Iranian Agriculture News Agency

با وجود شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان؛

پروانه شکار پرنده همچنان صادر می‌شود/ کشتار پرندگان مهاجر جلوی شیوع بیماری را نمی‌گیرد

یک کارشناس حیات وحش گفت: با وجود شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و هشدارهای مجامع بین‌المللی در زمینه ممنوعیت شکار و مصرف پرندگان وحشی، پروانه شکار در شهرهای شمالی هنوز لغو نشده‌ است.

پروانه شکار پرنده همچنان صادر می‌شود/ کشتار پرندگان مهاجر جلوی شیوع بیماری را نمی‌گیرد

یک کارشناس حیات وحش گفت: با وجود شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و هشدارهای مجامع بین‌المللی در زمینه ممنوعیت شکار و مصرف پرندگان وحشی، پروانه شکار در شهرهای شمالی هنوز لغو نشده‌ است.

محمدعلی الله‌قلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر افزود: سازمان محیط زیست درباره شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هنوز اطلاعیه‌ای در مناطق شکار پرندگان نزده‌ است و حتی پروانه شکار هم داده‌ است.

وی بیان کرد: استان البرز پروانه‌های شکار خود را لغو کرده و در تهران هم قبل از این، پروانه‌ها لغو شده بود، اما در سایر استان‌ها، پروانه‌های شکار هنوز لغو نشده‌ است.

این کارشناس حیات وحش با اشاره به اینکه تاکنون گزارشی از آلوده شدن انسان با زیرویروس جدید آنفلوانزای یعنی H5N8 ارایه نشده، ادامه داد: شکارچی‌ها، دامپزشکان، کارگران مرغداری‌ها، مزارع و تمام کسانی که با محیط آلوده به گوشت پرندگان بیمار ارتباط فیزیکی و لمسی دارند، در معرض این بیماری هستند.

الله‌قلی عنوان کرد: اگرچه این زیرویروس جدید در انسان گزارش نشده، اما ویروس‌های قبل‌تر از این که همه از ویروس مادر منشعب شده‌اند، به انسان سرایت کرده‌اند. ویروس‌ها به سرعت تغییر ماهیت می‌دهند؛ بنابراین ریسک انتقال این ویروس به انسان هم وجود دارد.

وی یادآور شد: در حال حاضر زیرویروس جدید، فقط پرندگان وحشی و مرغداری‌ها را درگیر کرده و تلفات را گسترش می‌دهد.


بازار داغ فریدونکنار!

به گفته این کارشناس حیات وحش، با وجود شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ایران، متأسفانه در بازار فریدونکنار برای توقف فروش گوشت پرندگان وحشی، هنوز هیچ اقدامی انجام نشده و همچنان دست کم روزی دوهزار پرنده شکار شده به فروش می‌رسد.

الله‌قلی تأکید کرد: وجود بازار در فریدونکنار نوعی رقابت منفی در منطقه ایجاد کرده و حتی استان‌های مجاور نیز پرندگان خود را برای فروش به فریدونکنار می‌آورند.

وی اظهار داشت: امسال با سرمایی که آمده به معنی واقعی کلمه، پرندگان مهاجر قتل عام شده‌اند. خیلی از پرندگان شکار شده از گیلان و سایر نقاط به بازار فریدونکنار توسط یک ماشین منتقل شده و پول پرندگان شکار شده، نقداً پرداخت می‌شود.

این کارشناس حیات وحش اضافه کرد: اگر قصد داریم دامگاه‌ها را به شکل سنتی به رسمیت بشناسیم، باید حداقل خرید پرنده از افرادی انجام شود که پروانه شکار از محیط زیست دارند. به این ترتیب رقابت وحشتناکی که در منطقه به‌وجود آمده متوقف می‌شود.

به گفته الله‌قلی، اگرچه تیراندازی در محدوده زندگی قوهای سرخرود ممنوع است، اما طی هفته گذشته که هزار چنگر در زمین قوها نشسته بودند، افرادی که دامگاه ندارند، با اسلحه اقدام به شکار این چنگرها کردند. زیرا این افراد می‌بینند که دامگاه‌داران هر روز چه سود کلانی را به جیب می‌‌زنند.

وی بیان کرد: از آنجا که پروتکل‌های بهداشتی در بازار فریدونکنار رعایت نمی‌شود، احتمال انتقال آنفلوانزای به مردم منطقه وجود دارد، اما متأسفانه تاکنون سازمان دامپزشکی و محیط زیست هیچ اقدامی برای مقابله با عرضه گوشت پرندگان وحشی انجام نداده‌اند.


کشتار پرندگان مهاجر جلوی شیوع بیماری را نمی‌گیرد

این کارشناس حیات وحش با استناد به مطلبی که 17 نوامبر (27 آبان) امسال توسط اتحادیه اروپا درباره زیرویروس جدید منتشر شده، شیوع این بیماری را مربوط به ابتدای مهرماه سال جاری و مبداء آن را کشور مجارستان اعلام کرد.

الله‌قلی گفت: این ویروس سپس به کشورهای آلمان، لهستان، کرواسی، دانمارک و هلند منتقل شده است. قبل از اینها این زیرویروس جدید در روسیه، هند و فلسطین اشغالی گزارش شده بود. تلفات سال 2016 زیرویروس جدید آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از تمام سال‌های گذشته تا امروز، بین پرندگان وحشی بیشتر بوده است.

وی عنوان کرد: کارگروهی که از سال 2005 به درخواست برنامه محیط زیست سازمان ملل، سازمان خواروبار جهانی، کنوانسیون پرندگان مهاجر و مؤسسه بین‌المللی پرندگان شکل گرفته و کارشناسانی از کشورهای ایتالیا و انگلیس نیز در آن حضور دارند، بیانیه‌ای درباره زیرویروس جدید روی وبسایت کنوانسیون رامسر که معتبرترین کنوانسیون بین‌المللی تالاب‌هاست، منتشر کرده است.

این کارشناس حیات وحش افزود: در این بیانیه آمده است که پرندگان مهاجر قربانی این زیرویروس جدید هستند و این ویروس ابتدا در مرغداری‌های صنعتی کشورهای کره و چین بروز کرده و بعد به محیط‌های طبیعی وارد شده است. نخست کشورهای آسیایی و بعد اروپا را درگیر کرده است.

الله‌قلی ادامه داد: پرندگان مهاجر درگیر این ویروس می‌شوند و گاهی مشابه امسال، تلفات سنگین می‌دهند، اما در برخی موارد این پرندگان فقط نقش ناقل را بازی می‌کنند؛ بنابراین نمی‌توان پرندگان مهاجر را مقصر دانست.

وی اضافه کرد: در این بیانیه تاکید شده که کشتار پرندگان وحشی با این توجیه که جلوی ویروس گرفته می‌شود به هیچ وجه کارآمد نبوده و باید حفاظت از این پرندگان چند برابر شود تا آنها از زیستگاه‌های خود پخش نشوند. در این مقطع صید و شکار پرندگان مهاجر باید ممنوع شود و استفاده از ماده ضدعفونی و دارو در زیستگاه آنها اقدام صحیحی نیست بلکه باید تمرکز روی مرغداری‌هایی باشد که ویروس به آنها آسیب وارد کرده است. آن مرغداری‌ها ممکن است سبب شوند که پرندگان مهاجر بیشتر آسیب دیده و یا مرغداری‌های دیگر درگیر شوند.

الله‌قلی در پایان تأکید کرد: با توجه به اینکه در روسیه، مجارستان، هند و کشورهای همسایه ایران این ویروس گزارش شده، قطعاً زیرویروس جدید وارد کشور ایران نیز شده است و طبق گزارش سازمان دامپزشکی در استان‌های شمالی و تهران، چند مرغداری را هم درگیر کرده است. اگر این ویروس اپیدمی شود، ضربه سنگینی به اقتصاد کشور وارد خواهد شد. در حال حاضر نیز کشور آذربایجان و اقلیم کردستان عراق واردات فرآورده‌های طیور از ایران را ممنوع کرده‌اند./

L-950909-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید