Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در شهرستان خوی خبر داد:

صدور 12 هزار مجوز بهداشتی برای صادرات 66 نوع کالا در کشور/ ضرورت راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی عسل و طیور در خوی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: طبق مصوبه مشترک وزارت کشور و سازمان دامپزشکی کشور مکان یابی مناسب برای احداث کشتارگاه ها به موازات جلوگیری از کشتار غیر مجاز و بستن کشتارگاه های سنتی باید انجام گیرد.

صدور 12 هزار مجوز بهداشتی برای صادرات 66 نوع کالا در کشور/ ضرورت راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی عسل و طیور در خوی


رئیس سازمان دامپزشکی کشور در شهرستان خوی گفت: 12 هزار مجوز بهداشتی برای صادرات 66 نوع کالا در هفت ماه گذشته در کشور صادر شده است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، مهدی خلج در نشست با فرماندار خوی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و جمعی از مسئولان استانی با بیان این مطلب گفت: وظایف سازمان دامپزشکی کشور متنوع، متعدد، حساس و حاکمیتی است و با توجه به اینکه کشور در منطقه پرخطر بیماری ها و در معرض هجوم عوامل بیماری زای دامی قرار گرفته است، وظایف سازمان به مراتب سنگین تر شده است .

وی از صدور بیش از 33 هزار مجوز بهداشتی واردات و صادرات و ترانزیت خبر داد و افزود: در هفت ماه گذشته 12 هزار مجوز بهداشتی برای صادرات 66 نوع کالا در کشور صادر شده است که در راستای افزایش صادرات و نشاط بخشی و پویایی به واحدهای تولیدی بوده است .

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به وجود سه گمرک با کشور ترکیه در استان آذربایجان غربی یادآور شد: با توجه به انعقاد تفاهم نامه بهداشت دام و دامپزشکی با کشور ترکیه، تبادل کالا باید در یک بستر ایمن و بهداشتی انجام پذیرد و در این راستا گمرک رازی در شهرستان خوی به عنوان یکی از این سه گمرک برای تبادل کالایی و تسهیل واردات و صادرات باید تجهیز شود .

خلج با اشاره به وضعیت کشتارگاه های صنعتی کشور خاطرنشان ساخت: طبق مصوبه مشترک وزارت کشور و سازمان دامپزشکی کشور مکان یابی مناسب برای احداث کشتارگاه ها به موازات جلوگیری از کشتار غیر مجاز و بستن کشتارگاه های سنتی باید انجام گیرد .

فرماندارخوی در این جلسه با بر شمردن ظرفیت ها و مزیت های شهرستان خوی گفت: شهرستان خوی با جمعیت بیش از 400 هزار نفر جز 21 شهر بزرگ کشور بوده و نخستین تولید کننده عسل در کشور است و وجود یک آزمایشگاه مجهز عسل ضروری به نظر می رسد .

سیوانی یکی دیگر از تمایزات شهرستان خوی را وجود مرز رازی دانست و افزود: با وجود داشتن مرز رازی تأسیس قرنطینه دامی در مرز رازی لازم و ضروری است .

بازبینی و نوسازی کشتارگاه طیور، نگرانی از تولید مرغ، وجود تب برفکی و هزینه ی واکسیناسیون دام سنگین از دیگر موضوعاتی بود که فرماندارخوی در این جلسه بر لزوم تسریع در حل این مشکلات تأکید کرد .

کامیار داهیم مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت های حوزه دامپزشکی شهرستان خوی گفت: ظرفیت های شهرستان خوی درحوزه دامپزشکی مناسب است و در بخش خصوصی 53 نفر در 31 واحد اعم از آزمایشگاه های تخصصی، بیمارستان تخصصی طیور، مطب، داروخانه دامپزشکی و مراکز مایه کوبی در شهرستان خوی فعالیت می کنند و با توجه به پتانسیل های شهرستان، راه اندازی آزمایشگاه های تخصصی عسل و طیور ضروری است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید