Iranian Agriculture News Agency

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست:

وجود خلاء‌های قانونی در زمینه خاک احتمال تخلف را افزایش می‌دهد

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به خلاء‌های قانونی موجود در زمینه حفاظت از خاک، گفت: زمانی که قوانین و مقررات مشخصی وجود ندارد، احتمال هر تخلفی هست.

وجود خلاء‌های قانونی در زمینه خاک احتمال تخلف را افزایش می‌دهد

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به خلاء‌های قانونی موجود در زمینه حفاظت از خاک، گفت: زمانی که قوانین و مقررات مشخصی وجود ندارد، احتمال هر تخلفی هست.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به خلاء های قانونی موجود در زمینه حفاظت از خاک، گفت: زمانی که قوانین و مقررات مشخصی وجود ندارد، احتمال هر تخلفی هست .

وی با اشاره به غفلت‌های صورت گرفته در کشور برای ارزیابی منابع و دارایی های طبیعی از جمله خاک و آب، بیان کرد: وقتی منابع حیاتی دارای ارزش گذاری اقتصادی نیستند و ارزش واقعی آنها تخمین زده نشده، عامدانه یا غیرعامدانه و به طرق مختلف مورد آسیب و تخریب قرار می‌گیرند و تنها زمانی که اثری نامطلوب یا بحرانی بزرگ ایجاد شود متوجه غفلت صورت گرفته می‌شویم .

متصدی افزود: به طور نمونه به طرق مختلف و با تخریب خاک، فرسایش آن را رقم می‌زنیم و کانون گرد و غبار ایجاد می‌کنیم اما در تمام این بازه زمانی از موضوع غافلیم تا زمانی که طوفان‌های گرد و غبار منجر به ایجاد آسیب‌های بسیاری برای ما می‌شود .

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن انتقاد از خام فروشی در کشور، گفت: خام فروشی یکی دیگر از آسیب‌هایی است که به منابع مهم کشور وارد شده است .

این مقام مسئول ادامه داد: غالب کشورهای جهان با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین، شکوفایی و رشد اقتصادی خود را در عدم وابسته سازی منابع درآمدی به فروش مواد خام می‌دانند و به طور نمونه فروش بنزین را جایگزین فروش بشکه نفت خام یا سنگ ساختمانی آماده را جایگزین حق اکتشاف معدن یا استخراج آلومینیوم و منیزیم و منگنز را جایگزین فروش خاک می کنند .

به گفته متصدی، عدم هزینه کرد برای بهره‌مندی از تکنولوژی‌های نوین منجر به خام فروشی به جای محصول فروشی شده‌است که در کنار خلاء قانونی و فقدان ارزش‌گذاری اقتصادی منجر به غارت و نابودی منابع حیاتی مورد نیاز نسل‌های کنونی و آتی شده‌است .

وی ضمن یادآوری ارائه لایحه خاک را اردیبهشت 94 از سوی دولت یازدهم به مجلس نهم، خاطرنشان کرد: در صورت تصویب و اجرایی شدن این لایحه و اجرای مجازات ها و تنبیه های پیش بینی شده برای تخلف های مختلف در این عرصه اعم از آلودگی و تخریب و فروش یا قاچاق، می توان به حفظ این منبع حیاتی در کشور امیدوار بود .

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه در کنار تدوین قانون و مقررات، ارزش گذاری اقتصادی خاک و سایر منابع طبیعی نقشی مهم در حفاظت از منابع مهم در کشور دارد، تصریح کرد: اگر بتوانیم حساب های زیست محیطی را در حساب ملی کشور وارد و حسابداری و حسابرسی زیست محیطی در اقتصاد کشور ایجاد کنیم، می توانیم به حفظ منابع در ایران امیدوار شویم .

متصدی در خصوص خبرهای منتشره در مورد قاچاق خاک از ایران نیز با بیان اینکه منابع طبیعی متولی اصلی موضوع خاک در کشور است، گفت: بدون شک قاچاق خاک نیز همچون سایر موارد شامل قانون مبارزه با قاچاق در کشور است .

گفتنی است، لایحه خاک به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی تهیه شد و در جلسه مورخ 31 فرودین ماه 1394 هیات وزیران به تصویب رسید. این لایحه در اردیبهشت 1394 از سوی رئیس جمهوری تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و در انتظار تصمیم گیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. تصویب این لایحه گامی مهم برای حفظ و حراست از منبع حیاتی خاک در ایران است که با تهدیدهای گوناگونی از جمله تخریب، آلودگی، فرسایش و فروش روبه رو است . /

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید