Iranian Agriculture News Agency

احتمال بروز مجدد سیلاب در پایان هفته جاری

با ورود موج جدید سامانه‌های بارشی به کشور از روز دوشنبه (پانزدهم آذرماه)، پیش‌بینی می‌شود سیلاب‌های جدیدی نیز در روزهای پایانی هفته در برخی استان‌ها به وقوع بپیوندد و این ستاد از هم‌اکنون آماده پوشش و مدیریت همه وضعیت‌های احتمالی شده است.

احتمال بروز مجدد سیلاب در پایان هفته جاری


مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به مدیریت نخستین سیلاب سال آبی 95-96، از احتمال بروز مجدد سیلاب در پایان هفته جاری خبر داد.

به گزارش ایانا از وزارت نیرو، «محمد حاج‌رسولی‌ها» افزود: پیش‌بینی‌های وزارت نیرو درباره وقوع ۷۰ درصد سیلاب‌ها در هفته گذشته محقق شد که عمده آنها در استان‌های لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان به وقوع پیوست. به گفته این مقام مسوول، بخشی از این سیلاب ها در استان چهار محال و بختیاری پیش‌بینی ‌شد که سیلاب های سطح ۲ بودند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: بیشترین ورودی سیلاب‌ها در سدهای حوضه خلیج فارس و دریای عمان بوده است، به طوری که دبی ورودی این سیلاب‌ها دو هزار و ۴۰۰ مترمکعب در ثانیه در حوضه آبریز دز، دو هزار مترمکعب در ثانیه در حوضه کارون و نزدیک به ۳۵۰ تا ۴۰۰ مترمکعب در ثانیه در حوضه «کوثر» بود که پیش‌بینی می‌شود این سیلاب ها تا فردا (یکشنبه) نیز ادامه یابد.

حاج رسولی ها با بیان اینکه بارش در برخی از استان‌ها تا فردا (یکشنبه) ادامه دارد، گفت: براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، با ورود موج جدید سامانه‌های بارشی به کشور از روز دوشنبه (پانزدهم آذرماه)، پیش‌بینی می‌شود سیلاب‌های جدیدی نیز در روزهای پایانی هفته در برخی استان‌ها به وقوع بپیوندد و این ستاد از هم‌اکنون آماده پوشش و مدیریت همه وضعیت‌های احتمالی شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در بارندگی نخست زمین‌ها مرطوب و حوضه آب‌های زیرزمینی تا حدودی اشباع شده‌اند، بروز سیلاب‌های بعدی به مراتب از حساسیت و مدیریت سخت‌تری برخوردار خواهد بود.

حاج رسولی ها با اشاره به این که نخستین سیلاب سال آبی ۹۶- ۱۳۹۵ کشور از روز چهارشنبه هفته گذشته (دهم آذرماه) آغاز شد، افزود: ستاد ملی فرماندهی و پشتیبانی مدیریت سیلاب کشور با پیش بینی این سیلاب برای هشت استان که بحرانی‌ترین آنها خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان بودند، در ۷۲ ساعت فعالیت با موفقیت آن را مدیریت کرد.

اواخر فروردین ماه امسال بزرگترین سیلاب یکصد سال اخیر در حوضه رود دز رخ داد، به طوری که به گفته «رحیم میدانی» معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، دبی ۱۰ هزار و ۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه رود دز حاکی از حادث شدن سیلابی بی نظیر در منطقه در یکصد سال اخیر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید