Iranian Agriculture News Agency

جزئیات لایحه بودجه 96 بخش کشاورزی، آب و بیمه محصولات/ 578 میلیارد تومان یارانه نقدی برای نان، نهاده‌ها و تنظیم بازار

در حالی لایحه بودجه 96 امروز توسط رئیس جمهوری به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که در آن به مسائلی چون ارائه اعتبارات برای ردیف‌های بودجه بانک‌ها، شرکت‌های دولتی، مؤسسه‌های انتفاعی وابسته به دولت و بخش خصوصی اشاره شده که بخش کشاورزی و آب نیز ازجمله بخش‌های مورد توجه در لایحه بودجه 96 بوده است.

جزئیات لایحه بودجه 96 بخش کشاورزی، آب و بیمه محصولات/ 578 میلیارد تومان یارانه نقدی برای نان، نهاده‌ها و تنظیم بازار


در حالی لایحه بودجه 96 امروز توسط رئیس جمهوری به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که در آن به مسائلی چون ارائه اعتبارات برای ردیف‌های بودجه بانک‌ها، شرکت‌های دولتی، مؤسسه‌های انتفاعی وابسته به دولت و بخش خصوصی اشاره شده که بخش کشاورزی و آب نیز ازجمله بخش‌های مورد توجه در لایحه بودجه 96 بوده است.

به گزارش خبرنگار ایانا، کل بودجه سال 1396 کشور از حیث منابع بیش از 10 میلیون و 849 هزار و 392 میلیارد و 934 میلیون ریال است که در دو بخش بودجه عمومی دولت و بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسه‌های انتفاعی وابسته به دولت هزینه‌کرد شده است.

در بند "هـ" این لایحه، وزارت نفت موظف است از طریق شرکت‌های دولتی تابعه ذی‌ربط معادل ریالی دو میلیون تن قیر، تا سقف مبلغ 15 هزار میلیارد ریال به ردیف درآمدی 160170 نزد خزانه داری کل کشور واریز کند. منابع حاصل از ردیف متفرقه شماره 530000-156 این قانون به ترتیب به مبلغ دوهزار میلیارد ریال برای مالچ‌پاشی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور) قرار گیرد.

در بند "ب" این لایحه نیز آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود برای طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای با اولویت طرح‌های دانش‌بنیان، علوم و تحقیقات، کشاورزی، آب و خاک، زیست‌محیطی و فرهنگ و هنر با رعایت سقف مقرر در بند "الف" این تبصره، نسبت به اخذ یا تضمین تسهیلات مالی بلاعوض یا اعتباری تا مبلغ پنج میلیارد دلار از دولت‌ها، مؤسسه‌های مالی خارجی و بین‌المللی اقدام کند. همچنین، در بند "الف" تبصره (5) آمده: به شرکت‌های وابسته و تابعه وزارتخانه‌های مختلف ازجمله جهاد کشاورزی و سازمان‌های انرژی اتمی ایران و میراث فرهنگی اجازه داده می‌شود با رعایت قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت مصوب 30 شهریورماه 76 یا قانون بازار اوراق بهادار تا سقف 100 هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی خود با اولویت اجرای پروژه‌هایی نظیر تکمیل طرح‌های آب‌شیرین‌کن، طرح‌های آبرسانی و تأمین آب، تکمیل شبکه‌های جمع‌آوری و انتقال فاضلاب، تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب و برای طرح‌هایی که به تصویب شورای اقتصاد می‌رسد با تضمین خود درخصوص اصل و سود منتشر کند.

بند "ج" تبصره (6) می‌افزاید: وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور و سازمان امور عشایر ایران، موظف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای شهری به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب مبلغ 150 ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. 100 درصد وجوه پرداختی تا سقف 700 میلیارد ریال از محل حساب مذکور، صرفاً جهت آبرسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص می‌یابد. وجوه فوق مشمول مالیات نمی‌شود.

تبصره (8) لایحه می‌گوید: به وزارت نیرو اجازه داده می‌شود کل هزینه‌های مربوط به تهیه و نصب کنتور حجمی یا هوشمند چاه‌های کشاورزی را از محل اعتبارات طرح‌های تعادل‌بخشی، تغذیه مصنوعی و کنترل سیل پرداخت و طی 36 ماه بدون سود از صاحبان چاه‌ها دریافت و به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز شود. همچنین 100 درصد وجوه واریزی صرفاً برای اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گیرد.

طبق بند "5" تبصره (13)، مبلغ 13 هزار و 500 میلیارد ریال پرداخت سهم دولت و تقویت صندوق بیمه محصولات کشاورزی از محل منابع ماده 10 قانون تنظیم بخشی از تعهدات مالی دولت و ماده 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور پرداخت شود. همچنین مطابق با بند و این تبصره، تمامی بانک‌های کشور اعم از دولتی و غیردولتی و مؤسسه‌های مالی و صندوق‌های حمایتی که به بخش کشاورزی تسهیلات پرداخت کرده‌اند، موظفند بازپرداخت وام‌های اشخاص حقیقی، حقوقی غیردولتی که دچار خسارت خشکسالی و سرمازدگی یا آفات و بیماری‌های همه‌گیر یا حوادث غیرمترقبه یا آتش‌سوزی غیرعمدی شده باشند را با تأیید کارگروهی متشکل از نمایندگان ادارات جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، بانک مربوطه در شهرستان، صندوق بیمه کشاورزی شهرستان و فرمانداری شهرستان مشروط به تأمین بار مالی اضافی از محل اعتبارات ماده 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور و اعتبارات پیش‌بینی‌نشده قانون بودجه به مدت سه سال اهمال کنند.

همچنین دولت اعتبارات یارانه‌ها موضوع ردیف ۵۲۰۰۰۰ را 16 هزار و 578 میلیارد تومان پیش‌بینی کرد که بر این اساس یارانه نقدی نان برای سال آینده دوهزار و 300 میلیارد تومان و یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی 450 میلیارد تومان، یارانه‌ کالاهای اساسی و هزینه‌های کنترل و تنظیم بازار کالاها و محصولات کشاورزی، دامی و سایر کالاها را 100 میلیارد تومان تعیین کرد./

V-950914-03

N-950914-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید