Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی خبر داد:

رشد ۲۴ درصدی فروش کود به کشاورزان در دوماهه ابتدایی سال زراعی جاری/ هیچ نوع بذر تراریخته‌ای وارد کشور نمی‌شود/ رد ادعای واگذاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: در دو ماه ابتدایی سال زارعی 96 - 95 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل فروش انواع کودهای شیمیایی،‌ آلی و زیستی 24 درصد رشد داشته است، در حالی که طی هشت ماهه امسال در کل 34 درصد رشد فروش انواع کود به میران یک میلیون و 118 هزار تن را داشته‌ایم.

رشد ۲۴ درصدی فروش کود به کشاورزان در دوماهه ابتدایی سال زراعی جاری/ هیچ نوع بذر تراریخته‌ای وارد کشور نمی‌شود/ رد ادعای واگذاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: در دو ماه ابتدایی سال زارعی 96 - 95 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل فروش انواع کودهای شیمیایی،‌ آلی و زیستی 24 درصد رشد داشته است، در حالی که طی هشت ماهه امسال در کل 34 درصد رشد فروش انواع کود به میران یک میلیون و 118 هزار تن را داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایانا، یزدان سیف پیش از ظهر امروز در نشستی خبری با اشاره به آخرین اقدامات این شرکت در زمینه تأمین نهاده‌ها و خدمات ارائه‌شده، افزود: هم‌اکنون ما در سومین ماه سال زراعی ۹6 - ۹5 قرار داریم و عملکرد ما در این روزها سرنوشت تولید سال آینده را رقم می‌زند.

وی بیان کرد: آمار فروش انواع کود شیمیایی، آلی و زیستی در دو ماهه نخست سال زراعی جدید رشد ۲۴ درصد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، همچنین در هشت ماهه نخست سال ۹۵، بیش از یک میلیون و ۱۱۸ هزار تن انواع کود به فروش رسیده که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۴ درصد افزایش داشته است، ضمن اینکه در دو ماهه نخست سال زراعی جدید ۳۰۲ هزار تن انواع کود شیمیایی، آلی و زیستی به کشاورزان فروخته شده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به لزوم ایجاد تنوع کودی در سبد کود مصرفی کشاورزان، ادامه داد: امسال ما توانسته‌ایم تنوع انواع کود شیمیایی، آلی، زیستی و عناصر ثانویه و ریزمغذی‌ها را از پنج نوع به ۲۱ نوع افزایش دهیم.

سیف با تأکید بر اهمیت مهم‌ترین تغذیه گیاه در تولید، تصریح کرد: اگر یک گیاه با کودهای مناسب تغذیه شود، آسیب تنش‌های محیطی ازجمله سرمازدگی برمحصول کاهش پیدا می‌کند و ما دیگر شاهد اتفاقاً اخیر و زیان کشاورزان نخواهیم بود.

وی توصیه کرد: یکی از روش‌های جلوگیری از ایجاد خسارات تنش‌های محیطی به گیاهان، استفاده از کود پتاس است که شرکت خدمات حمایتی در سال‌های اخیر تلاش کرده با افزایش آگاهی کشاورزان مصرف آن را در مزارع و باغ‌ها افزایش دهد.

سیف با اشاره به افزایش میزان توزیع بذر در سال زراعی جدید، اضافه کرد: در سال زراعی گذشته ۴۵ هزار تن انواع بذور میان کشاورزان توزیع شد، در حالی که امسال تاکنون بیش از ۹۰ هزار تن انواع بذر را میان کشاورزان توزیع شده است.

وی یادآور شد: مهم‌ترین ویژگی بذور توزیع شده تنوع آنها است، به‌طور مثال امسال ۳۶ رقم دانه‌های روغنی از انواع مختلف دانه کلزا در اختیار کشاورزان قرار گرفته است که بخشی از این بذور تولید داخل بوده و بخشی از آن نیز از چهار کشور اروپایی برتر در تولید این محصولات تأمین شده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به خدمات ارائه شده از سوی این شرکت به کشاورزان تأکید کرد: این شرکت سعی کرده است علاوه بر تأمین بذور کشاورزان دوره‌های آموزشی حضوری و غیرحضوری را نیز برگزار کند تا نحوه استفاده صحیح از نهاده‌ها آموزش داده شود.

سیف اظهار داشت: درباره دانه‌های روغنی ۴۵ هزار نفر ساعت آموزش برای کشاورزان برگزار شده است و در این راستا حدود ۱۱ میلیون نسخه بروشور چاپ کردیم و بیش از هفت میلیون پیامک طی دو ماه اخیر برای کشاورزانی که شماره آنان در سامانه ما موجود بوده، ارسال شده است.

وی با تأکید بر تأمین به موقع سموم مورد نیاز برای سال زراعی 96 - 95 نیز عنوان کرد: بر اساس تفاهم‌هایی که با شرکت پتروشیمی شیراز داشته‌ایم، دو نوع کود جدید با کارآیی بسیار بالا از سال آینده به سبد مصرف نهاده‌های کشاورزان اضافه می‌شود که این کودها شامل اوره - نیترات، آمونیوم - نیترات و آمونیوم - کلسیم است.

سیف با اشاره به راه‌اندازی سامانه ۱۵۵۹ برای ایجاد ارتباط مستقیم کشاورزان با شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: این سامانه در ۲۷ استان کشور فعال شده است و از این طریق تاکنون ۲۴ هزار نفر عضو باشگاه کشاورزان شده‌اند که استان قزوین با چهارهزار و ۱۱۳ نفر پیشرو این برنامه است.

وی از برگزاری ششمین نمایشگاه محصولات و فناوری کشاورزی گیاهی، ارگانیک و صنایع وابسته خبر داد و افزود: این نمایشگاه از روز 16 تا 19 آذرماه به مدت چهار روز در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که هدف از برگزاری آن، فراهم کردن زمینه تبادل اطلاعات و تکنولوژی در بخش کشاورزی است تا باعث رونق تولید و افزایش صادرات شود که در این نمایشگاه 140 شرکت خارجی از پنج کشور دنیا ازجمله آلمان و سوئیس شرکت خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به افزایش قیمت کود در سال جاری، بیان کرد: با توجه به اینکه قیمت کود مقداری افزایش پیدا کرده است، ما تلاش کردیم با بازاریابی، آموزش، آگاهی‌بخشی تابع تقاضای کشاورزان را تغییر دهیم و مانع از افت تقاضا در بازار شویم ضمن اینکه تا پایان سال هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت نهاده کود نداریم.

سیف درباره قیمت برخی از کودهای تحویلی به کشاورزان در روستاها، ادامه داد: در حال حاضر هر کیلوگرم کود اوره کیسه ۵۰ کیلویی ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان، سوپرفسفات تریپل کیسه ۵۰ کیلویی ۵۵ هزار تومان، سوپرفسفات ساده کیسه ۵۰ کیلویی ۲۴ هزار تومان و کود سولفات پتاسیم کیسه ۵۰ کیلویی ۷۵ هزار تومان تحویل به مصرف‌کننده در روستا است.

وی تصریح کرد: قیمت کود دی‌آمونیوم فسفات که با حذف یارانه و آزاد شدن نرخ به ۱۰۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده بود، از اوایل هفته جاری با هشت درصد کاهش به ۱۰۰ هزار تومان رسیده و با این قیمت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایران یادآور شد: این قیمت‌ها نرخ تحویل به مصرف‌کننده در روستا‌ها است و کشاورزان حتماً از فروشندگان درخواست فاکتور کنند و در صورت بروز مشکل با سامانه 1559 تماس گرفته و مشکل را اطلاع دهند.

سیف با رد ادعای برخی رسانه‌ها درباره واردات بذور تراریخته به کشور تأکید کرد: اتحادیه اروپا هنوز به حوزه تولید بذور تراریخته وارد نشده و تولید این محصولات در کشورهایی هندوستان، چین، آمریکا، آرژانتین و برزیل انجام می‌شود که ما معمولاً از این کشورها بذر وارد می‌کنیم. به همین دلیل بذوری که ما در کشور داریم به هیچ‌عنوان تراریخته نیستند.

وی با اشاره به اینکه این مسئله به معنای غیرقابل استفاده بودن بذور تراریخته نیست، اضافه کرد: بسیاری از روغن‌هایی که ما در حال حاضر استفاده می‌کنیم از همین محصولات تراریخته به دست آمده است و جنگی که علیه این محصولات به راه افتاده، به عدم بهره‌وری کشاورزان از علم روز منجر می‌شود و تولیدکنندگان از این مسئله زیان می‌بینند.

سیف در پایان بحث‌های مربوط به واگذاری این شرکت را تکذیب کرد و اظهار داشت: هیچ تصمیمی درباره واگذاری این شرکت به هیچ ارگان دولتی یا خصوصی گرفته نشده است و سخنان مطرح شده در برخی از نشست‌های خبری صحت ندارند./

G-950913-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید