی هم می شود که "ظرفیت شناسایی " و "ظرفیت الهام و آرزومندی " برای خود و سازمانشان فراهم می کنند که در نتیجه به " ظرفیت سازی فرهنگی " و "امید سازمانی" منجر خواهد شد و براین اصل فرهنگی استوار خواهد بود که تا " تراز خِرد کنشگران درسازمان های مالی تغییر نکند" ،"ترازمالی سازمان آنان نیز تغییر نخواهد کرد".

تعیین خطوط فرهنگی زیست سازمانی برای کارکنان تازه استخدام شده بانک کشاورزی

دوره آموزشی بدو خدمت کارکنان جدید الاستخدام بانک کشاورزی ، با حضور مسعود شریفات عضو هیئت مدیره ناظر بر حوزه سرمایه انسانی و ساختاری این بانک در مرکز آموزش بابلسر آغاز شد.

به گزارش ایانا، در آیین افتتاحیه این مراسم، مسعود شریفات در جمع کارکنان جدید الاستخدام بانک کشاورزی گفت: در جهان معاصر، "منظومه زیستی" انسان های "توسعه یافته" ازانواع زیست ها، شامل زیست هنری، زیست فلسفی، زیست علمی، زیست فرهنگی و ... تشکیل شده و هر یک از این زیست ها، شرایط خاص شناسایی خود را دارند .

وی به شناسایی شرایط "فرهنگ پذیری در زیست سازمانی" پرداخت و عنوان کرد: چهار نقطه (تولد، شغل، ازدواج و مرگ )کانون استراتژیک، اساسی و دگرگون ساز در منظومه حیات هر انسان وجود دارد که دو نقطه از این چهار نقطه شامل تولد و مرگ از حوزه اختیار و نفوذ انسان خارج بوده و بر "مدار تقدیر" انسان شکل گرفته و دو نقطه دیگر شامل انتخاب شغل و چگونگی ازدواج نیزانسان را بر "مدار تدبیر" قرار می دهد .

وی افزود: هر یک از "کنشگران سازمانی" از زمانی که وارد "زیست سازمانی" می شوند، داشته های خود را در قالب دانش، تجربه، مهارت، تخصص، زمان و ... وارد "سیستم سازمانی" خود کرده و در مقابل، سازمان آنان، حقوق، مزایا، امکانات توسعه و پیشرفت و ... را در ازای ورودی ها و داده های کنشگران سازمانی دراختیار آنان قرار می دهد.

شریفات تصریح کرد: در طول این مبادله و داد و ستد،کنشگران سازمانی از یک "وضعیت طبیعی" و "انسان طبیعی" به یک "وضعیت سازمانی" و "انسان توسعه یافته سازمانی" تبدیل و متحول می شوند و فرآیند این تغییر و تحول به طور مستمر در دوران ها و زمان های گوناگون حیات سازمان به "تولید" و "بازتولید" خود در قالب "فرهنگ سازمانی" می پردازد.

وی افزود: این "الگوی مبادله" موجب "تعلق خاطرو وفاداری سازمانی" خواهد شدکه منجر به "همسویی و همگرایی منافع فرد و سازمان" شده و راز موفقیت شرکت ها و سازمان های بزرگ جهانی در تعامل و چگونگی برقراری این مبادله سالم سازمانی خواهدبود که درقالب الگوی بُرد-بُرد ساماندهی می شود.

شریفات تاکید کرد: این فراز و فرود سازمانی منوط به "شناسایی شرایط فرهنگ سازمانی" خواهد بود و چنانچه این "تعامل موثر و کارساز" در طول دوران خدمت کنشگران سازمانی در "رفتار و کُنش سازمانی" هر یک از آنان نهادینه شود، این همگرایی و هم افزایی به مانند "بال پرواز" هم می تواند سازمان را به اهداف خود نزدیک کرده و در غیر آن صورت، همان "بال پرواز"، سازمان را در قالب "واگرایی و خنثی سازی" دچار بحران های جدی می سازد. "فرهنگ سازمانی" به مثابه " بال پرواز" هم می تواند فرصت ساز و هم می تواند فرصت سوز و بحران ساز شود.

وی درادامه سخنان خود اظهار داشت: کنشگران توسعه یافته سازمانی"لازم است دغدغه مستمر"سودای سربالا داشتن" و توسعه فرهنگی و علمی در دوران خدمت سازمانی خود داشته باشند که این موضوع منوط به آن خواهد بود که دائم با "تکانه های فرهنگی و علمی"، آموخته ها و تجارب سازمانی خود را در معرض " بازاندیشی و بازآموزی" پیوسته قرار دهند. در صورت تحقق این فراز و فرود فرهنگی و علمی برای هر یک از کنشگران توسعه یافته سازمانی "ظرفیت الهام یا آرزومندی " ایجاد می شود که به " امید سازمانی " منجر خواهد شد. مفهوم "امید سازمانی" یعنی باور به اینکه درآینده چه چیزهایی تحقق پذیر و امکانپذیرخواهد بود و به تعبیری"امید سازمانی"یعنی" امید مشترک کنشگران سازمانی" نسبت به چشم اندازو افق سازمانی که در آن زیست می کنند. در این شرایط، " امید سازمانی"، یک آرزو نیست بلکه یک "ظرفیت فرهنگی" است یعنی کنشگران توسعه یافته سازمانی در شبکه ای از ارتباطات و فضای سالم و پُر متحرک سازمانی قرار بگیرند که بتوانند با یکدیگرگفت و گو و مشارکت کرده و "شرایط شناسایی" وضعیت های گوناگون سازمانی خود را تبیین و تجزیه و تحلیل کنند. در واقع "امید سازمانی" زمانی شکل می گیرد که "شرایط سازمانی" وضعیت های گوناگون سازمانی امکانپذیر شود یعنی وضعیتی که سازمان به گروه های مختلف حرفه ای فرصت دهد و آن ها نیز فرصت یابند دربارۀ هویت، خواسته ها و موقعیت های سازمانی شان امکان دیده شدن پیداکنند.

شریفات در پایان عنوان کرد که در دنیای پول و بانک معاصر،" راز سرمایه" در سازمان ها، شرکت ها و بنگاه های اقتصادی و مالی در " پول" نهفته نیست بلکه شامل کنشگران سازمانی هم می شود که "ظرفیت شناسایی " و "ظرفیت الهام و آرزومندی " برای خود و سازمانشان فراهم می کنند که در نتیجه به " ظرفیت سازی فرهنگی " و "امید سازمانی" منجر خواهد شد و براین اصل فرهنگی استوار خواهد بود که تا " تراز خِرد کنشگران درسازمان های مالی تغییر نکند" ،"ترازمالی سازمان آنان نیز تغییر نخواهد کرد".

دوره آموزش بدو خدمت کارکنان بانک کشاورزی طی دو مرحله با حضور حدود 700 نفر از کارکنانی که در مراحل آزمون استخدامی سال 92 موفق به کسب امتیازهای لازم شده اند برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید