Iranian Agriculture News Agency

مدیر واحد مراتع اداره کل منابع طبیعی استان سمنان خبر داد:

بهبود شاخص‌های اکولوژیکی مراتع سمنان

مدیر واحد مراتع اداره کل منابع طبیعی استان سمنان گفت: بررسی مسائل و مشکلات مراتع جزء با آموزش های همگانی در راستای مشارکت عمومی بهره برداران و روستانشینان میسر نخواهد بود.

بهبود شاخص‌های اکولوژیکی مراتع سمنان

مدیر واحد مراتع اداره کل منابع طبیعی استان سمنان از بهبود شاخص‌های اکولوژیکی مراتع این استان خبر داد.

به گزارش ایانا و به نقل از خبرگزاری مهر، علیرضا محسنی در خلال دوره آموزشی مدیریت چرای دام که با حضور مرتعداران و بهره برداران در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمسار تشکیل شد، ضمن اشاره به ویژگی های اکولوژیک مراتع استان سمنان، گفت: بررسی مسائل و مشکلات مراتع در خصوص حفظ، احیاء، اصلاح، توسعه و بهره برداری پایدار مراتع در زمره مسائلی محسوب
می شود که منابع طبیعی استان به دنبال آن است.

وی افزود: بررسی مسائل و مشکلات مراتع جزء با آموزش های همگانی در راستای مشارکت عمومی بهره برداران و روستانشینان میسر نخواهد بود.

مدیر واحد مراتع اداره کل منابع طبیعی استان سمنان همچنین گفت: افزایش کمی و کیفی پوشش گیاهی برای رسیدن به تولید پتانسیل و بهره برداری پایدار یکی از مهم‌ترین اهدافی است که در مدیریت مرتع دنبال می شود که این امر در کنار مشارکت بهره برداران و برانگیختن حس مشارکت آنها می تواند مثمر ثمر باشد.

محسنی بیان داشت: افزایش پوشش گیاهی، تولیدات مرتع، تولیدات دامی، حفاظت خاک و جلوگیری از فرسایش و جا به جایی خاک، تولید بیشتر آب در مرتع و بهبود شاخص ‌های اساسی پایداری اکولوژیکی را تضمین می کند که قطعا دانستن این موارد برای بهره برداران می تواند منابع طبیعی را نیز به سمت اهداف خود سوق دهد.

وی افزود: مهم‌ترین اهداف کیفی که در مدیریت مرتع دنبال می‌شود مواردی مانند افزایش پوشش گیاهی (کمی و کیفی)، حفاظت، تقویت و افزایش پایداری خاک، افزایش تولید علوفه و تولیدات وابسته به آن و توسعه و تعمیق مبانی تقویت مشارکت همه جانبه مرتعداران در مدیریت مراتع کشور هستند.

مدیر واحد مراتع اداره کل منابع طبیعی استان سمنان همچنین گفت: دستیابی به واحدهای
بهره برداری مطلوب در عرصه های مرتعی، ارتقاء توان مهارتی، فنی، مدیریتی و مالی مرتعداران، حفظ، احیاء، اصلاح، توسعه و بهره برداری پایدار در تولید علوفه و خدمات اکولوژیکی و زیست محیطی مراتع، بهبود شاخص های پایداری اکولوژیکی مرتع به ویژه سلامت، ظرفیت، وضعیت، ایجاد تعادل بین تعداد دام، ظرفیت مرتع و تعداد مرتعدار، استفاده چند منظوره، معقول و پایدار از همه پتانسیل های مرتع و ایجاد زمینه لازم برای ورود دانش و سرمایه به عرصه های مرتعی نیز از دیگر اهداف مدیریت مراتع است.

محسنی بیان داشت: تقویت گیاهانی که در شرایط ضعیف و در اثر فشار چرا در حال نابودی هستند، ماحصل بی‌تفاوتی به سیستم‌های مدیریت چرای دام است.

وی خطاب به دامداران نیز افزود: در اوایل فصل چرای دام باید شرایطی برای آمادگی مرتع رعایت شود و در مراتعی که گونه‌های مهم و مرغوب وجود دارد و از طریق بذر تکثیر انجام می‌شود، فراهم کردن فرصت تولید بذر قبل از شروع چرا ضروری است.

مدیر واحد مراتع اداره کل منابع طبیعی استان سمنان همچنین سیستم چرای تأخیری، سیستم چرای تناوبی، سیستم چرای تأخیری تناوبی و سیستم چرای تناوبی ساده را روش‌های اجرا و آموزش داده شده در مراتع سطح استان اعلام کرد و بیان داشت: بهترین و ساده‌ترین روش، چرای تناوبی ساده است که در آن مرتع به چند قطعه تقسیم شده و چرخش چرای دام در بین قطعات مرتع به صورت منظم اجرا می‌شود.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید