Iranian Agriculture News Agency

بیش از 50 هزار تن پسته ایران صادر شد


عضو هیات مدیره انجمن پسته ایران گفت: از شهریور امسال تاکنون بیش از 50 هزارتن پسته ایران صادر شده است و تا پایان امسال نیز صادرات خوبی را خواهیم داشت.

به گزارش ایرنا محمود ابطحی در نشست بررسی مسائل و مشکلات اعضای اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی شهرستان رفسنجان افزود: با تولید انبوه پسته در آمریکا، تصور بر این بود که بازار پسته ایران درخارج کشور از دست برود اما خوشبختانه با خطرپذیری که کشاورزان برای عرضه این محصول و صادرکنندگان انجام دادند به موقع توانستند پسته را صادر کنند.
وی تصریح کرد: با وجود برخی تحریم ها و مشکلات کشاورزان، صادرات پسته به خوبی درحال انجام است.
عضو هیات مدیره انجمن پسته ایران گفت: امسال 153 هزارتن پسته از باغات و سطح زیر کشت پسته در کشور برداشت شد.
وی اضافه کرد: سال هاست که محصول پسته از گمرک رفسنجان به کشورهای خارجی صادر می شود اما طی 2 سال گذشته با جابجایی این گمرک از داخل شهر به منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان مشکلاتی از جمله طی مسافت زیاد، هدررفت زمان و پرداخت هزینه به اتاق بازرگانی برای صادرکنندگان به وجود آمده که باید مسئولان به این موضوع رسیدگی کنند.
فرماندار رفسنجان هم در این نشست گفت: دهستان خنامان در این شهرستان از مناطق کوهستانی و دارای آب و هوای مناسب برای کشت زعفران است که به قطب تولید زعفران تبدیل خواهد شد.
حمید ملانوری افزود: امسال بیش از 40 کیلوگرم زعفران از سطح زیر کشت در رفسنجان برداشت شد.
وی بیان کرد: فضای کسب و کار در سال های اخیر در رفسنجان رونق گرفته به طوری که از 2 سال گذشته مرمت بزرگترین خانه خشتی جهان در رفسنجان آغاز و برای احیا و بازسازی این مجموعه 150 میلیارد ریال هزینه شده است.
فرماندار رفسنجان به تولید آرتمیا درمنطقه نوق اشاره کرد و گفت: بزرگترین مرکز تولید آرتمیای کشور در منطقه نوق سال گذشته به بهره برداری رسید که می تواند بخشی از آرتمیای مورد نیاز کشور را تأمین کند.
وی خاطرنشان کرد: ظرفیت وجود آب شور درمنطقه نوق رفسنجان موجب ایجاد اشتغال در زمینه تولید آرتمیا (غذای آبزیان و ماهیان زینتی و خاویاری) شده است.
ملانوری افزود: قرار است خانه میزانی در روستای حمیدآباد رفسنجان به باغ موزه ملی پسته تبدیل شود.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از پتانسیل های موجود در رفسنجان پرورش اسب است که در این شهرستان 33 مرکز با بیش از سه هزار رأس اسب وجود دارد.
وی با اشاره به بحران کم آبی در شهرستان رفسنجان گفت: میزان آب ورودی به سفره های زیرزمینی 420 میلیون متر مکعب است و سالانه بیش از 570 میلیون متر مکعب آب از این سفره ها برداشت می شود.
فرماندار رفسنجان خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود منابع آبی باید به فکر ایجاد اشتغال در بخش های دیگر و کارآفرینی با طرح های نو باشیم.
رئیس گمرک رفسنجان هم گفت: به دلیل اینکه گمرک درمنطقه ویژه اقتصادی این شهرستان قراردارد برای تسهیل امور صادرکنندگان این گمرک از ساعت 10 تا 17عصر پاسخگوی افراد خواهد بود.
علیرضا تقوی افزود: تمامی زیرساخت ها آماده است و با برقراری ارتباط بین گمرک و پایانه بار از نظر فنی مشکلات برطرف می شود.
استان کرمان با بیش از 260 هزار هکتار باغ پسته، مهمترین قطب تولید این محصول در کشور محسوب می شود که 85 هزار هکتار از این باغ ها در شهرستان رفسنجان است.
این نشست با حضور رئیس و شماری از اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی استان کرمان، فرماندار و مسئولان شهرستان رفسنجان در دفتر اتاق بازرگانی این شهرستان برگزار شد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید