Iranian Agriculture News Agency

عقب نشینی ترامپ در مورد توافقنامه آب و هوایی پاریس و دستکاری بشر در تغییرات جوی

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در کمتر از دو هفته پس از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور از بسیاری از شعار‌ها و وعده‌های انتخاباتی‌اش روی برگردانده است.

عقب نشینی ترامپ در مورد توافقنامه آب و هوایی پاریس و دستکاری بشر در تغییرات جوی
رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در کمتر از دو هفته پس از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور از بسیاری از شعار‌ها و وعده‌های انتخاباتی‌اش روی برگردانده است.

تنها چند روز از پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می گذرد و طی همین مدت بسیار کوتاه به نظر می‌رسد که نظرات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در مورد بسیاری از شعار‌ها و وعده‌های انتخاباتی اش تغییر کرده است.

ترامپ در زمان رقابت های انتخاباتی خود با «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات و رقیب اصلی وی، به مردم آمریکا وعده هایی داد که برای هر آمریکایی تا حد زیادی باور نکردنی و رویایی بود.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روز 18 آبان ماه برگزار شد و ترامپ با کسب آرای الکترال بیشتر (آرای هیئت‌های نمایندگی در سرتاسر آمریکا) به پیروزی رسید.

تا امروز که حدود دو هفته از انتخابات و پیروزی نامزد جمهوریخواهان گذشته است، ترامپ روز به روز از وعده‌هایی تند و افراطی خود پا پس کشیده و تا حد زیادی به تاکتیک عقب نشینی روی آورده است.

دونالد ترامپ در ابتدا خلاف جهت رودخانه (سیاست‌های فعلی نظام سیاسی آمریکا) شنا می‌کرد اما پس از پیروزی در انتخابات، دیری نپایید که راه پیشنیان خود را در پیش گرفت و حالا در جهت مسیر آب رودخانه شنا می کند.

در این گزارش به بررسی 15 مورد از مهمترین وعده هایی که رئیس جمهور منتخب آمریکا به مردم داد می پردازیم.

1. اظهارات ترامپ در مورد رئیس جمهور فعلی آمریکا

ترامپ در روز 27 جولای 2016 حین کنفرانس مطبوعاتی در فلوریدا: «فکر می کنم اوباما غافل ترین و ناآکاه ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست... او زمانی که رئیس جمهور شد هیچ چیز نمی دانست و اگر راستش را بخواهید الان نیز خیلی کمتر از آن دوره فهم و آگاهی دارد! او وظیفه خود را به بدترین شکل ممکن انجام داد.»

و اما در روز 10 نوامبر 2016 (دو روز پس از انتخابات) در کاخ سفید: «من برای اوباما احترام ویژه‌ای قائلم و خیلی علاقه دارم تا در آینده با وی همکاری کنم.»

2. اظهارات ترامپ در مورد تظاهرات‌ها پس از انتخابات

در روز 10 نوامبر 2016 در حساب توئیتر خود: «ما انتخابات بسیار آزاد و موفقی را پشت سر گذاشتیم. اما حالا معترضان حرفه‌ای که توسط رسانه‌ها تهییج شده‌اند در حال اغتشاش و اعتراض هستند. این امر خیلی ناعادلانه است.»

و اما در روز 11 نوامبر 2016 (سه روز پس از انتخابات) در حساب توئیتر خود: «من این واقعیت را دوست دارم که گروه کوچیکی از معترضین شب گذشته احساسات خود را برای کشور بزرگ ما نشان دادند. ما همگی گردهم آمدیم و به این موضع افتخار می کنیم.»

3. وعده ترامپ در مورد سیاست‌های بهداشتی-درمانی اوباما (اوباماکر)

در روز 30 جولای 2015 در سی ان ان: «من قصد دارم تا این سیاست (اوباماکر) را کنار بگذارم.»

و اما در روز 11 نوامبر 2016 (یک روز پس از انتخابات): «من به این سیاست خیلی علاقه دارم زیرا این شرایط به والدین اجازه می‌دهند تا پوشش‌های بیمه‌ای بیشتری برای سال‌ها و برای فرزندانشان فراهم کنند.»

4. وعده ترامپ در مورد احداث دیوار مرزی با مکزیک

در روز 25 آگوست 2015 در حساب توئیتر خود: «جب بوش در مورد وعده من برای ایجاد دیوار مرزی میان مکزیک و آمریکا صحبت کرده است و آن را فنس کشی نامیده. او باید بداند که من قصد فنس کشی ندارم بلکه به دنبال احداث دیوار هستم. این دو خیلی با هم تفاوت دارند.»

و اما در روز 13 نوامبر 2016 (پنج روز پس از انتخابات): «البته کشیدن فنس هم فکر خوبی است.»

5. وعده ترامپ در مورد ازدواج همجنس بازان

در روز 31 ژانویه 2016 در برنامه فاکس نیوز ساندی: «اگر من در انتخابات پیروز شوم مصمم خواهم بود تا برخی از قضات را برکنار و بازنشسته کنم. فکر می کنم می توانم شرایط را تغییر دهم. من روشی که آن ها برای حکم کردن انتخاب کرده‌اند را نمی پسندم. تلاش خواهم کرد تا قضاتی را برگزینم که ازدواج همجنس بازان را قبول داشته باشند.»

و اما در روز 13 نوامبر 2016 (پنج روز پس از انتخابات) در برنامه 60 دقیقه: «این موضوع (ازدواج همجنس بازان) کاملا نامربوط است زیرا مشکل آن قبلا حل شده است. قانون باید تعیین کند و این امر در حیطه وظایف دادگاه عالی است. دادگاه تصمیم خود را گرفته و من با این قانون (فعلی) مشکلی ندارم.»

6. وعده ترامپ در مورد زندانی کردن هیلاری کلینتون

در روز 9 اکتبر 2016 و در حین مناظره دوم انتخاباتی با رقیب دموکراتش: «اگر پیروز شوم دادستان ویژه‌ای را برای رسیدگی به وضعیت شما (کلینتون) و ایمیل هایتان منصوب خواهم کرد. دروغ و پنهان کاری تا این حد بی سابقه بوده است. شما 33 هزار ایمیل محرمانه را پاک کرده‌اید. شما باید از خود شرمنده باشید.»

و اما در روز 22 نوامبر در دفتر نیویورک تایمز: «من قصد ندارم تا به کلینتون آسیب برسانم. واقعا قصد چنین کاری را ندارم و در مورد این تصمیم خود کاملا راسخم.»

7. وعده ترامپ در مورد اخراج مهاجران غیرقانونی از آمریکا

در روز 25 فوریه 2016 حین مناظره جمهوریخواهان در استودیو سی ان ان: «ما حدود 11 میلیون مهاجر در این کشور داریم که به صورت غیر قانونی وارد آمریکا شده اند. آن ها باید از اینجا بروند.»

و اما در روز 13 نوامبر 2016 (پنج روز پس از انتخابات) در برنامه 60 دقیقه: «کاری که باید بکنیم این است که افرادی که مجرم هستند، سوابق کیفری دارند، از گروه دزدان هستند و قاچاقچی محسوب می شوند و تعدادشان به حدود 2 یا 3 میلیون نفر می رسد را از کشورمان بیرون کنیم یا آن ها را به زندان بیاندازیم.»

8. اظهارات ترامپ در مورد ژنرال های ارتش آمریکا

در روز 7 سپتامبر 2016 در مجمع فرماندهان ستاد ارتش: «ژنرال هایی که در زمان باراک اوباما و هیلاری کلینتون مشغول فعالیت بوده اند اصلا موفق نبوده اند.»

و اما در روز 13 نوامبر 2016 (پنج روز پس از انتخابات) در برنامه 60 دقیقه: «ما ژنرال های خوبی داریم.»

کمتر از یک دقیقه بعد: بگذارید با شما صادق باشم من خیلی بیشتر از تمامی ژنرال ها در مورد داعش اطلاعات دارم زیرا کارنامه کاری آن ها کاملا مشخص و گویاست. نگاه کنید به روند کاری آن ها. در واقع آن ها کارهای خود را درست انجام نداده‌اند.»

9. اظهارات ترامپ در مورد ژاپنِ هسته‌ای

در روز 26 مارس 2016 در نیویورک تایمز: «من فکر می کنم شاید این فکر بدی نباشد که ما یک ژاپن مجهز به سلاح هسته‌ای داشته باشیم اما مطمئن نیستم این امر برای ما یک تهدید محسوب می شود یا نه.»

و اما در روز 13 نوامبر 2016 (پنج روز پس از انتخابات) در حساب توئیتر خود: «نیویورک تایمز امروز گفته است که من معتقدم کشورهای بیشتری باید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کنند. واقعا که آن ها چقدر دروغگو هستند. من هرگز چنین حرفی نزده‌ام.»

10. اظهارات ترامپ در مورد تاثیر آرای الکترال (هیئت‌های نمایندگی) در انتخابات آمریکا

در روز 6 نوامبر 2012 در حساب توئیتر خود: «آرای انتخاباتی الکترال برای دموکراسی فاجعه محسوب می شوند.»

و اما در روز 15 نوامبر 2016 (یک هفته پس از انتخابات) در حساب توئیتر خود: «آرای الکترال کاملا حقیقی است و تمامی ایالت ها را دخیل می کند، آرای الکترال حتی ایالت های کوچک را وارد بازی انتخابات می کنند. کمپین های انتخاباتی خیلی متفاوت است.»

و در روز 22 نوامبر 2016 در دفتر نیویورک تایمز: «من ترجیح می دهم تا طبق سیستم رای دهی رایج (غیر الکترال) رای بدهم. من هرگز طرفدار آرای الکترال نبوده‌ام!»

11. اظهارات ترامپ در مورد طرح دعوی علیه دانشگاه ترامپ

در روز 29 فوریه 2016 در حساب توئیتر خود: «میزان رضایت از دانشگاه ترامپ 98 درصد است. من به این طرح دعوی رسیدگی خواهم کرد اما هرگز خارج از چهارچوب عمل نخواهم کرد.»

و اما در روز 3 مارس 2016 در مورنینگ جوی: «من به این پرونده رسیدگی نخواهم کرد. زیرا پیروزی این پرونده در دادگاه بسیار راحت است.»

و در روز 9 نوامبر 2016 (یک روز پس از انتخابات) در حساب توئیتر خود: «من رسیدگی به پرونده دانشگاه ترامپ را به یک بخش کوچک واگذار کرده‌ام زیرا به عنوان رئیس جمهور آمریکا باید بر روی امور کشوری متمرکز شوم.»

12. اظهارات ترامپ در مورد تغییرات جوی که به دست بشر ایجاد شده

در روز 21 مارس 2016 در واشنگتن پست: «من به دستکاری بشری شرایط جوی و تغییر آن توسط انسان اعتقاد زیادی ندارم.»

و اما در روز 22 نوامبر 2016 در نیویورک تایمز:‌ «فکر می کنم میان انسان و تغییرات جوی برخی از روابط و ارتباطات وجود داشته باشد. البته تنها در برخی از مسائل محیط زیستی.»

13. وعده ترامپ در مورد توافقنامه آب و هوایی پاریس

در روز 26 می 2016 سخنرانی سیاسی در داکوتای شمالی: «ما قصد داریم تا این توافق را لغو کنیم.»

و اما در روز 22 نوامبر 2016 در دفتر نیویورک تایمز: «من نسبت به این توافق دید خوبی دارم.»

14. وعده ترامپ در مورد شکنجه تروریست‌ها و زندانیان

در روز 17 فوریه 2016 در کارولینای شمالی:‌ «شکنجه جواب خواهد داد. ما هنوز افرادی داریم که می گویند شکنجه کاری را به پیش نمی برد. به من ایمان داشته باشید شکنجه جواب می دهد. شکنجه با آب (پر کردن دهان و شکم افراد با آب) کمترین و راحت ترین نوع شکنجه است. ولی ما باید از شکنجه های قوی تر و سخت تری نیز استفاده کنیم.»

و اما در روز 22 نوامبر 2016 در دفتر نیویورک تایمز: «ژنرال متیس چیزی به من گفت که بسیار مفید و ارزنده بود او گفت به زندانیان باید یک پاکت سیگار و چند بطری نوشیدنی بدهی تا تحت تاثیر قرار بگیرند و با تو همکاری کنند، شکنجه در تغییر نوع تفکر دیگران تاثیری نخواهد داشت. من واقعا تحت تاثیر صحبت های او قرار گرفتم.»

15. اظهارات ترامپ در مورد روزنامه نیویورک تایمز

در روز 13 نوامبر 2016 در حساب توئیتر خود: «نیویورک تایمز بسیاری از مخاطبین خود را به دلیل ارائه مطالب ضعیف و پوشش نادرست "رویداد ترامپ" از دست می دهد.»

و اما در روز 22 نوامبر 2016 در دفتر نیویورک تایمز: «من احترام ویژه‌ای برای روزنامه نیویورک تایمز قائل هستم. احترام بسیار بالایی. این روزنامه جواهر دنیای رسانه محسوب می شود و امیدوارم که ما بتوانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم.»

با این وجود باید دید آقای ترامپ از روز 17 ژانویه که قدرت را رسما در دست می گیرد به کدامیک از وعده های خود عمل کرده و کدامیک را نادیده خواهد گرفت.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید