Iranian Agriculture News Agency

برنامه مدیریت جامع تالاب میقان تصویب شد

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از تصویب اجرای برنامه مدیریت جامع تالاب میقان خبر داد.

برنامه مدیریت جامع تالاب میقان تصویب شد


مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از تصویب اجرای برنامه مدیریت جامع تالاب میقان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، تالاب میقان در 17 کیلومتری شمال شرق اراک، در سال‌های با بارندگی مناسب، دارای آب قابل توجه است و در سال‌های کم‌آبی عموماً سطح تالاب خشک شده و به حالت کویری و شوره‌زار در می‌آید. این تالاب در سال‌های اخیر تقریباً بدون آب بوده و به کانون ریزگردهای منطقه تبدیل شده بود. اهمیت تالاب میقان از این نظر است که سالانه تعداد زیادی از پرندگان مهاجر را در خود جای می‌‌دهد. در میان آنها بعضی از گونه‌‌های نادر و حمایت شده نیز دیده می‌شوند. در فصل بهار این تالاب یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان مهاجری است که در پاییز با عبور از این منطقه از نواحی سردسیر سیبری به سمت مناطق گرمسیر جنوبی و آفریقا حرکت کرده‌اند و اینک در راه بازگشت به موطن اصلی، در این تالاب اسکان موقت دارند. به همین دلیل سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می‌کند تا با کمک سایر دستگاه‌ها، بار دیگر آب را به تالاب میقان باز گرداند.

محسن سلیمانی‌روزبهانی در این باره به پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست گفت: برنامه مدیریت جامع تالاب میقان در روز شنبه ششم آذرماه 95 در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی با حضور کلیه اعضاء به تصویب رسید.

وی با اشاره به اینکه تصویب این برنامه نخستین گام برای شروع اجرای آن از سوی دستگاه‌های مربوطه است، افزود: پس از تصویب و ابلاغ برنامه از سوی استانداری به دستگاه‌های اجرایی این برنامه به‌عنوان یک سند بالادستی و بین بخشی برای تمام دستگاه‌های اجرایی استان لازم‌الاجرا است.

سلیمانی‌روزبهانی ادامه داد: هر یک از دستگاه‌های اجرایی استان موظف به ارائه برش اجرایی خود از مسؤولیت‌های محوله به ایشان در برنامه و شروع به اجرای اقدامات پیش‌بینی شده برای نیل به اهداف راهبردی و در راستای چشم‌انداز توافق شده است.

وی با اشاره به حمایت همه‌جانبه استانداری از این برنامه و تأکید استاندار بر لزوم پایبندی دستگاه‌های اجرایی استان به اجرای آن، نسبت به مشارکت دستگاه‌ها در این فرایند اجرا به همان قوتی که در تدوین برنامه مشارکت داشته‌اند، ابراز امیدواری کرد.

گفتنی است، برنامه مدیریت جامع تالاب میقان، طی یک فرایند مشارکتی یک ساله و نیمه با حضور کلیه دست‌اندرکاران دولتی و غیردولتی و جوامع محلی تالاب تدوین شده و شامل شش هدف اجرایی ذیل یک چشم‌انداز و هدف کلی مورد توافق ذی‌نفعان است.

محورهای اصلی این برنامه شامل مدیریت پایدار منابع آب و خاک، مدیریت و کنترل آلودگی‌های مرتبط با تالاب، حفظ و احیاء تنوع زیستی تالاب، ارتقاء معیشت پایدار جوامع محلی حاشیه تالاب در راستای حفاظت از تالاب، کاهش اثرات منفی صنایع موجود بر تالاب و افزایش سطح آگاهی، اطلاع‌رسانی و مشارکت دست‌اندرکاران است./

L-950907-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید