Iranian Agriculture News Agency

پراکندگی معادن آسیب جبران‌ناپذیری به منابع طبیعی وارد می‌کند

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: پراکندگی معادن، آسیب جبران ناپذیری به منابع طبیعی وارد می‌کند.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: پراکندگی معادن، آسیب جبران ناپذیری به منابع طبیعی وارد می‌کند .

به گزارش ایانا به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، مسعود منصور در برنامه زنده تلویزیونی «سرزمین ما» گفت: بیشترین بهره‌برداری از معادن در حوزه شن و ماسه در شمال و استان تهران انجام می‌شود و پراکندگی در بهره‌برداری شن و ماسه خسارت فراوانی به منابع طبیعی وارد می‌کند .

وی افزود: طبق توافقات انجام شده با وزارت صنعت و معدن، سازمان جنگل‌ها برای بهره‌برداری از معادن پراکنده به هیچ استعلامی پاسخ مثبت نمی دهد .

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها ادامه داد: طی این سال‌ها منابع طبیعی متاسفانه مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته و آثار جبران‌ناپذیر آن در حوزه فرونشست زمین، فرسایش خاک و سیلاب ها دیده شده‌است .

وی همچنین عنوان کرد: معادن طبقه یک که برداشت شن و ماسه مهمترین محصول آن است باید در قالب یک سایت و یک محدوده مشخص مورد بهره‌برداری قرار گیرد تا تخریب منابع طبیعی را به همراه نداشته باشد .

منصور در ادامه به دیگر توافقات انجام شده منابع طبیعی با وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: ممکن است سطح تقریباً وسیعی از منابع طبیعی در وحله نخست پس از بررسی و بلامانع بودن برای اکتشاف در اختیار معدن کاوی قرار گیرد اما پس از اینکه محل اکتشاف معدن معلوم شد، تنها همان بخش از عرصه در اختیار معادن قرار می‌گیرد و مابقی اراضی مجدداً به منابع طبیعی برگردانده می‌شود .

وی نظارت بر عملیات معدن کاوی را یکی از وظایف مهم منابع طبیعی دانست و یادآور شد: برای جلوگیری از آسیب‌های وارده بر عرصه‌های مجاور، بهره برداران معادن تعهد کرده‌اند علاوه بر بهره‌برداری، طرح احیاء فضای سبز و نهال کاری را در اراضی تخریب شده داشته باشند . /

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید