Iranian Agriculture News Agency

پاکستان با هدف کاهش واردات زیتون انجام می‌دهد؛

ترویج کشت زیتون در پنجاب با روش‌های علمی

دولت پنجاب در نظر دارد تا طرحی را برای ترویج کشت زیتون در استان و همراه با به کار بردن روش های علمی برای به دست آوردن نتایج بهتر انجام دهد.

ترویج کشت زیتون در پنجاب با روش‌های علمی


دولت پنجاب در نظر دارد تا طرحی را برای ترویج کشت زیتون در استان و همراه با به کار بردن روش های علمی برای به دست آوردن نتایج بهتر انجام دهد.

به گزارش ایانا به نقل از وب سایت TRIBUNE ، چندی پیش مقامات کشاورزی اعلام کردند سیالکوت، نارووال، گجرات، جهلم، راولپندی، اتک،

چکوال و خوشاب مناطقی هستند که به عنوان مکان های مناسب برای کشت زیتون شناسایی شده است.

آنها گفتند: "کشت زیتون در این مناطق می‌تواند به تولید مقدار زیادی روغن زیتون بینجامد، که باعث شده تا روغن زیتون وارداتی

پاکستان به صفر برسد. محیط ، حداقل و حداکثر دما، نوع خاک، متوسط میزان بارندگی ​​و سایر عوامل برای رشد زیتون در مناطق شناسایی شده، مشخص شد.

همچنین مقامات اشاره کردند که اراضی حاشیه هم می تواند برای کشت زیتون استفاده شود که می‌تواند به کاهش واردات روغن زیتون کمک کند."

همچنین،‌وزارت کشاورزی نسبت به سازماندهی اطلاعات و آموزش کشاورزان درباره تکنیک های کشت زیتون و تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر گام برداشته است. این در حالی است که برای تامین روغن زیتون بیش

از 1.9 میلیون تن، با وارد کردن 1.3 میلیون تن از کشور‌های مختلف برای مصرف داخلی، سالانه میلیاردها روپیه هزینه می‌شود. در سال 2012 ، دولت پنجاب کمپین کاشت زیتون در استان را به عنوان بخشی از پروژه 300 میلیون دلاری با عنوان "ترویج کشت زیتون برای توسعه اقتصادی و کاهش فقر" (١) آغاز کرد.

بودجه‌ پروژه توسط ایتالیا تامین شد، پروژه‌ای که با هدف کمک به رشد زیتون در پنجاب، خیبر پختونخوا (٢)، نواحی قبیله نشین فدرال ( FATA ) (٣) و بلوچستان (٤)، ایجاد شد.

محققان حوزه کشاورزی، مناطق مناسب برای رشد زیتون در سیالکوت، نرووال، گجرات، جهلوم، چکوال، اتک، خوشاب، فیصل آباد، قصور، راولپندی و اسلام آباد را شناسایی کرده‌اند. البته با توجه به توسعه شهرها، بخش های مرکزی و بالایی پنجاب برای تولید زیتون مناسب تشخیص داده‌ شد.

می توان گفت‌ نوع خاک، دما و مقدار بارش در پاکستان باعث شده تا به مکانی مناسب برای تولید زیتون تبدیل شود. محققان پنجاب حدود 52 ژن زیتون مربوط به طیف های موجود در جهان را از جمله اسپانیا، ایتالیا، ترکیه، تونس، فلسطین، سوریه و اردن جمع آوری کرده اند.

آن ها همچنین مناطق زیست محیطی مناسب برای هر یک از ارقام را شناسایی کردند و این در حالی است که دو گونه از سوی Federal Seed Certifications تایید شد. همچنین در چند ماه گذشته، 25 نفر از صاحبان نگهداری گیاه برای تولید زیتون آموزش دیده‌اند./


ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

http://tribune.com.pk /


پی‌نوشت:

1- Promotion of Olive Cultivation for Economic Development and Poverty Alleviation

٢- Khyber-Pakhtunkhwa : یکی از چهار استان پاکستان، واقع در منطقه شمال غربی کشور است.

٣- FATA : یک منطقه قبیله‌ای نیمه خودمختار در شمال غربی پاکستان.

٤- بلوچستان پاکستان، یکی از چهار استان پاکستان، واقع در منطقه جنوب غربی این کشور است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید