Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا:

جایگزینی تراکتورها و کمباین‌های فرسوده برداشت غلات کشور کلید خورد/ وجود 57 درصد کمباین‌های کشور با طول عمر بالای 13 سال

با توجه به آنکه حدود 57 درصد تراکتورهای کشور و 51 درصد کمباین‌ها دارای طول عمری بالاتر از 13 سال هستند، طرح جایگزینی تراکتور و کمباین‌های فرسوده برداشت غلات تدوین و نهایی شد.

جایگزینی تراکتورها و کمباین‌های فرسوده برداشت غلات کشور کلید خورد/ وجود 57 درصد کمباین‌های کشور با طول عمر بالای 13 سال


با توجه به آنکه حدود 57 درصد تراکتورهای کشور و 51 درصد کمباین‌ها دارای طول عمری بالاتر از 13 سال هستند، طرح جایگزینی تراکتور و کمباین‌های فرسوده برداشت غلات تدوین و نهایی شد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از تدوین و نهایی شدن طرح جایگزینی تراکتورها و کمباین‌های فرسوده برداشت غلات کشور خبر داد و گفت: در قالب این طرح ماشین‌های فرسوده برداشت غلات با انواع نو جایگزین می‌شود.

کامبیز عباسی افزود: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از ماشین‌های کشاورزی کشور دارای بیش از عمر مفید هستند و با توجه به تمهیدات به‌عمل‌آمده در دولت تدبیر و امید مبنی بر توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه مکانیزاسیون کشور، این مرکز به ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی و تأکید معاونان وزیر، طرح جایگزینی تراکتورها و کمباین‌های فرسوده غلات را تدوین و نهایی کرد.

وی خاطرنشان کرد: این طرح مشتمل بر بانک جامع اطلاعاتی از ماشین‌های فرسوده در کشور به تفکیک استان و رده‌های توانی مختلف و سه رده سنی زیر 13 سال، 13 تا 20 سال و بالای 20 سال است.

عباسی ادامه داد: در این طرح همچنین فرآیند کاملی از چگونگی اسقاط ماشین‌های با طول عمر فوق، نحوه نظارت‌ها، اولویت‌بندی در اسقاط و اولویت‌بندی در جایگزینی مبتنی بر اهداف و اولویت‌های بخش کشاورزی دیده شده است.

وی تصریح کرد: توجه به صرفه‌جویی‌های ناشی از کاهش مصرف سوخت حاصل از جایگزینی به مباحثی پیرامون انجام به‌موقع عملیات کشاورزی، ارتقای کیفیت عملیات کشاورزی، کاهش ضایعات، کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری ماشین‌های کشاورزی، اقتصاد و مدیریت ماشین‌های فوق و در نهایت ارتقای کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی اشاره شده است.


ورود بیش از 1500 دستگاه کمباین نو به مزارع غلات در دولت یازدهم

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اعلام اینکه ماهیت این طرح مبتنی بر تقاضای کشاورزان است، یادآور شد: کشاورزان در انتخاب ماشین نو جهت جایگزینی مختار و آزاد هستند.

عباسی تأکید کرد: در این طرح الزامات مهم و اساسی و مشوق‌های لازم نظیر حمایت دولت و ارائه سیاست‌های حمایتی به‌منظور جبران قیمت ماشین فرسوده در بازار با قیمت اسقاطی آن دیده شده است.

وی اظهار داشت: در سال 89 - 1388 مصوبه جایگزینی ماشین‌های فرسوده با پیشنهاد مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در هیأت وزیران مطرح و به تصویب رسید که متأسفانه به‌دلیل عدم تأمین منابع اعتباری لازم و مشوق‌های مورد نیاز، این مصوبه بلااثر باقی ماند، اما خوشبختانه با آغاز دولت یازدهم و تأمین مناسب تراکتورهای کشاورزی اعم از زراعی، باغی و برنج در کشور تا این تاریخ حدود 70 هزار دستگاه تراکتور به عرصه مزارع و باغ‌های کشور ورود پیدا کرد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی همچنین گفت: بیش از یک‌هزار و 500 دستگاه کمباین نیز به عرصه مزارع غلات ورود پیدا کرد و بدین‌ترتیب سهم ماشین‌های فرسوده به نحو چشم‌گیری در فرآیند تولید محصولات کشاورزی کاهش یافت.

عباسی در ادامه افزود: این مرکز مترصد موضوع جایگزینی و اسقاط ماشین‌های فرسوده بوده و خوشبختانه طرح توسط متولی مکانیزاسیون کشور تهیه و تدوین نهایی شد و برای اجرا نیازمند حمایت بخش‌های ویژه‌ای همچون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، بانک کشاورزی و... است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 57 درصد تراکتورهای کشور دارای عمر بالای 13 سال و 51 درصد کمباین‌های مورد استفاده نیز دارای عمر بالای 13 سال هستند که در این طرح تراکتورهای فرسوده در دو رده سنی 13 تا 20 سال و بالای 20 سال مدنظر است که قطعاً اولویت جایگزینی در مرحله نخست با ماشین‌های با طول عمربالای 20 سال است و اولویت نوع ماشین نیز در مرحله نخست کمباین‌های برداشت غلات کشور است.

گفتنی است، با توجه به تکیه بیش از 90 درصدی حوزه مکانیزاسیون کشاورزی کشور به تولید داخل، راه‌اندازی این طرح می‌تواند باعث خروج از رکود اقتصادی در حوزه صنعت ماشین‌آلات کشاورزی را رقم بزند و امیدواریم که مسئولان حمایت‌های لازم را با توجه به عملکرد بسیار خوبی که مرکز توسعه مکانیزاسیون طی پنج سال اخیر داشته، انجام دهند و قدم‌های مؤثری برداشته شود./

M-950915-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید