Iranian Agriculture News Agency

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در کنفرانس بین‌المللی پیامدهای جغرافیایی و زیست محیطی وضعیت دریاچه ارومیه مدعی شد:

دولت اگر منابع مالی مورد نیاز دریاچه ارومیه را ندارد، استقراض کند

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: درخواستم از رئیس‌جمهوری این است به قولی که به مردم آذربایجان دادند وفا کند و اجازه ندهد تعدادی از معاونان به بهانه محدودیت منابع درآمدی بگویند، ما نمی‌توانیم منابع مورد نیاز دریاچه ارومیه را تخصیص دهیم.

دولت اگر منابع مالی مورد نیاز دریاچه ارومیه را ندارد، استقراض کند

به گزارش ایانا، عیسی کلانتری صبح امروز در کنفرانس بین‌المللی پیامدهای جغرافیایی و زیست محیطی وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: بخشی از تحقیقات مربوط به تبعات احتمالی خشکی دریاچه انجام نگرفته و تقاضا دارم دانشگاه تبریز این تحقیقات را انجام دهند.

وی با بیان اینکه وقتی محیط تغییر می‌کند در دراز مدت امکان تغییرات ژنتیکی هم وجود دارد، افزود: من به عنوان یک آذری از دکتر روحانی سپاسگزار هستم که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات زیست محیطی را در شمال‌غرب مورد توجه و جزو اولین مصوبات دولت قرار دادند.

کلانتری ابراز داشت: خود رئیس جمهوری در مرکز تحقیقات استراتژیک نقش داشت و به این نتیجه رسیده بود که ضررهای احتمالی آن نسبت به هزینه‌های خشکی دریاچه شاید یک به 200 باشد بنابراین مصمم شدند نخستین کار اجرایی خود را تشکیل ستاد احیای دریاچه برای نجات چندین میلیون ساکن حاشیه دریاچه نام نهند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: بعد از تشکیل ستاد احیا، با توجه به تجربیات علمی و تحقیقاتی که بنده در 30 سال داشتم به این نتیجه این رسیدیم که مسئولیت علمی ستاد احیا را مهندسان مشاور نمی‌توانند به عهده گیرند و ما پس از بررسی‌های لازم دانشگاه صنعتی شریف را مسئول این کار قرار دادیم.

وی تصریح کرد: 90 درصد آب دریاچه از آذربایجان‌غربی تامین خواهد شد و هزینه‌های احیای دریاچه ارومیه به قیمت‌های سال 93 حدود 20 هزار میلیارد تومان است؛ دو سال اول به تثبیت دریاچه اختصاص داشت که این دو سال را روسفید بودیم و توانستیم دریاچه را به وضعیت تثبیت برسانیم.

کلانتری با بیان اینکه از نظر علمی ثابت شده دریاچه قابلیت احیا دارد اما اراده احیا در دست دولت‌ها است، خشک کردن دریاچه بسیار راحت است؛ افزود: از سال 85 بارها تذکر دادیم که دریاچه ارومیه در سال 95 خشک خواهد شد و خشک شدن دریاچه سریع‌تر از سال 95 اتفاق افتاد و ما دریاچه را خیلی ارزان فروختیم.

این مسئول اذعان داشت: طبق برآورد معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی کل کالاهای تولیدی کشاورزی در حوزه آبریز 1.1 درصد هزینه‌های خشکی دریاچه را شامل می‌شود و در مجموع 300 میلیون دلار بیشتر ارزش ندارد و در واقع ما دریاچه را مفت تقدیم مردم منطقه کردیم.

وی تاکید کرد: درخواستم از شخص رئیس جمهوری این است به قولی که به مردم آذربایجان دادند وفا کنند و اجازه ندهند تعدادی از معاونان به بهانه محدودیت منابع درآمدی بگویند، ما نمی‌توانیم منابع مورد نیاز دریاچه ارومیه را تخصیص دهیم.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: احیای دریاچه ارومیه یک برنامه غیرقابل توقف است و هیچ ارتباطی نمی‌تواند به منابع دولت داشته باشد.

وی با بیان اینکه یا رئیس جمهوری خیلی صریح بگوید عملیات احیا متوقف شود و یا اگر مصمم هستند که دریاچه احیا شود بر دهن معاونان خود بزنند که می‌گویند ما منابع نداریم؛ افزود: اگر منابع ندارند باید استقراض کنند؛ دولت که ده ها هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار هست، سالانه 2 هزار میلیارد هم اضافه و یا استقراض خارجی کند.

کلانتری اذعان داشت: امروز شرمنده دستگاه‌های اجرایی و پیمانکارانی هستم که در ارتباط با دریاچه ارومیه مشغول فعالیت هستند؛ بیشتر درآمد دولت صرف حقوق پرسنل خود دولت می‌شود باید پرسید سهم ملت از این درآمد چیست؟ ما باید نفت بفروشیم، مالیات بگیریم تا فقط حقوق پرسنل دولت را بدهیم پس حق مردم کجا می‌رود؟!

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه متذکر شد: قطعا اگر در داخل هم منبعی نباشد در خارج منابعی وجود دارد و ستاد اقتصادی دولت موظف است منبع تامین کند.

کارگروه نجات دریاچه ارومیه با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت وزرای جهاد کشاورزی، کشور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایجاد شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید