Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان دامپزشکی خبر داد:

معدوم‌سازی بیش از 513 هزار قطعه طیور به‌دلیل شیوع آنفلوآنزا/ بدهی 10 میلیارد تومانی به خسارت‌دیدگان از سال قبل

مقام ارشد سازمان دامپزشکی، جزئیات بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور را تشریح کرد.

معدوم‌سازی بیش از 513 هزار قطعه طیور به‌دلیل شیوع آنفلوآنزا/ بدهی 10 میلیارد تومانی به خسارت‌دیدگان از سال قبل

مقام ارشد سازمان دامپزشکی، جزئیات بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در نشستی خبری، ضمن اعلام شناسایی چهار کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در حومه ملارد شهریار، گفت: در این کانون‌، به ترتیب، 232 هزار، 218 هزار، 38 هزار و 332 و 24 هزار و 690 قطعه مرغ تخم‌گذار معدوم شده‌اند که در مجموع 513 هزار و 22 قطعه می‌شود.

مهدی خلج با اشاره به اینکه تمام پیگیری‌های لازم از طرف سازمان برای جلوگیری از گسترش بیماری انجام می‌گیرد، افزود: تا شعاع سه کیلومتری پایش‌ها ادامه داشته و طیور آلوده به سرعت معدوم و پرندگان سالم به کشتارگاه ارسال می‌شوند.

به گفته وی، سازمان دامپزشکی پایش‌های متعددی را در قالب 120 هزار آزمایش سرمی و مولکولی (35 هزار نمونه سرمی، 80 هزار نمونه مولکولی)، در یک‌هزار و 800 واحد صنعتی، بومی و بازار عرضه انجام داد که تا آخرین آزمایشات، هیچگونه بیماری آنفلوآنزا را نشان ندادند. اما در چند هفته اخیر، ویروس تیپ H5N8 وارد کشور شد و منطقه کوچکی را در حومه استان تهران آلوده کرد.

خلج بیان کرد: طی دو هفته گذشته وقوع حدود 20 نوع بیماری در کشورهای مختلف از طریق سازمان بهداشت جهانی دام گزارش شده که حدود 95 درصد آن بیماری آنفلوآنزا بوده و از این مقدار بیش از 85 درصد ویروس فوق حاد H5N8 را مقصر اصلی قلمداد کرده‌اند؛ چیزی که در ایران نمونه آن مشاهده شد.

وی معتقد است: فصل سرمای زودرس، آغاز جابه‌جایی پرندگان مهاجر، تراکم طیور صنعتی و روستایی زیاد، وجود زیستگاه پرندگان مهاجر، جابه‌جایی و نقل و انتقال بالای طیور، نداشتن جایگاه مناسب برای بیشتر پرورش‌دهندگان و پرورش قابل توجه اردک‌سانان ازجمله مهم‌ترین مسائلی هستند که شیوع این بیماری در ایران را تشدید می‌کنند؛ ضمن اینکه پرندگان مهاجر در مسیر خود از روسیه تا جنوب شرقی آسیا، نه‌تنها ایران، بلکه بخش قابل توجهی از اروپای مرکزی را نیز آلوده کرده‌اند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تأکید کرد: بر اساس آمارها اکنون منطقه بین دریای خزر و دریای سیاه، جزو پرخطرترین مناطق جهان از نظر شیوع تیپ H5N8 از این ویروس است؛ بنابراین ممکن است اکثر کشورهای موجود میان این دو نقطه آلوده باشند، اما کشورهایی که هنوز اعلام آلودگی نکرده‌اند، اصل را بر اعتماد گذاشته و آنها را پاک قلمداد می‌کنیم.

خلج ادامه داد: به‌تازگی ایمیلی از دامپزشکی عراق دریافت کرده‌ام که از سازمان درخواست کرده بود، گوشتی را که تا قبل از اعلام آنفلوآنزا در ایران کشتار شده، برای صادرات به آن کشور ارسال کنند. بنابراین برای ادامه روند صادرات، باید چانی‌زنی‌ها و جلسات متعددی برگزار شود تا طرف خریدار، از سالم بودن محصول، اطمینان حاصل کند، اما تا به حال نامه‌ای برای منع صادرات محصولات طیور از ایران به هیچ کشوری به سازمان ارسال نشده است.

وی با بیان اینکه برخی‌ها نگران مصرف گوشت مرغ یا تخم‌مرغ هستند، یادآور شد: باید این نکته اطلاع‌رسانی شود که تاکنون موردی از آنفلوآنزای تیپ جدید در انسان گزارش نشده و اگر مواردی در سال‌های گذشته اتفاق افتاده، به‌دلیل تماس نزدیک با طیور آلوده بدون رعایت موازین بهداشتی و یا بازی کردن کودکان با لاشه‌های آلوده بوده است، اما به هر حال، احتمال انتقال در انسان‌ها نیز وجود دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: البته جای خوشحالی است که تخم‌مرغ و گوشت طیور آلوده در صورت پخته شدن کامل و استاندارد، قابل مصرف بوده و انتقال ویروس از این طریق امکان‌پذیر نیست.

خلج به مردم توصیه کرد که از خرید طیور از دستفروشان امتناع کرده و به مراکز معتبر فروش محصولات مرغ اعتماد کنند. ضمن اینکه پرورش‌دهندگان طیور به‌ویژه اردک‌سانان نیز در مناطق شمالی، از جابه‌جایی پرندگان بدون مجوز دامپزشکی، خودداری کرده و در صورت مشاهده موارد مشکوک، مراتب را به اداره دامپزشکی استان مربوطه گزارش دهند.

وی درباره پرداخت غرامت به خسارت‌دیدگان، اظهار داشت: هنوز 10 میلیارد تومان از خسارت سال قبل باقی مانده و این بدهی باید هرچه سریع‌تر به صاحبان آن پرداخت شود. البته دولت سه هفته قبل آن را به تصویب رسانده و ما منتظر ابلاغ آن هستیم. چراکه اگر غرامت به موقع پرداخت نشود، امکان کاهش همکاری با مسئولان سازمان دامپزشکی از طرف خسارت‌دیدگان وجود دارد. در چنین شرایطی، امکان کنترل بیماری نیز از بین خواهد رفت.

خلج در پایان عنوان کرد: اکنون فرصت مناسبی برای استفاده بهینه از خمیرمرغ تولید شده از مرغ‌های پایان دوره است، اما متأسفانه به‌دلیل نگاه بدبینانه‌ای که نسبت به آن وجود دارد، در حال حاضر این امکان فراهم نیست./

V-950909-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید