Iranian Agriculture News Agency

مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی استان زنجان خبر داد:

مزیت صادراتی 21 محصول کشاورزی تولیدی در استان زنجان

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: 9 هزار و 396 تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش بیش از 10 میلیون دلار طی هفت ماهه نخست سال جاری از استان زنجان صادر شده است و در حال حاضر سیب و کشمش و مرکبات، محصولات دارای مشوق های صادراتی هستند.

مزیت صادراتی 21 محصول کشاورزی تولیدی در استان زنجان


مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از مزیت صادراتی 21 محصول کشاورزی تولیدی در این استان خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، عبدالله جعفری در جلسه میز صادرات محصولات کشاورزی استان با بیان این مطلب گفت: سطح اراضی کشاورزی استان 816 هزار هکتار است و این سطح 3.6 درصد اراضی کشاورزی کشور را شامل می‌شود .

وی متوسط کاربری اراضی کشاورزی کشور را 8.5 درصد و متوسط کاربری اراضی کشاورزی استان زنجان را 24.1 درصد اعلام کرد و افزود: سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان و کشور به ترتیب 26.85 درصد و 12.5 درصد است .

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان سهم بخش کشاورزی در اشتغال نیروی کار استان و کشور را نیز به ترتیب 31.6 درصد و 18 درصد برشمرد و یادآور شد: مقایسه این آمار استعدادها و توانمندی های بخش کشاورزی استان زنجان را به خوبی آشکار می سازد .

جعفری در تشریح ظرفیت های کشاورزی استان زنجان، قابلیت کشاورزی در بیش از 24 درصد از اراضی کل استان را یادآور شد و گفت: زنجان در محصول زیتون از نظر سطح و میزان تولید رتبه نخست کشوری را دارد و بیش از دو میلیون تن محصول تولیدی مازاد بر نیاز استان قابلیت صادرات و استفاده در صنایع تبدیلی است.

این مسئول تنوع آب و هوایی و تنوع در تولید را از مزیت های سرمایه گذاری در این استان برشمرد و تصریح کرد: وجود مجتمع های بزرگ کشت و صنعت و فعالیت دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی مرتبط برای پشتیبانی علمی و فنی نیز از ظرفیت بسیار خوبی در بخش کشاورزی استان به شمار می رود .

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه این استان در تولید لوبیا، زردآلو و قیسی، فندق، توت فرنگی و انگور به ترتیب رتبه های دوم تا ششم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است، خاطرنشان ساخت: زنجان همچنین در تولید چهار محصول پیاز، سیب زمینی، حبوبات و سیب درختی رتبه هفتم کشوری را دارد .

جعفری قابلیت ایجاد و توسعه تولیدات گلخانه ای بویژه مجتمع های بزرگ مقیاس، احداث واحدهای نگهداری، سورتینگ، فرآوری و بسته بندی محصولات باغی، زراعی و دامی با هدف تکمیل زنجیره تولید، تکمیل زنجیره ارزش فرآورده های شیلاتی از مرحله تأمین تا نگهداری و عرضه در بازار، تکمیل زنجیره تولید فرآورده های طیور، گیاهان دارویی زنبور عسل و تولید نهال را از زمینه ها و فرصت های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان زنجان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر همچنین زمینه مناسب سرمایه گذاری در طرح هایی همچون پرورش گاو شیری، پرورش گوسفند داشتی، گوسفند اصلاح نژاد شده افشاری، پرورش ماهیان سردآبی و گرمابی، ایجاد میادین عرضه محصولات کشاورزی و فعالیت در زمینه تجارت خارجی محصولات کشاورزی در استان به خوبی فراهم است .

وی با اعلام صادرات 9 هزار و 396 تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش بیش از 10 میلیون دلار طی هفت ماهه نخست سال جاری از استان زنجان عنوان کرد: در حال حاضر سیب و کشمش و مرکبات محصولات دارای مشوق های صادراتی هستند .

جعفری بیش از 21 محصول کشاورزی تولیدی در استان زنجان را دارای مزیت صادراتی دانست و افزود: کشور عراق ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات محصولات تولید استان به حساب می آید و همه ساله حجم قابل توجهی از صادرات کشاورزی استان به این کشور هدایت می شود .

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: حدود 40 درصد از محصولات تولیدی استان به صورت مستقیم و حدود 40 درصد نیز به صورت غیر مستقیم از مبادی مختلف به کشور عراق صادر می شود .

وی گفت: متاسفانه محصولات کشاورزی استان زنجان غالباً از مبادی و کارت های بازرگانی غیر از استان صادر می شود که این موضوع باعث شده یارانه مشوق های صادراتی تخصیصی به استان کم تر باشد.

در ابتدای این جلسه مدیر حوزه ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به تولید بیش از 60 نوع محصول کشاورزی در این استان تصریح کرد: استان زنجان از ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه های مختلف کشاورزی برخوردار است، به طوری که با ارتقای بهره وری و دستیابی به 15 درصد تولید کشاورزان پیشرو در استان بدون افزایش منابع پایه، سه میلیون تن محصول تولیدی فعلی در استان امکان افزایش به شش میلیون تن را دارد.

جواد تاراسی تصریح کرد: کشاورزان پیشرو در استان زنجان هم اکنون بیش از شش تا هفت برابر کشاورزان معمولی تولید دارند.

گفتنی است جلسه میز صادرات محصولات کشاورزی استان زنجان با حضور رایزن بازرگانی ایران در عراق، جمعی از مدیران و معاونان سازمان، نمایندگان دستگاه های دولتی مرتبط و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان در محل سالن جلسات اشراق این سازمان برگزار شد .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید