Iranian Agriculture News Agency

با برآوردی علمی که از سوی فائو انجام شد

پالس ها، محصولی سودمند در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مقاوم در برابر حوادث طبیعی

پالس‌ها (pulses)، می‌توانند به کاهش انتشار گازهای گلخانه کمک می کنند. اما پالس(pulses) چیست؟ پالس یک نوع محصول مانند دانه غلات و حبوبات است که صرفا به شکل دانه خشک برداشت می‌شود. حبوبات خشک شده، عدس و نخود از انواع شناخته شده آن هستند.

پالس ها، محصولی سودمند در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مقاوم در برابر حوادث طبیعی

پالس‌ها ( pulses )، می‌توانند به کاهش انتشار گازهای گلخانه کمک می کنند. اما پالس( pulses ) چیست؟ پالس یک نوع محصول مانند دانه غلات و حبوبات است که صرفا به شکل دانه خشک برداشت می‌شود. حبوبات خشک شده، عدس و نخود از انواع شناخته شده آن هستند.

به گزارش ایانا به نقل از ipsnews اما محصولات زراعی که سبز برداشت می‌شود (به عنوان مثال نخود سبز، لوبیا سبز) یا سبزیجات، همچنین محصولاتی که به طور عمده برای مصرف روغن (به عنوان مثال سویا و بادام زمینی) و سس‌ها استفاده می شود و یا محصولاتی که به طور انحصاری برای منظوری ویژه کشت می‌شوند (به عنوان نمونه بذر شبدر و یونجه) در این دسته نمی‌گنجند.

دانه‌های خشک شده مانند لوبیا خشک، لوبیاقرمز، لوبیا لیما ( lima beans ) و باقلا. نخود، لوبیا چشم بلبلی، نخود کفتری : Pigeon pea) نخود رنگی، نخود کنگو یا نخود سودانی)، انواع عدس، جزو پالس‌ها هستند.

با برآوردی که از سوی سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) انجام شد، ‌کشت پالس ( pulses )، در حدود 190 میلیون هکتار در جهان‌،‌ می تواند به ذخیره پنج تا هفت میلیون تن نیتروژن در خاک کمک کند. این نوع حبوبات می توانند نیتروژن خود را در خاک ذخیره کرده، در نتیجه به کود کمتری نیاز خواهند داشت ودر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تاثیرگذار هستند.

این در حالی است که تولید جهانی پالس از 64 میلیون هکتار در سال 1961 به تقریبا 86 میلیون هکتار در سال 2014 افزایش یافته است.

این مطالعات همچنین نشان داد علاوه‌ بر این، زمانی که پالس در خوراک دام‌ها استفاده شود، به دلیل پروتئین بالا منجر به افزایش ضریب تبدیل مواد غذایی شده و این باعث کاهش انتشار متان از نشخوارکنندگان می‌شود، در نتیجه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را به دنبال خواهد داشت.

مطالعات فائو نشان می‌دهد، ‌تغییر آب و هوا روی تولید جهانی غذا و امنیت غذایی تاثیر زیادی دارد. تغییر الگوهای آب و هوایی می تواند به افزایش بلایای طبیعی مانند خشکسالی، سیل، طوفان کمک کرده و روی تولید مواد غذایی تاثیر بگذارد.

فائو هشدار می‌دهد چنانچه اقدامات فوری و پایدار انجام نشود، تغییرات آب و هوا ادامه خواهد یافت و بر اکوسیستم کشاورزی به ویژه در مناطق آسیب پذیر تاثیر می‌گذارد و بنابراین باید اطلاع رسانی در مورد اثر سازگاری پالس‌ها در برابر تغییر آب وهوا انجام شود.

همچنین تاکید می‌کند که پالس با داشتن تنوع گسترده و ارقام بهبودیافته، و سازگار با آب و هوا و مقاوم در برابر حوادث آب و هوایی‌، می‌تواند در مناطق مستعد سیل و خشکسالی استفاده شود.

در ادامه گزارش فائو آمده است: سیستم‌های زراعی که در کنار محصولات خود، این نوع حبوبات مانند نخود کفتری ( pigeon peas ) را کشت می‌کنند‌،‌ به حفظ امنیت غذایی و درآمد آن ها کمک می‌کند.

پالس‌ها نسبت به محصولات دیگر مقاوم‌تر بوده و به تغذیه خاک کمک می‌کند. همچنین سیستم‌های جنگلداری زراعی را قادر می‌سازد تا در برابر تغییرات شدید آب و هوایی مقاوم‌تر شوند. زمانی که از این محصول در سیستم استفاده شد کشاورزان افزایش بهره‌وری محصولات را مشاهده کردند.

سازمان ملل متحد سال 2016 را به عنوان سال بین‌المللی پالس اعلام کرد و در ماه آوریل سال جاری در مراکش، کنفرانس سالانه بین‌المللی پالس با عنوان «سلامت، تغذیه و کشاورزی پایدار در مناطق خشک» برگزار شد که در آن مراکش درباره استفاده از پالس به عنوان راه‌ حلی برای غذا و امنیت غذایی ، کشاورزی پایدار و سازگاری با تغییرات آب و هوا بیانیه‌ای را صادر کرد.

در کنفرانس یاد شده، گروهی از کارشناسان علوم از سراسر جهان حضور داشتند، تا راهی برای افزایش تولید این نوع حبوبات در کشورهای در حال توسعه از طریق انجام اقدامات علمی، سرمایه گذاری در حوزه توسعه تحقیقات ، سیاست و بازار بیایند.

مراکش با اعلام این اعلامیه، به افزایش تولید حبوبات در سطح جهان تا 20 درصد نسبت به میزان فعلی تا سال 2030 توصیه کرد. این می تواند توسط توسعه در ارقام جدید و از طریق سیستم‌های تقویتی و سیستم های کشت پوششی انجام شود.با این حال کشت پالس، با

وجود افزایش تقاضا و مزایای آن،‌ افزایش قابل توجهی نداشته است‌. این در حالی است که این محصول می‌تواند برای افراد و محیط زیست در کشورهای در حال توسعه یک مزیت باشد؛ از مزیت‌های آن می‌توان به خاک سالم و کم کربن، کاهش آبیاری به همراه امنیت غذایی بیشتر و منبع درآمد اضافی برای کشاورزان اشاره کرد.

چرا این نوع محصول مهم است؟

پالس‌ها، محصولات زراعی ضروری، در تمام فصل‌ها به شمار می‌آیند. آن ها سرشار از مواد مغذی و حاوی پروتئین بالا بوده، که می تواند به عنوان یک منبع خوب پروتئین به‌ویژه در مناطقی که گوشت و لبنیات در دسترس نیست، استفاده شود.

پالس‌ها، دارای مواد کم چربی و غنی از فیبر محلول در آب هستند که می‌تواند به کاهش کلسترول و کنترل قند خون کمک کند. تا آن جا که سازمان‌های بهداشتی از آن ها به عنوان منابعی برای کنترل بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت و بیماری‌های قلبی یاد کرده‌اند. همچنین اعلام شده این نوع ماده غذایی‌ می تواند با چاقی مبارزه کند.

این محصول برای کشاورزان نیز مهم است زیرا هم می‌تواند به عنوان منبع درآمد به فروش برسد و هم برای تغذیه خانواده استفاده شود. به این ترتیب این ماده غذایی می‌تواند به حفظ امنیت غذایی و ایجاد ثبات اقتصادی کشاورز کمک کند.

علاوه بر این، پالس با تثبیت نیتروژن در خاک، به بهبود حاصلخیزی خاک کمک می کند و باعث شده تا توسعه و بهره‌وری زمین‌های کشاورزی افزایش یابد. همچنین با استفاده از کشت پالس همراه با محصولات دیگر در کشاورزی و یا در محصولات پوششی زراعی، می تواند با کنترل آفات، به تنوع زیستی مزرعه و خاک کمک کند.

پالس به دلیل این که به کود شیمیایی کمی نیاز دارد، می تواند به کاهش تغییرات آب و هوا کمک کند چرا که در زمان استفاده از کود شیمیایی، ‌گازهای گلخانه‌ای منتشر شده و همین طور می تواند به محیط زیست آسیب بزند. این درحالی است که پالس، نیتروژن هوا را به طور طبیعی در خاک تثبیت کرده، در نتیجه از مصرف کود شیمیایی به میزان قابل توجهی می‌کاهد.

ترجمه: فرحناز سپهری

http://www.ipsnews.net/2016/09/believe-it-or-not-pulses-reduce-gas-emissions/
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید